Permalänk

Vad låter bäst? (Webbsidenamn)

Vad låter bäst på en hemsida som kommer ha guider om HTML och CSS?

Webbsideportalen
eller
Webbsiteportalen

/ Hampan90

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

jag röstade på webbsideportalen eftersom att det lät helt enkelt bättre i mina öron, websiteportalen lät konstigt eftersom det var för mycket blanding mellan svenska and engelska..

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Precis så resonerade jag också.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

ditto. är det inte jävligt 90-tal att säga "site" numera förresten?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Förresten, är det rätt att stava web med två b, webb? Sånt tycker jag mest dom håller på med på IDG och andra amatörställen.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Re: Vad låter bäst? (Webbsidenamn)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampan90
Vad låter bäst på en hemsida som kommer ha guider om HTML och CSS?

/ Hampan90

Vad är de för fel på denna sida då?

http://www.webdesignskolan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Förresten, är det rätt att stava web med två b, webb? Sånt tycker jag mest dom håller på med på IDG och andra amatörställen.

Webb är svenska, medans Web är engelska

Webbsite blir svengelska, och webbside blir svenska.
Men allvarligt så låter nog Hemsideportalen bäst.

EDIT: Webbutveckling.se skulle passa perfekt, men tror den är upptagen.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

ska ta och bjuda på ett par bra namn eftersom jag känner mig så ovanligt snell idag..

http://loopia.se/domannamn/sokdoman/?action=submit&domain=sid...

(kan även vändas i ordning)

http://loopia.se/domannamn/sokdoman/?action=submit&domain=sni...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tycker att bägge förslagen är dåliga. Måste namnet ens innehålla Webb och/eller portal? Var lite nyskapande.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Tack för alla svar, kom gärna med mer förslag om vad sidan kan heta.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Webb är svenska, medans Web är engelska

Webbsite blir svengelska, och webbside blir svenska.
Men allvarligt så låter nog Hemsideportalen bäst.

EDIT: Webbutveckling.se skulle passa perfekt, men tror den är upptagen.

Jag trodde web var engelska och nät var svenska, sen var webb nåt ord som nån kommit på för att nät inte betydde samma sak bildligt som det gör i engelskan.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Webb är en försvenskning av engelskans web.

Webbsida låter konstigt. Så vitt jag vet använder man endast hemsida eller webbplats i någon större utsträckning.

Webbsite låter som ... Jag vet inte vad.

Båda förslagen blir någon typ av blandning av olika ord och/eller språk. Jag skulle föredra att se något nytänkande, och litet, och klyftigt, och ...

Permalänk
Medlem

enportalmedalltomhtmlochcssutveckling.se?

Permalänk
Medlem

Som jag känner det:

hemsida -> den första sidan du ser när du skriver in adressen till det vi letar namnet efter. (en webbsida)

webbsida -> en .html, .htm, .php, .asp osv -sida.

webbplats -> Det som de flesta kallar för hemsida. En webbplats består av flera webbsidor. Oftast då med menyer och liknande.

web vs webb -> webb är försvenskad engelska för web. Används flitigt mellan företagare enligt vad jag har uppfattat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faker2
Som jag känner det:

hemsida -> den första sidan du ser när du skriver in adressen till det vi letar namnet efter. (en webbsida)

webbsida -> en .html, .htm, .php, .asp osv -sida.

webbplats -> Det som de flesta kallar för hemsida. En webbplats består av flera webbsidor. Oftast då med menyer och liknande.

web vs webb -> webb är försvenskad engelska för web. Används flitigt mellan företagare enligt vad jag har uppfattat.

fin vägledning om dataterminologi, där några av de begrepp du tar upp nämns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
fin vägledning om dataterminologi, där några av de begrepp du tar upp nämns.

Ja, det var en bra sida...vågar man kalla det så nu!?
haha

Ungefär som jag tyckte att det var med andra ord.. Det finns självklart vissa skilnader i begreppen.

Men den egentliga frågan är väl egentligen hur vi som bor i Sverige använder dem?
Använder vi dem som de ska användas? Om vi tittar på din länk, så nej, det gör vi inte. Hemsida är nog det ordet som används fel mest av alla. Iofs anser jag att en hemsida är något annat än vad kth anser..
Men kth har troligtvis bättre uppfattning om vad som är rätt så jag får nog lov att backa där..

Men hur som helst..för mig kommer hemsidan alltid vara den första sidan man ser när man besöker en webbplats...dvs den första webbsidan man ser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
fin vägledning om dataterminologi, där några av de begrepp du tar upp nämns.

Vad är det för tjommar som skrivit det där? Man kan ju inte ha åsikter mitt uppe i en ordlista. Hur skulle det gå om jag började blanda teori och slutsatser mitt i en rapport?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Vad är det för tjommar som skrivit det där? Man kan ju inte ha åsikter mitt uppe i en ordlista. Hur skulle det gå om jag började blanda teori och slutsatser mitt i en rapport?

"Svenska datatermgruppen är en brett sammansatt grupp som ger rekommendationer om hur aktuella datatermer bör hanteras på svenska."

Det ska väl läsas mer som en rekommendation med andra ord
Själv håller jag med om de flesta ord, speciellt de om webbsida, webbplats och hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Hur skulle det gå om jag började blanda teori och slutsatser mitt i en rapport?

varför inte använda det neurala nätverket?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så, efter eran diskution om hurvida man bör använda, webb eller web och såvidare, kan ni ge något bra namnförslag? (Som är topic)
Alltså en sida som inehåller guider om HTML och CSS?

/ Hampus

(Det är Hampan90 som skriver... råkade vara inloggad på pappas användare)