Permalänk

Höja vcore på MSI K9N NEO?

Hur ändrar man vcore på ett sådant moderkort? finns inge i bios överhuvvetaget. har inte lika dant bios jag hade på mitt förra moderkort. Finns det program för det?

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak jag med.

Permalänk
Vila i frid

vCore är låst i bios och sätts till korrekt spänning med hjälp av "VID" som cpu'n identifierar sig med. Vill du öka på vcore får du antingen strappa om VID externt på moderkortet eller direkt på cpu'n pinnar. Det finns FAQ'ar om hur man ändrar VID på en AMD-propp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
vCore är låst i bios och sätts till korrekt spänning med hjälp av "VID" som cpu'n identifierar sig med. Vill du öka på vcore får du antingen strappa om VID externt på moderkortet eller direkt på cpu'n pinnar. Det finns FAQ'ar om hur man ändrar VID på en AMD-propp.

Tack för svar.
Ännu en orsak till att aldrig köpa AMD igen. *Grr*

Permalänk
Medlem

Jag håller med. AMD är mindre stabil än intel.

Permalänk
Vila i frid

...eller så köper man ett moderkort där man kan överrida vad cpu'n säger åt moderkortet att ha för spänning, t.ex. M2N-E eller M2N-Sli Deluxe. Kostar "hutlösa" 900 kronor mot kanske 600 för det billigast AM2-kortet - det kan det väl vara värt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
...eller så köper man ett moderkort där man kan överrida vad cpu'n säger åt moderkortet att ha för spänning, t.ex. M2N-E eller M2N-Sli Deluxe. Kostar "hutlösa" 900 kronor mot kanske 600 för det billigast AM2-kortet - det kan det väl vara värt?

Det har du faktiskt rätt i.