När har man användning för en sån här?: Corsair Turboflash 1GB (Vista Ready)

Permalänk
Medlem

När har man användning för en sån här?: Corsair Turboflash 1GB (Vista Ready)

Det stå bla att:

Windows Vista ReadyBoostl can improve system performance by keeping data that the system can quickly store and retrieve to maximize PC responsiveness...)

Alltså man lägger växlingsfilen på detta minne för bättre access eller??
Funkar det till XP också tro?...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68957

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

fungerar bara till vista. det snabbar upp accessen av små filer ~4KB stora då flashminne har låg access tid.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
fungerar bara till vista. det snabbar upp accessen av små filer ~4KB stora då flashminne har låg access tid.

Är det nått att ha då? Bara plug and play eller?

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Stoppa i och klicka på använd med readyboost ja. Vista kör ett litet test för att se om ditt minne är värdigt.

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska smart att köpa ett riktigt snabbt minneskort och stoppa i datorns minneskortsläsare så att det sitter där permanent och sedan se till att växlingsfilen ligger på det minneskortet?

EDIT:
Lite väl dyrt men något åt det här hållet borde bli grymt!
http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1086943&node=586

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Stoppa i och klicka på använd med readyboost ja. Vista kör ett litet test för att se om ditt minne är värdigt.

Finns det något annat snabbare och bättre minne att rekommendera än just Corsair..?

Off topic: Vart kan jag köpa det just nu snabbaste USB-minnet ??

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FS395VP : 1,73Ghz 2Mb L2 cash Centrino Core Solo, 2Gb DDR2 533Mhz Ram, Hitachi Travelstar E7K100 7200 rpm 100Gb HDD , Nvidia Go6400 128Mb, WD My Book Pro 250Gb - Firewire 800, Stardom Sata x 2x Sam SpinnPoint F1 750Mb 32Mb.

Permalänk
Medlem

Jag tar mig friheten att uppa den här tråden. Är intresserad av att lokalisera ett riktigt snabbt USB-minne i storleksordningen 1 eller 2Gb. Det behöver inte stå något flashigt "Vista Ready" på den, det räcker med snabb skriv/läs-hastighet. Någon som har ett vettigt tips om vilken produkt som ger best bang for the buck? Alla tips mottages tacksamt.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Lexar JD Lightning 2, bland det snabbast som finns och funkar perfa i vista

Permalänk
Medlem

Kollade upp den Jumpdrive Lightning men den hade inte riktigt den prestanda jag var ute efter. Låg på lite för låga hastigheter.

LEXAR JUMPDRIVE LIGHTNING 1GB USB 2.0

Läshastighet (max) 22 MB/sek
Skrivhastighet (max) 15 MB/sek

Sneglar lite på ett A-Data minne för lite drygt 200:-.

"D7 ska enligt A-DATA erbjuda en läshastighet på 33MB/s och en skrivhastighet på 22MB/s vilket inte är fy skam. Samtidigt ska minnet lanseras i storlekar från 1GB upp till hela 8GB."

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Kollade upp den Jumpdrive Lightning men den hade inte riktigt den prestanda jag var ute efter. Låg på lite för låga hastigheter.

LEXAR JUMPDRIVE LIGHTNING 1GB USB 2.0

Läshastighet (max) 22 MB/sek
Skrivhastighet (max) 15 MB/sek

Sneglar lite på ett A-Data minne för lite drygt 200:-.

"D7 ska enligt A-DATA erbjuda en läshastighet på 33MB/s och en skrivhastighet på 22MB/s vilket inte är fy skam. Samtidigt ska minnet lanseras i storlekar från 1GB upp till hela 8GB."

Skulle du kunna länka till butiken som säljer dessa minnen?
Har nämligen fått ett Vista Bussines av skolan via MSDNAA-programmet och skulle gärna vilja hotta upp prestandan i min HTPC jag håller på dett bygga.

I övrigt har jag 2GB OCZ XTC PC3200, hur kommer det att flyta på i Vista tror ni?
Har bara testat en gång innan med beta versionen och de var inte så att säga det minsta funktionellt (förvissa hade jag då 512mb som jag delade mellan XP och Longhorn via ett program som jag nu glömt namnet på där man kan köra flera OS samtidigt).

EDIT: Just, jag glömde fråga, spelar det någon roll hur mkt minne man köper och om det är ett CF kort eller USB?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Skulle du kunna länka till butiken som säljer dessa minnen?
Har nämligen fått ett Vista Bussines av skolan via MSDNAA-programmet och skulle gärna vilja hotta upp prestandan i min HTPC jag håller på dett bygga.

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=A-Data+PD7...

Citat:

I övrigt har jag 2GB OCZ XTC PC3200, hur kommer det att flyta på i Vista tror ni?
Har bara testat en gång innan med beta versionen och de var inte så att säga det minsta funktionellt (förvissa hade jag då 512mb som jag delade mellan XP och Longhorn via ett program som jag nu glömt namnet på där man kan köra flera OS samtidigt).

VMWare?
Sen kan för övrigt nämnas att man knappt tjänar något på att använda usb-minnen för swap såvida man inte sitter med endast 512mb minne i datorn i vilket fall det inte är så kul att köra Vista oavsett, Readyboost eller ej.

Med 1GB ram så kan det ge några procent snabbare uppstart utav vissa program om man kör många olika program så att ram-minnet inte räcker till för superfetch-funktionen. Men har man däremot 2GB ram så är det helt meningslöst vilket Tomshardware och Anandtech kom fram till efter tester.

