Permalänk

Byta till tystare fläkt i nätagget

Fläkten i mitt nätagg har börjat låta lite väll aggressivt på siståne. Tog ur den och provkörde i 12 volt. Man hör ju på en gång att det handlar om en billig fläkt som inte är designad för att vara tyst. Men den flåsar på ganska ordentligt.
Om jag byter ut den mot en sån här, finns risken för att den blåser för mesigt?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=60186
Om inte annat så lär ljudnivån i datorn gå ner till en behaglig nivå.

Jag åker in och köper en i morgon. Sitter med reservlaptopen på 300 Mhz för tillfället

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk
Medlem

ser i mina ögon ut till att vara en helt ok fläkt.
har själv två papst 120 mm och dom blåser bra.
enligt specifikationen ska den du hittat vara bättre.
tror inte du behöver vara orolig för luftflödet

EDIT: såg nyss att jag jämförde lite fel. papstfläkten står det i specen att den blåser 44 cfm medans coolink blåser 40-65 m3/h.
vet inte hur man omvandlar cfm till m3/h. någon som vet?

Permalänk

Min erfarenhet av att byta nätaggsfläktar är att turbulensen som bildas av kylflänsar osv ibland låter betydligt mer än fläkten. Samtidigt som jag upptäckte detta, dog mitt nätagg och det luktade bränt i mitt rum i två dygn... Kanske bättre att köpa nytt istället?

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk

Grejen är ju att det är fläkten i sig som låter.
Testade den helt uttagen ur aggchassit och den låter lika mycket där, helt utan nåt att "turbulera"mot

Jag testar att byta, då den här verkar vara på gränsen till att skära.
Känns inte som jag har så stor lust att slänga pengar på ett nätagg när jag knappt har några pengar kvar och gått med noll kronor i månaden sen augusti. Den här fläkten har sporadiskt börjat låta som att en sladd ligger mot, för att sen återgå till sitt vanliga brummande. Bara det att det inte finns nån sladd där som kan orsaka detta. Det är grejer det

Gissar på att luftflödet inte spelar sådär jättestor roll, bara det finns där. Bromsas jag inte fläkten till stillastående blir det tyst och skönt. Knappt så datorn hörs. Släpper jag fläktbladet så drar det igång igen. BrööööööööÖÖÖÖÖÖÖÖÖL!!!

Visa signatur

VAIO VGN-A397XP | 2,0 Ghz M | 2 gig 533 Mhz DDR2 | X600 128mb | 80 gig 5400 RPM | WLAN | Bluetooth | DVD-RW | Extern 1 TB WD MyBook USB | 17" Widescreen HD 1920x1200 | Audigy 2 THX | Samsung 32" 720p-LCD

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra som du har tänkt och i mina ögon så ser fläkten bra ut.