Problem med mitt nya 8800GTX

Permalänk

Problem med mitt nya 8800GTX

Fick hem mitt nya Asus 8800GTX idag. Men det verkar vara fel på kortet, får ingen signal från kortet till skärmen. Har testat att uppdatera bios på moderkortet som är ett Asus M2R32-MVP utan framgång. Har kollat strömtillförsel osv, fläkten går på kortet. Nätagget är ett nytt Apevia 550w. Har inga problem när jag sätter i mitt gamla grafikkort igen.

Någon som har fler tips innan jag skickar tillbaks det ?

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator så gör det.. annars så är det bara att skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

hur många Ampere ger agget på 12 volts linan, 8800gtx kräver en del kräm!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hur många Ampere ger agget på 12 volts linan, 8800gtx kräver en del kräm!

Jag har det här agget:
http://www.apevia.com/product.php?pid=24&xcSID=20607d774b6719...

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Jag har det här agget:
http://www.apevia.com/product.php?pid=24&xcSID=20607d774b6719...

Ledsen och säga det men jag tror ditt agg e problemet hört dåliga saker om apevia

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K @ 5G | ASUS Z390F | 32GB | 2080Ti | 34" 21:9
* ⌨️ DAREUS | 🖱️ Glorious O | 🎧 Audeze Maxwell | 🥽 Oculus Rift S | 🎮 PS4 | PS5
* 📱 Iphone 12Prö | 🎧 Airpod Prö | ⌚ Applewatch 6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murek
Ledsen och säga det men jag tror ditt agg e problemet hört dåliga saker om apevia

hmm låter ju inte så bra. Läste på kartongen nu att kortet kräver:
A minimum 450w system power supply (with 12v current rating of 30A)

Så vad tror ni ? Fattar inte hur man ska avläsa specen på mitt nätagg riktigt.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Om det är ett billigt nätagg som jag har i min dator så är det inte säkert att det klarar av dom höga watt talen även om det står det. Så Svar Ja, det kan vara nätagget.

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk

Jaha då står min i valet och kvalet då. Skicka in kortet och det blir borta nån vecka minst eller beställa ett nytt nätagg.

Hur skulle ni ha gjort ? Och vilket agg från komplett skulle sitta som en fläskläpp till kortet ?

och btw borde inte kortet balla ur under 3dgrafik om agget är för litet ? Nu är det ju svart på skärmen från start ?

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Jaha då står min i valet och kvalet då. Skicka in kortet och det blir borta nån vecka minst eller beställa ett nytt nätagg.

Hur skulle ni ha gjort ? Och vilket agg från komplett skulle sitta som en fläskläpp till kortet ?

och btw borde inte kortet balla ur under 3dgrafik om agget är för litet ? Nu är det ju svart på skärmen från start ?

Jo det är just det. Det borde gå att starta datorn åtminstone.
Om du precis köpt kortet kan du nog begära retur och pengarna tillbaka, kan ta tid om dom ska gå igenom fel på kortet.

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt agg visar 2st 12V-rails med 13Ampere styck kontinuerlig användning.
Jag är ledsen att behöva säga det, men jag tror inte det räcker =/

Dock tycker jag att du BÖR få 2d-bild, så testa verkligen kortet i en annan dator så inte något annat jävlas. Btw fungerar datorn som den skall med andra grafikkort ?

Seasonic 650W eller 700W är ju trevliga......& dyra.
Kan säga att FSP 700W epsilon fungerar utmärkt, men låter som en mindre orkan
Seasonic 600W lär också rulla, dock ej SLI. (ja jag är seasonic fanboy !)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Hur mycket ström drar ett 8800GTS? Borde jag klara en uppgradering till en sådan med mitt Hiper Type-R?

Länk---> http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4r580.html

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Ditt agg visar 2st 12V-rails med 13Ampere styck kontinuerlig användning.
Jag är ledsen att behöva säga det, men jag tror inte det räcker =/

Dock tycker jag att du BÖR få 2d-bild, så testa verkligen kortet i en annan dator så inte något annat jävlas. Btw fungerar datorn som den skall med andra grafikkort ?

Seasonic 650W eller 700W är ju trevliga......& dyra.
Kan säga att FSP 700W epsilon fungerar utmärkt, men låter som en mindre orkan
Seasonic 600W lär också rulla, dock ej SLI. (ja jag är seasonic fanboy !)

Jag får bild utan problem med mitt x1800gto kort. Ska testa att få igång det i en annan burk senare ikväll. Dock sitter det bara något fjutt 300w cpu i den. Köper jag nytt psu blir det minst 700w, hur fungerar hiper aggen ? såg att dom kör med 80mm fläktar, lär ju låta en del ? Iofs så går funktion före tysthet för mig så det kvittar bara det fungerar.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar inte hiper, men det är ju bara personlig preferens.
Hade ett 480W-agg som PRECIS orkade driva mitt 8800gtx, men det var fasicken på gränsen

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Gillar inte hiper, men det är ju bara personlig preferens.
Hade ett 480W-agg som PRECIS orkade driva mitt 8800gtx, men det var fasicken på gränsen

Ok.

Men ett Seasonic S12 borde klara biffen utan problem då ?

edit: Nu har jag testat kortet i en annan dator med ett 300w pcu. Fick bild direkt på monitorn. Har nu felsökt som satan i den andra burken men får fan ingen bild på skärmen.. Fattar ingenting !

