Permalänk

för varmt 8800GTX kort?

tjaa... har lekt några timmar med den nya datorn nu o tycker väl de mesta grejejrna i datorn håller tillfredställande temp... men grafikkortet e ju cp varmt... 75-79 grader när de är fullt belastat typ, det är en leadtek 8800GTX, detta kan ju inte vara normal temp... o jag har kollat ifall det är nån kabel som ligger ivägen för fläkten o om fläkten snurrar, men den verkar inte kyla tillräckligt... nån som har nått förslag på vad man kan göra? nått program eller så... för jag har kollat på de grejjerna man fick med o där fanns ju inget man kunde styra sånt med

Permalänk
Medlem

Ingen fara med de temperaturerna, mitt ligger runt de graderna också berorende på vilket spel jag kör. Kolla in i NVidia Control Panel vad Core Threshold är så behöver du inte oroa dig, kommer du upp emot 100 grader då kan du oroa dig.

Annars kan du alltid använda Rivatuner till att köra fläkten på 100% om du vill få ner graderna. Vette fasen vad det är med de här korten men mitt kort är 80 grader när jag har kört Oblivion i flera timmar. Dock så går fläkten fortfarande i 60%. Kanske går den igång på 100% om kortet går upp till 90+ grader.

Kyler bra gör fläkten i alla fall. Jag kör min på 70% nu istället så mitt kort maxar 75 grader när jag har lirat ett bra tag Dock har jag ett XFX, men det är samma kylare på korten.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Jag antar att kortet inte är särskilt gammalt men jag fick liknande temp på mitt gf 7900GT när det hade fastnat en dammklump i fläkten. Den satt mellan 4 av bladen men det räckte för att höja tempen avsevärt. Kolla för säkehets skull att inget skit har hamnat i fläkten även om damm inte känns så troligt på ett nytt kort. kolla även så att kylaren sitter ordentligt, tog loss min och aplicerade ny kylpasta samtidigt som jag gjorde rent fläkten, onödigt kanske men jag var tvungen att ta bort fläkten för att kunna se så att inte mer dam satt ivägen.

Fast äger inget 8800GYX själv så jag har ingen aning om vad som anses vara normaltemp för den vid full belsatning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Jag antar att kortet inte är särskilt gammalt men jag fick liknande temp på mitt gf 7900GT när det hade fastnat en dammklump i fläkten. Den satt mellan 4 av bladen men det räckte för att höja tempen avsevärt. Kolla för säkehets skull att inget skit har hamnat i fläkten även om damm inte känns så troligt på ett nytt kort. kolla även så att kylaren sitter ordentligt, tog loss min och aplicerade ny kylpasta samtidigt som jag gjorde rent fläkten, onödigt kanske men jag var tvungen att ta bort fläkten för att kunna se så att inte mer dam satt ivägen.

Fast äger inget 8800GYX själv så jag har ingen aning om vad som anses vara normaltemp för den vid full belsatning.

hehe, förstår d, men de e bättre o fråga folk som vet nått om de än att bara sitta där o låta kortet brinna upp...haha jag gillar när kort o komponenter får tillräcklig kylning... de brukar jag va mån om

Permalänk
Medlem

Mitt 8800GTX ligger på ca:60 grader och upp till 70 grader i full load, själv ska jag byta ut fläkten och eftersom det är 2 chip på 8800 så blir det att montera kylflänsar på det lilla eller helt enkelt en Chipsetfläkt=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

finns de inte nått lättare prog än Rivatuner för jag blev bara förvirrad när jag kolla på de ^^

Permalänk
Vila i frid

Sen har väl kanske alla upptäckt att SmartDoctor som följer med ASUS 8800GTX slutar kontrollera fläkten lite nu och då. Väldans irriterande med BSOD!

Permalänk
Medlem

Palle Ntune funkar också, dock så sparar inte Ntune så vitt jag vet inställningarna för fläkten. Så varje gång du startar om Windows måste du gå in i Ntune och ställa in fläkthastigheten.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Palle Ntune funkar också, dock så sparar inte Ntune så vitt jag vet inställningarna för fläkten. Så varje gång du startar om Windows måste du gå in i Ntune och ställa in fläkthastigheten.

faaan va jobbigt :/ men jag testar de då men om ni hittar nått stabilt o säkert prog som håller samma inställningar 24/7 så får ni gärna skriva de i tråden

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också att Rivatuner såg knepigt ut i början. Men om du fortfarande har det installerat på datorn så kan jag göra en Snabb Guide till dig i en "jpg" bild och skicka till dig. Det blir i typ 3 eller 4 småbilder i en "jpg".

DOCK BLIR DET IMORGON ISÅFALL FÖR NU ÄR DET NATTI HÄR

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

hehe.. gör så snatti snatti

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem! Hur gör jag för att öka fläktstyrkan på 8800GTX? Tycker RivaTuner är krångligt, fattar inte mkt där....

Permalänk
Medlem

Bara öppna Rivatuner klicka sedan på customize sen in i Low-level system settings och klicka på Fan svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Bara öppna Rivatuner klicka sedan på customize sen in i Low-level system settings och klicka på Fan svårare än så är det inte.

Hittar dit, men hur ska jag veta vilket värde det är jag ska fylla i? Är det varvtal, eller procent, eller vad?

Permalänk

okej asså men vart gåm man in om man ska klocka mitt grafikkort då? jag ha ett nvida 7300 LE 256mb

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

Kom igen, nån borde väl veta? Jag har ATITool version 0.26. Antar att det är under fliken RivaTuner 2.0 RC15.8\NVIDIA\Fan\"MinFanSpeedLimit" jag ska ändra värdet? Vad ska det vara för värde? Jag vill alltså höja fläkvarvet...

Permalänk
Medlem

ksx det är procent.

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha Hazzard! Då testar jag och skriva 100 där då...

EDIT:

skrev in 100 där, det blev ingen skillnad, fläkten går på samma varvtal oavsett om där står 10 eller 100... Vad gör jag fel?

EDIT2:

Hade visst fått ner nån gammal version av programmet där det inte gick att påverka fläkten... ska testa nya versionen nu