Permalänk
Inaktiv

Bra billig router som klarar uTorrent?

Har ni några tips på en bra och billig router som fungerar bra med uTorrent. Jag har tidigare haft problem med Philips SNB5600 och Netgear RP614 v3. De kopplar ifrån MSN, Spel, Internet Browsern m.m. på grund av för lågt antal max anslutningar när man kör t.ex. uTorrent & BitComet.

Så jag vill nu ha tips om en router med många eller oändligt antal connections så att den fungerar med uTorrent.

Funderade på den billigast möjliga; D-Link DI-604 men jag undrar om den fungerar med uTorrent?

Permalänk
Inaktiv

604 fungerar, jag har 8Mbit nu och brukar ligga på runt 750kb ner konstant om det inte sitter nån i andra änden vill säga, har deesutom testat att gå genom relakks och då vara uppkopplad på DC + µ torrent samtidigt som en annan sitter och är uppkopplad på Mtorrent, men det blir en del justerande upp och ner med max upphastigheten, man får prova sej fram, om man samtidigt vill kunna gå ut på internet, har haft som max 300 öppna portar enligt outpost brandväggen och vid de enstaka tillfällen som routern krashar är det pgav att 4st personer samtidigt sitter på µ torrent och då är ju antalet anslutningar "oändligt" och det klarar den inte av, annars inga som helst problem.

Men det e ett måste att ha den senaste firmwaren i dlinken annars fungerar det inte, och efter att jag installerat den så gick det betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

men snälla nån rekomendera inte en 604. En av de erkänt sämsta produkterna Dlink prånglat ut.

Permalänk
Medlem

Linksys RV082. Modellen RV042 fungerar också, och är billigare, men personer med 100/100 i uppkoppling har rapporterat att den klipper uppkopplingen vid för många sessioner. Om du däremot har 10/10 eller hastigheter under 70 Mbit/s (ungefär) klarar du dig bra med RV042.

Linksys har en ny modell som inte lanserats i Sverige ännu, RVS4000 heter den. Dock borde man vara beredd på en hel del buggar om man köper den direkt efter lanseringen, annars får du vara beredd på att vänta på att de största och mest uppenbara felen fixats till nästa firmware innan du köper den. Eller helt enkelt vänta på revision 2 eller 3 innan du köper den.

Nåja, hoppas budskapet gick fram. Vi sammanfattar.

RV042: Hastigheter under eller lika med 70 Mbit/s.
RV082: Hastigheter upp till 100 Mbit/s.
RVS4000: Om du är beredd på att agera "testpilot" i väntan på nästa firmware.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Linksys RV082. Modellen RV042 fungerar också, och är billigare, men personer med 100/100 i uppkoppling har rapporterat att den klipper uppkopplingen vid för många sessioner. Om du däremot har 10/10 eller hastigheter under 70 Mbit/s (ungefär) klarar du dig bra med RV042.

Linksys har en ny modell som inte lanserats i Sverige ännu, RVS4000 heter den. Dock borde man vara beredd på en hel del buggar om man köper den direkt efter lanseringen, annars får du vara beredd på att vänta på att de största och mest uppenbara felen fixats till nästa firmware innan du köper den. Eller helt enkelt vänta på revision 2 eller 3 innan du köper den.

Nåja, hoppas budskapet gick fram. Vi sammanfattar.

RV042: Hastigheter under eller lika med 70 Mbit/s.
RV082: Hastigheter upp till 100 Mbit/s.
RVS4000: Om du är beredd på att agera "testpilot" i väntan på nästa firmware.

RVS4000's throughput på sidor (800Mbps) är tagna ur luften, massvis med Linksys-modeller har fått den throughput-hastigheten angivna av någon anledning (fast dom inte ens har i närheten av den hastigheten)

RVS4000 "syskon" som har trådlöst men annars ska vara samma router har en throughput på runt 20-30Mbps fast den anges till 800 på massa sidor.