Sen vad gäller A-Data PD7 så tror jag nog jag ska införskaffa en 2GB sådan och låta min gamla Apacer 512MB få gå i pension

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Ja just precis, så hette det, VMWare, tack!
Jag funderar på att köpa 4gb CF Type IV från SanDisk då skriv/läs ligger på ca. 40mb/s så kan man säkerhetskopiera sina viktiga filer.
Rent praktiskt hur snabbt skulle det gå att föra över en fil på 500mb med en teoretisk hastighet på 40mb/s?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Ja just precis, så hette det, VMWare, tack!
Jag funderar på att köpa 4gb CF Type IV från SanDisk då skriv/läs ligger på ca. 40mb/s så kan man säkerhetskopiera sina viktiga filer.
Rent praktiskt hur snabbt skulle det gå att föra över en fil på 500mb med en teoretisk hastighet på 40mb/s?

Rent teoretiskt så skulle det ta 12.5s enligt calc.exe, men detta förutsätter att alla förutsättningar är de rätta. Man får t.ex inte alltid ut 40mb/s ifrån en vanlig mekanisk hårddisk om man även har andra program eller kanske tom systemet som jobbar emot samma disk vilket i sådana fall begränsar överföringen. Men själva gränssnittet i sig är dock inte en begränsande faktor utan det är helt upp till övrig hårdvara såsom hårddisk och processor som kan begränsa överföringshastigheterna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

varför kollar ni på str på flasminnen??? det är helt ointressant ... det är accesstiden som gör att vista använder sig av flash för readyboost! och man har alltid användning av flash öven om man har 8GB ram. för för vissa filaccesser så får man högre prestanda från ett flash minne än en HDD som läser i 80MB/s tack vara just låg access tid....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=A-Data+PD7...

VMWare?
Sen kan för övrigt nämnas att man knappt tjänar något på att använda usb-minnen för swap såvida man inte sitter med endast 512mb minne i datorn i vilket fall det inte är så kul att köra Vista oavsett, Readyboost eller ej.

Med 1GB ram så kan det ge några procent snabbare uppstart utav vissa program om man kör många olika program så att ram-minnet inte räcker till för superfetch-funktionen. Men har man däremot 2GB ram så är det helt meningslöst vilket Tomshardware och Anandtech kom fram till efter tester.

Sen vad gäller A-Data PD7 så tror jag nog jag ska införskaffa en 2GB sådan och låta min gamla Apacer 512MB få gå i pension

Meningslöst!? Hur kan du tolka följande slutsats så?

"If you have a fast USB 2.0 Flash memory stick it doesn't hurt to use it. But the big deal has always been getting enough RAM. After all we're talking about Windows: Some things never change."

En prestanda höjning kommer man alltid och se oavsett hur mycket ram som är installerat, höjningen må vara liten ju mer ram man har men likafullt kommer en prestanda förbättring att finnas med ett snabbt USB-minne installerat.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Meningslöst!? Hur kan du tolka följande slutsats så?

"If you have a fast USB 2.0 Flash memory stick it doesn't hurt to use it. But the big deal has always been getting enough RAM. After all we're talking about Windows: Some things never change."

En prestanda höjning kommer man alltid och se oavsett hur mycket ram som är installerat, höjningen må vara liten ju mer ram man har men likafullt kommer en prestanda förbättring att finnas med ett snabbt USB-minne installerat.

Men faktum är att den kommer vara så liten att man knappt kommer märka av den om man sitter på 2-4GB ram och använder datorn på ett sådant vis att Superfetch-funktionen inte får slut på arbetsminne och måste börja swappa ut program till swap-minnet.

Fast det är klart, kör man två Battlefield 2 samtidigt och tabbar mellan dessa så kanske man kan tjäna några sekunder

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

En sak att tänka på för Er som planerar att köpa ett usb-minne att använda för ReadyBoost... Även om minnestillverkaren anger en hög läs-/skriv-hastighet är det inte garanterat att de fungerar bra som ReadyBoost-minne. När Vista testar/verifierar att minnet kan användas kollar den på prestandan som fås när den läser/skriver slumpmässiga bytes på minnet (random read/write), och inte sammanhängande bytes som används när minnestillverkaren beräknar hastigheten (burst rate). Även om ett minne anger en hög läs-/skriv-hastighet behöver det inte betyda att den är snabb på "random read/write". Minnen som är märkta med "Vista Ready" bör dock vara tillräckligt snabba på "random read/write", minnen som inte är märkta med "Vista Ready" kan fungera dem med men det är inte garanterat.

Permalänk

För tillfället är det bara två st tillverkare som har certifierade USB-stickor för ReadyBoost och dom är Corsair Turboflash och Kingston Readyflash. Inom kort lär vi få se fler tillverkare med sådana minnen.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
För tillfället är det bara två st tillverkare som har certifierade USB-stickor för ReadyBoost och dom är Corsair Turboflash och Kingston Readyflash. Inom kort lär vi få se fler tillverkare med sådana minnen.

Minnet jag pratade om heter iaf Vista Ready, så det bör vara ok att använda.

A-Data PD7 1GB VISTA READY

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=99713105

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell storlek man ska ha på sin usbsticka (vista ready) jämfört med hur mkt ram man har? Tex ska man ha 2Gb USB minne om man har 2Gb ram?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Finns det någon speciell storlek man ska ha på sin usbsticka (vista ready) jämfört med hur mkt ram man har? Tex ska man ha 2Gb USB minne om man har 2Gb ram?

Nope, det kan räcka med en 128 eller 256MB usb-sticka för den lilla boost som detta kan ge med så mycket ram i burken. Jag kommer nog pensionera min gamla 512MB-sticka och låta den få gå som Ready Boost-sticka. Såvida du inte har planer på att använda upp mer ram än vad du har i systemet i vilket fall det kan vara lönsamt att låta swap-datan få hamna på usb-stickan.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se