Permalänk
Avstängd

ggl 4300 Hastighet?

Hej, jag har skaffat en dgl 4300 men tycker uppladningshastigheten är slö, någon annan som upplever detta?

Permalänk
Medlem

Har en Dgl 4300, upplever inte alls slöa hastigheter, varken på wlan eller vanligt lan. Är helnöjd med min.

Visa signatur

i7 12700K | RTX 3080 | Z690 | 32G DDR4 @ Define 7

Permalänk
Medlem

funkar bra, stabilaste routern jag haft.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med routern att uploaden inom nätverket begränas till 600kb/s av någon underlig anledning. Det har funkat att skicka i några meg/sekund, men sedan har någon inställning ändrats och man är tillbaka till 600kb/s. Troligtvis beror det på Windows och alla inställningar man behöver göra för att konfigurera ett nätverk.

Permalänk
Avstängd

ni med dgl 4300 har no gjort några inställningar som man bör göra för att de ska flyta bra?

Permalänk

Gå in på routern och välj fliken "advanced" sen klickar du vidare på "gamefuel". välj "manual uplink" och välj ett högre värde så ska det bli fart på uploaden. Om inte detta hjälper så kan du stänga av brandväggen i routern och se om du får bättre resultat

(se till att du har senaste firmware i routern v1.7)

Visa signatur

MSI K8N SLI Platinum / AMD X2 4200+ / 2Gb RAM / 7800GT / Barracuda IDE 200GB och Maxtor SATA 300GB

Permalänk
Avstängd

Hur kollar man vilken firmware man har?
Hur uppgraderar man?

Enligt denna sida värkar det bara finnas Frimeware v1.6: http://games.dlink.com/products/support.asp?pid=370&sec=4#fir...

Permalänk

Under fliken "Tools" hittar du firmware... men det kan vara problem att uppdatera till v1.7 direkt... så ta först v1.6 sedan v1.7. Finns en knapp där som du kan checka senaste versionen... då kommer du till rätt nerladdnings sida

Visa signatur

MSI K8N SLI Platinum / AMD X2 4200+ / 2Gb RAM / 7800GT / Barracuda IDE 200GB och Maxtor SATA 300GB

Permalänk
Avstängd

okej jag logga in på routern och då ser jag:
Firmware Information
Current Firmware Version : 1.6W
Current Firmware Date : 2006/04/21

Permalänk
Medlem

Du hittar nyaste firmware här: ftp://ftp.dlink.co.uk/dgl_products/dgl-4300/

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att ta den svenska firmwaren? eller är det samma?

ftp://ftp.dlink.se/Products/dgl-products/dgl-4300/drivers_fir...

Permalänk
Medlem

skulle helt klart ta den svenska.. den kör jag med och har inga problem.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Avstängd

tack men hur gör man när man ska byta då? Kan man pajja routern?

Permalänk
Medlem

ladda ner firmware'n, packa upp den till skrivbordet, gå in under system (?) och bläddra efter filen.. och byt sedan.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Avstängd

hmm jag laddade ner: ftp://ftp.dlink.se/Products/dgl-pro...L4300_FW_17.zip

Surfade in på: http://192.168.0.1 -> Tools -> Firmware -> Laddade upp filen -> väntade i en min och startade om routern.

Current Firmware Version : 1.7W Latest Firmware Version : 1.7W
Current Firmware Date : 2006/10/09

När jag försöker logga in går det väldigt segt och det står inte på svenska, skulle de inte vara de?

Efter uppgraderingen går det väldigt segt, går knappt använda internet så jag startar om routern men de ligger runt 9mbits.

Permalänk
Avstängd

testat att resetta router då?

Permalänk
Avstängd

den vart resettat när jag uppgradera

Permalänk
Medlem

Har denna router som jag kör trådlöst med. Men den tappar kontakten ganska ofta. Full signalkvalite, sen blir det dålig kvalite, sen tappar den helt o så börjar det om igen. Vad beror det på?
Ska den inte kunna ha en stabil trådlös uppkoppling?
Sitter med datorn 2-3 meter ifrån routern bara.

Någon som känner igen detta?

Permalänk
Medlem

trådlöst är bara sk*t ! förstår inte varför alla är som galna i trådlöst, farten är mycket sämre än trådat - säkerheten är lika noll - säg någon fördel med trådlöst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
trådlöst är bara sk*t ! förstår inte varför alla är som galna i trådlöst, farten är mycket sämre än trådat - säkerheten är lika noll - säg någon fördel med trådlöst?

Man slipper dra kabel, men slipper dra kabel och man slipper fula kablar överallt? ;).

Och nej, säkerheten är allt annat än noll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
trådlöst är bara sk*t ! förstår inte varför alla är som galna i trådlöst, farten är mycket sämre än trådat - säkerheten är lika noll - säg någon fördel med trådlöst?

Man behöver sällan full fart och säkerheten är vad man gör den till.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Avstängd

jag maxxar mitt trådlösa varje gång 18mbit beror väll å kvalitten på accesspunkten och hur bra man är på att konfa..

och som sagt säkerheten är ad man gör den till...

Permalänk
Avstängd

trådlöst kan vara skönt om m an vill ligga i sängen och spela WoW sent på nattan

Ska man tanka är det sladd som gäller.

Permalänk

Har maxat min ADSL uppkoppling via DGL-4300, fungerar väldigt stabilt. 2000Kb/s och 250Kb/s i upload till min HTPC som har ett 54Mbit trådlöst nätverk. Får ut ca 17Mbit i TPTest, går säkert fortare lokalt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd

alltså jag måsta typ strarta om min dgl 4300 efter 4 dagar, för hastigheten laggar ihop totalt. Ska man värkligen behöva de?

Ni som det fungerar bra för, hur har ni optomerat inställningarn?

Permalänk
Medlem

har du byt firmware din router ännu? om inte så använd alltid kabel när du gör det.

Permalänk
Avstängd

japp gjorde det. Fast efter bytat lagga den ihop totalt så fick starta om den. Då jick den rätt bra igen.

Permalänk
Medlem

Ring D-links kundtjänst och tjöta lite med dom. Dom brukar vara rätt enkla att ha o göra med.

Permalänk
Avstängd

snackar dom swe?

Permalänk
Medlem

till och med svenska ^^