Ska bygga en konverter föt Netgear WGT634U

Permalänk

Ska bygga en konverter föt Netgear WGT634U

Ett misstag gjorde att inte nätvkeret gick upp efter boot. Så nu återstår bara seriel console:)

Jag hittade en guide som ser bra här.
http://members.shaw.ca/swstuff/wgt634u.html

Har hittat MAX3232 kretsen på elfa. Och fått veta att CPE är för hålmontering, vilket är det jag ska ha.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Men vilken diod ska man ha? och dom där grejerna som betecknas )| är det kondensatorer eller? och vilken typ ska det då vara?

Jag är inte riktigt hemma på det här med kompononter och så som ni ser:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns en resetknapp på den?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad denna skulla användas till?
Vill någon vara snäll och förklara

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Han ska göra en kabel som han kan ansluta routern till pc:n med så han kan lägga in routerns OS på nytt om jag har förstått det rätt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Jag har redan fått den hjälp jag behöver. Men för att förklara.
Detta är för att kunna se output och kunna styra routerns bootloader. Och på så sätt ska jag ladda in Debian hade jag tänkt:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det går/har gått.

Permalänk

Det ska jag definitivt göra. Väntar på min beställning från Elfa nu. Har väntat ett tag så jag mailade och frågade om brev-id ganska nyss:)

Hoppas de har skickat brevet iaf:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör gärna en guide för oss under tiden.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

De hade skickat Brevet har jag fått som svar nu. Antagligen kommer det imorn då. Men mej veterligen brukar posten aldrig vara så sega. Det rörs sej trots allt inte om särsilkt långt tid.

Tjao. Jag väntar nog med guiden tills jag vet om kretsen och ritningen jag ska använda fungerar. Men jag ska nog dra ihop lite snart ändå. Har ju gjort förarbete som att koppla in sladdarna i routern. Även köpt ett 1Gb usb minne som antagligen blir hårdisken då.

Jag funderar nu om jag ska försöka fixa ett chassie. Men jag har inga riktiga verktyg att tillgå så jag mistänker att det kommer bli fult, men man kan ju alltid försöka iaf, har ju en dremmel åtminstone:)

hur som helst. Tanken är också att jag ska ansluta en serial lcd till routern. På så viss kommer allting relevant stå där. ikonerna på framsidan om routern som indikerar trådlöst, LAN och WAN kommer då försvinna och visas på LCD skärmen. Detta förusätter dock att OS:et kan känna av vilka portar som är på. Så det inte är en vanlig switch bara och omöjlig att kontrollera från OS:et. Dessutom kommer lcd visa aktuella upp och nedladdnings hastigheter.

Efter det så kommer jag påbörja den jobbiga portningen och färdigställandet av mitt IPTables beta WebCGI som används på nuvarande hemma server. Sedan kommer systemet såklart konfas upp och troligen så har jag en färdig FTP, WWW och SSH server inbakad i en avancerad router.

Till en kostnad av totalt 400Kr, 200för MAX3232 chippet på elfa med tillbehör, och 200 för LCD på elfa. Sedan eventuellt mer om jag gör ett eget chassie.

Men just nu är det bara vänta tills morgondagen och hoppas på bra post.:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta verkar fruktansvärt intressant jobba jobba, vill läsa och lära mig mer.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

200:- för ett RS232 interface ?

Ett FTDI FT232R chip är ett USB > RS232 interface med rätt spänningsnivåer.

Kostar ~60kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
200:- för ett RS232 interface ?

Ett FTDI FT232R chip är ett USB > RS232 interface med rätt spänningsnivåer.

Kostar ~60kr

Det är inte riktigt det jag ska. För det än väl ett USB till RS232? Jag ska ha göra netgears 3.3V signaler kompitabla med RS232.

Hur som helst är priset samma då jag kommer beställa på elfa och således åker på 60kr frakt, 50kr exprimentplatta:)

Dessutom blev det något fel när jag beställde från Elfa. Därför kom aldrig beställningen, den försvann från posten är deras svar på det hela (suck)
Isf ska grejerna komma nu på tisdag kväll är det tänkt:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul

Men ska du verkligen köra debian ? är det inte "enklare" att köra open-wrt ?

