Permalänk
Medlem

Fanmate och styrning från moderkortet

Hej!

Hur funkar egentligen styrning av fläkthastighet när man har en fanmate (manuell) till fläkten? Styr fanmate i så fall högsta möjliga hastigheten som man sen kan dra ner med t.ex. Speedfan?

Hur gör ni?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Du får utveckla frågan lite så att vi förstår den.

- Vad är "fanmate"?

Permalänk
Avstängd

Fanmate fungerar genom att strypa spänningen (jag suger på elektronik) Men den har n ågra grejs i den lilla svarta "boxen" som stryper av strömmen till fläkten efter vad du drar ner den till.

Speedfan fungerar genom att säga till mamman att DEN ska ge mindre ström fläkten (nja ngt sånt)

Permalänk

Joo men är inte det ganska självklart? Eller är det meningen att det ska förklaras också?

Permalänk
Medlem

Det han vill veta är väl hur det funkar om han drar ner hastigheten med både fanmaten och på moderkortet. Vet inte riktigt hur en fanmate funkar, men det vore vara så att om du ställer in fanmaten så att fläkten går i max ett visst antal varv så minskar fläktens hastighet från det när du drar ner hastigheten på mobot. Däremot finns det en risk att fläkten stannar helt om du försöker dra ner kastigheten för mycket. Fläkten behöver en viss spänning för att starta.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Du melar alltså att man använder båda SpeedFan och en "fanmate" på samma fläkt?

- Jag gör det och det fungerar exakt som man tänker sig att det gör.

SpeedFan = 100% + Fanmate 100% = Fläkt 100%
SpeedFan = 100% + Fanmate 50% = Fläkt 50%
SpeedFan = 50% + Fanmate 100% = Fläkt 50%
SpeedFan = 50% + Fanmate 50% = Fläkt 25%

På sätt och viss kan man säga att fanmate styr högsta hastigheten men den drar också ner idle hastigheten om man försöker sänka maxhastigheten. Men allt detta går ju att göra i Speedfan!

Permalänk
Medlem

Mnja Speedfan funkar inte tillfredställande på alla mobon.

Och jovisst får man se till att inte ställa ner Fanmate för lågt, eftersom risken finns att fläkten inte startar, vilket helt beror på fläkten ifråga, de har ju olika "uppstartsvolt".
Sen "stjäl" Fanmate ngt av volten enligt min erfarenhet, dvs man kan inte få riktigt lika många varvtal med den, som utan, men det är en enkel o bra pryl.

Btw, finns det ngn som vet om det funkar att få den att styra en 2 polig gkortsfläkt ? och hur man isåfall får koppla de 2 kablarna istället för de 3 ?
Hur gör man ? Ursäkta om jag lånar lite av tråden, det är ju lite samma tema.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

om du har dragit ner strömmen på fläkten med en "fanmate" eller som jag förstår det, någon sorts dimmer så går det inte att dra upp fläkten till 100%

däremot måste jag säga att jag inte ser meningen med att använda både dimmer och speedfan. jag har en fläkt i datorn som jag styr manuellt, men det är enbart för att jag inte hade några 3pins-kontakter kvar på moderkortet, och därför kunde jag inte styra den med moderkortet.

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Ah... Speedfan hittar bara en av mina fläktar (CPU_FAN). Den andra (PWR_FAN, som är kopplad till Zalman på grafikkortet) syns inte till...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
om du har dragit ner strömmen på fläkten med en "fanmate" eller som jag förstår det, någon sorts dimmer så går det inte att dra upp fläkten till 100%

- Det är väll ganska självklart?

Permalänk

Bogey:
fanmate ger spänning mellan 5 och 11 volt, det har jag läst om den. Alltså förlorar man den sista volten och några rpm.
Ska du koppla 2-pins till fanmate är det nog bara att koppla + till + och - till -. på något sätt. Om du nu vet vad som är vad, annars kan du testa dig fram för den snurrar inte om man kopplar fel. Jag skulle dock vilja göra tvärtom och koppla 3-pins grafikkortsfläkt till 2-pins kontakten på grafikkortet.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

man köper en fanmate för att kunna sänka spänningen enkelt, inte för att kunna köra den på fullt. Så den där sista volten känns inte så farligt direkt

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

ja, det är ganska självklart.

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk

Har testat en annan fanmate nu och den begränsar bara maxspänningen.
Den förhindrar bara att fläkten snurrar med förhögt varv på full volt och styr inte hastigheten på 50% volt tex.