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

http://news.softpedia.com/news/8800GTX-Power-Analysis-40450.s...

Citat:

Let’s get a few things clear here. Under no circumstances can a G80 card consume more than about 225W. A simple calculus will prove that. As you know, a video card cannot drain more than 75W from the PCI-E slot. Add a maximum of 2 6-pin power connectors rated at 75W each and you’ll get a total of 225W. And I repeat, that is actually the maximum amount of power that can be drained from the PSU, corresponding to about 19A of load on the +12 line.

225W is the maximum allowed for such a card but that doesn’t mean it consumes that much. Nvidia suggest a power consumption of 140-170W depending on the manufacturer and the cooling device since it can also drain some power. Real tests made by the guys at Anandtech revealed that a high end PC that uses an 8800GTX series card consumes about 320W. And I’m talking about a high priced Core 2 Duo with 2GBs of Ram here.

The conclusion is simple. 25-27A on the +12V lines (kombinerat) for a single 8800 is more than enough. And in case you need a SLI configuration, make sure you have at least a 30-34A capable PSU. Note that not all PSUs run according to their specification and current on the +12V line may be lower in reality. In order to stay away from trouble, a good quality 430W-480W from a top manufacturer should be enough.

Permalänk
Medlem

testa kortet i en annan dator först, för du borde få bild i 2d läget iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera denna nätdelen från Tagan.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1125325&node=568

Visa signatur

N64 .Gamecube. Wii. Wii u. PS1 PS2 PS3.
i7-4770K
EVGA 780GTX
MSI Z87-G45
Windows 10. CREATOR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
testa kortet i en annan dator först, för du borde få bild i 2d läget iallafall!

Har gjort det ! Får bild utan problem i en annan burk med ett 300w psu.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Har du så att du kan nollställa din Bios med bygel? Gör det då någon timme. Sätt sedan i kortet samtidigt som du rickar på det, ricka för att det ska få max kontakt i slotten.
Ta bort allt annat som använder ström från nätagget och starta upp.
Kan funka.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Isf du tror att det är nätagget. Testa ta bort alla HDD:ar samt eventuellt andra instickskort som inte behövs vid boot.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Jag har beställt ett nytt Hiper 730w psu. Får se om det dyker upp i morgon, börjar bli less på att ha ett kort för drygt 6k utan att kunna använda det Hoppas som fan på att det är psu:t som är problemet. Kan man lyckas med att bränna typ en kanal i det ? Hade ett problem när jag satte ihop burken, det var att det vart kortis mellan moderkortet och chassit på ett ställe. Kan det ha orsakat ett haveri i psu:t ?

Tänkte även mäta upp gamla psut med multimeter senare idag och kolla hur mycket kräm det verkligen finns.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

aggen brukar ha skydd förkortis men det kan ju ha pajjat endå. hoppas det är aggen men själv tror jag nog mer på att det är att mobot kanske behöver en uppdatering(bios).
testa med 300watt's psu't från datorn det fungerade på så vet du med säkerhet att det är psu't?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Problemet är nu löst ! Det var Asus moderkortet och asus graffet som inte ville lira tillsammans. Köpte ett MSI K9N SLI Platinum idag och nu går burken som en klocka. Fett mos !

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnazeR
Kan starkt rekommendera denna nätdelen från Tagan.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1125325&node=568

Jag snikade med ett Tagan Easycon 580 - men det funkar perfa med P5B Dlx och ett 8800gtx + 5st 250 Gb diskar, floppy och dvd.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ett nytt nätagg så har Dustinhome ganska bra pris på

cooler master nätagg, vet ej om de har kvalitet, men det ser ganska robusta ut.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Va ett asus moderkort och ett asus gfxkort som ej vi lira tillsammans ??? detta problem har jag aldrig hört talas om???!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuniqtower
Va ett asus moderkort och ett asus gfxkort som ej vi lira tillsammans ??? detta problem har jag aldrig hört talas om???!!

Precis så var det. Men jag tror det hade något att göra med att det var ett crossfire moderkort (gjort för att kunna köra 2st ATI kort på). 8800GTX kortet är ju ett nvidia kort också så det kanske spelade in på något vis.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Precis så var det. Men jag tror det hade något att göra med att det var ett crossfire moderkort (gjort för att kunna köra 2st ATI kort på). 8800GTX kortet är ju ett nvidia kort också så det kanske spelade in på något vis.

aha...lite små klantigt att du missade det, fast det borde väll gå endå tycker man, du skulle ju inte ha 2 kort i den?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Precis så var det. Men jag tror det hade något att göra med att det var ett crossfire moderkort (gjort för att kunna köra 2st ATI kort på). 8800GTX kortet är ju ett nvidia kort också så det kanske spelade in på något vis.

Måste vara nåt annat, jag kör med ett Crossfire moderkort till både mitt 8800GTS och 7900GTX och har inte haft några problem alls.

Vissa komponenter är bara inte kompatibla och du råkade tyvärr ut för det.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Var säkra på era saker innan ni säger åt honom att köpa ett nytt nätaggregat!!.. Det kan vara 1 miljard saker som gör att datorn blir mongo..

Mitt tips är att låna ett aggregat och sedan prova med det.. Vad hade du för grafikkort tidigare?

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>