Navigering - behöver råd (snabbt)

Permalänk
Medlem

Navigering - behöver råd (snabbt)

Tjena!

Ska designa en företags-sajt med topnavigering(flikar) och en sidomeny.

Jag ser en sådan navigering som att flikarna är rubriker och sidomenyn är den information som hör till rubriken.

Den tidigare sajten hade nåt liknande men då slängde de upp väldigt mycket i topmenyn. Det var Nyheter, Produkter, Tjänster, Om oss, Organisation, Referenser, Support.

Jag skulle istället vilja gruppera in det under ex: "Vad vi erbjuder", "Om oss" "referenser", "support" och däri lägga relevant info.

Är detta bra eller dåligt?
Dåligt: Det kommer ju öka antalet klick för besökaren.
Bra: Det blir mer struktur och mindre rörigt i topnavigeringen.

Kom med synpunkter snabbt - måste svara honom snart. Kom gärna med länkar på "regler" hur man skall tänka.

/ M

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk

Beroende lite på vad för rubriker och ämnen det finns, tycker jag personligen att det kan vara bra med ett fåtal (kanske tre stycken el. dyl.), kraftfulla topplänkar och sedan relaterade ämnen i sidomenyn. Lite som många engelska designsidor har.

Exempel på toppmenyn:

Who we are
What we do
Where we are

Och sen under dessa ha olika rubriker.

Antingen det, eller bara ha en meny.

Allt IMHO

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Håller med dig till 100% men jag behöver mer än bara "min egna åsikt". En text där någon expert uttalar sig vore fint som snus.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Permalänk

Jag läste den översta artikeln, och jag kan säga att jag absolut inte håller med. Det hon säger kanske stämmer rent generellt men personligen tycker jag inte samma som henne. Iallafall om jag förstått henne rätt.

Exempelvis om man skall utgå ifrån henne, så är aftonbladet.se en kanonsajt. Medans torrentspy är dåligt för att man behöver klicka så mycket för att komma till rätt innehåll.

Jag tycker hon är alldeles för generell i sitt kommenterande, mycket beror på omständigheterna. Och huvudsaken är att vara "straightforward" med benämningar på länkar etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oroa dig inte för att det blir fler klick. 3-klicks-regeln är en myt.
http://www.uie.com/articles/three_click_rule/

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem

Då människan kan ha 7 (+-2) saker i huvudet samtidigt är det bra om "huvudmenyn" inte är större än så, då man lätt glömmer bort vad som låg på position 1 om man tvingas gå igenom tex 13 länkar. Plus att det blir svårare att få en överblick över vad sidan har för syfte.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584