Jag ska precis köra in open-wrt på min wgt634U och tänkte följa dessa instruktioner

Mitt mål är att få igång en seriell/usb läsare på usb-porten.

(Har förövrigt fått kontakt med en DVD-spelare via den där max3232 kretsen en gång i tiden )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Kul

Men ska du verkligen köra debian ? är det inte "enklare" att köra open-wrt ?

Jag ska precis köra in open-wrt på min wgt634U och tänkte följa dessa instruktioner

Mitt mål är att få igång en seriell/usb läsare på usb-porten.

(Har förövrigt fått kontakt med en DVD-spelare via den där max3232 kretsen en gång i tiden )

Jag svammlade lite. Jag hade tänkt köra in OpenWRT hela tiden, Tittade samtidigt på en person som försökte köra in Debian och blandade ihop det lite.

Debian skulle annars vara kul, men då det är aldelles för stor skillnaden mellan plattformerna känns det som en omöjlighet att få det att fungera för mej.

--

Jag vet inte ens om jag ska köra Open-WRT utan en gammal port som kallas Open-WGT (http://openwgt.informatik.hu-berlin.de/). Den är gammal och kör på 2.4 kärnan, men efter mina krav tror jag inte det ska spela någon större roll, så länge de saker jag behöver går att installera. Körde den innan på routern innan jag råkade konfiugera bort nätverket vilket betyder att jag måste fixa MAX3232 kretsen.

Iaf så har de skickat ett nytt paket från elfa, vilket kanske kommer imorgon om posten är snäll. Ska sedan beställa aluminiun från antagligen Clas Ohlson. Ska sedan försöka bocka till ett snyggt chassi. Vilket troligtsvis inte kommer gå bra då jag har noll erfarenhet av alu:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad korkad jag känner mig nu

Efter några test med Open-WRT på min Netgear WGT634U har jag lyckats radera IP-nummret som man ansluter till.

Eftersom Open-WRT Kamikaze varken har failsafe eller boot_wait (2 sätt att "rädda" en felaktigt flashad router) är nu enda sättet att få kontakt med routern att bygga en serie-kabel

Kan slita ut min max3232 från den gamla DVD-spelaren.

Får se när jag orkar fixa det

Uppdatera gärna med information om hur det går, om du lyckades etc

Permalänk
Medlem

Re: Ska bygga en konverter föt Netgear WGT634U

Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Ett misstag gjorde att inte nätvkeret gick upp efter boot. Så nu återstår bara seriel console:)

Jag hittade en guide som ser bra här.
http://members.shaw.ca/swstuff/wgt634u.html

Har hittat MAX3232 kretsen på elfa. Och fått veta att CPE är för hålmontering, vilket är det jag ska ha.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Men vilken diod ska man ha? och dom där grejerna som betecknas )| är det kondensatorer eller? och vilken typ ska det då vara?

Jag är inte riktigt hemma på det här med kompononter och så som ni ser:)

Ang komponterna:
Dioden - ELFA artikel nummer 70-003-91
Kondensator - Ta någon ytmonterad kondensator (av bilden att dömma en keramisk) på 0,47uF

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk

Hallå, nu har jag satt igång projektet på allvar. Den som vill kan kolla på http://www.foxure.com/pjnetgear/

Jag kommer sätta upp en Projektlogg här på sweclockers sedan, kände inte att det var riktigt rätt än då jag fortfarande inte kommit på hur det nya chassiet ska se ut eller vara och som jag förstog det handlar bygglogg mer om fysiska moddar och inte att installera linux på en router:)

Någon som har ett tips på hur man billigt fixar ett snygt och bra chassi?
Jag har funderat på alu som jag kapar till med dremeln till 6 plattar. Kapar ur hål för nätverks portar, ström lcd osv. Men hur lätt är det att få rakt då med en dremel?

Kan man använda aluminiumet som något slags grundmaterial som man sedan slipar och spacklar. För att sedan lacka till exempel blank och svart. Dum fråga efterso det antagligen går, men det kanske finns något bättre material då?

Visa signatur