Permalänk
Medlem

Corsair Value Select pc5300 667MHz

Testade att köra mina Corsair Value Select pc5300 667MHz i 746MHz med 4-4-4-12 timings. Körde memtest på minnena och det gav då många fel. Testade då att klocka ner dom och det visade sig att jag bara kan köra med asus överklockningsprofil på 10%. Väljer jag att klocka manuellt så klarar inte minnena det. Borde inte minnena klara av att köras synkade med FSB, t.ex om jag kör FSB 240? Har testat att drar ner på timings också men memtest ger även då en massa fel. Har också testat att höja volten til 1.9, går inte att välja högre. Har ett Asus P5LD2-VM moderkort och en Pentium D 945 processor. Testade att köra memtest86+ i dos och det ger inga fel på minnena när jag överklockar manuellt men det gör som sagt memtest i windows.

Permalänk
Medlem

ja du kan köra minnena synkade med FSN'n, sätt divern 1:1 så ska det funka...
men du har testat köra dom i 5-5-5-15?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
ja du kan köra minnena synkade med FSN'n, sätt divern 1:1 så ska det funka...
men du har testat köra dom i 5-5-5-15?

Det har jag testat. Testade nu att köra FSB 240 och minnena 1:1 synkade till den samt 4-4-4-12 timings. Memtest ger fel direkt.

Permalänk
Medlem

får du fel vid en fsb på 240 är det ju något som är fel då dom är specade för 333...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
får du fel vid en fsb på 240 är det ju något som är fel då dom är specade för 333...

De funkar kanon när jag ej överklockar. Då är FSB 200 och minnena körs i 667MHz. Frågan är vad som är fel. Om det är fel på minnena eller på moderkortet.

Permalänk
Vila i frid

Är du säker på minneshastigheten när du klockar? Fajra upp CPU-Z och verifiera att du verkligen kör minnena som du tror att du kör dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Är du säker på minneshastigheten när du klockar? Fajra upp CPU-Z och verifiera att du verkligen kör minnena som du tror att du kör dem.

Det har jag gjort. Testade nu att föra FSB 210 och minnena i 716 MHz och då ger memtest inga fel alls. Detta borde väl tyda på att det är nåt fel på moderkortet snarare än minnena

Permalänk
Medlem

Med minnena synkade till fsb i 1:1 borde väl minnena gå i 420 MHz om du kör en fsb på 210? Då minnena är specade till 667 MHz så är de alltså överklockade när du kör dom i 716 MHz.

Sänk minneshastigheten så mycket det går i bios innan du ökar fsb och se vad som händer.