Så lita inte helt på att RVS4000 skulle vara den "otroligt billiga räddaren med nästan gigabitthroughput"

De trådar jag sett (på amerikanska forum) med ägare av RVS4000 innehåller folk som klagar på throughputten...

Jag tror troughputen som anges gäller vid klassisk routing (helt vanlig standardrouting) och inte NATning

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
RVS4000's throughput på sidor (800Mbps) är tagna ur luften, massvis med Linksys-modeller har fått den throughput-hastigheten angivna av någon anledning (fast dom inte ens har i närheten av den hastigheten)

RVS4000 "syskon" som har trådlöst men annars ska vara samma router har en throughput på runt 20-30Mbps fast den anges till 800 på massa sidor.

Så lita inte helt på att RVS4000 skulle vara den "otroligt billiga räddaren med nästan gigabitthroughput"

De trådar jag sett (på amerikanska forum) med ägare av RVS4000 innehåller folk som klagar på throughputten...

Jag tror troughputen som anges gäller vid klassisk routing (helt vanlig standardrouting) och inte NATning

I deras instruktionsbok står det 800 Mbit/s så jag vet inte om det riktigt är taget ur luften, men den har bara ett interface på 100 Mbit/s, så högre än så kommer vi inte.

Taget ur produktbladet för produkten:

Performance
NAT Throughput 800 Mb/s

Jag har också läst en hel del om den, och det verkar variera väldigt mycket i through-put för folk. En del har 100 Mbit/s medan andra bara har 20 Mbit/s. Vad detta beror på kan jag bara spekulera i; korkade användare eller extremt dålig firmware som inte uppgraderats?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
I deras instruktionsbok står det 800 Mbit/s så jag vet inte om det riktigt är taget ur luften, men den har bara ett interface på 100 Mbit/s, så högre än så kommer vi inte.

Taget ur produktbladet för produkten:

Performance
NAT Throughput 800 Mb/s

Jag har också läst en hel del om den, och det verkar variera väldigt mycket i through-put för folk. En del har 100 Mbit/s medan andra bara har 20 Mbit/s. Vad detta beror på kan jag bara spekulera i; korkade användare eller extremt dålig firmware som inte uppgraderats?

Konstigt att det står Nat Throughput på 800Mbps om IF'et bara är på 100Mbps?

Visar ju hur mycket man ska lita på den siffran

Lär väl bero på hur folk mäter om dom får ut 20 eller 100Mbps, säger vi att person #1 testar med iperf medans person #2 tycker att Torrenter är ett bra sätt att testa med så vet man ju aldrig vad för katastrofresultat man får

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

har du provat uppgradera firmwaren på netgearen till v6.1 rc7 realesen funkade klockrent för mig. Dock har jag byt nu o kör trådlöst via en 3com 54Mbit router 3cr-100 tror jag den heter.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Hur får man 300 anslutningar?

Jag har max haft 90st

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
men snälla nån rekomendera inte en 604. En av de erkänt sämsta produkterna Dlink prånglat ut.

Det var ingen rekommendation, han frågade ju efter fakta och fick ju det eftersom han frågade om just dlink, vet att jag helst skulle vilja slänga den på brasan men den får sitta så länge den fungerar.

Permalänk

Asus routrar fungerar kanon bra med utorrent. Dessutom är dom bra och stabila i drift.

Permalänk
Inaktiv

Linksys routrarna som rekommenderades var på tok för dyra för mig. Letar efter något i 500 kronors klassen, gärna billigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Asus routrar fungerar kanon bra med utorrent. Dessutom är dom bra och stabila i drift.

Gäller det alla ASUS routrar eller? Fungerar t.ex. ASUS RX3041?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Linksys routrarna som rekommenderades var på tok för dyra för mig. Letar efter något i 500 kronors klassen, gärna billigare.

Gäller det alla ASUS routrar eller? Fungerar t.ex. ASUS RX3041?

Du kanske skulle undvika problem med fler routrar om du inte köper
de billigare alternativen.

Permalänk
Medlem

sitter på en 604, inga probs, å den klara utorrent bra,drar i ca 1,4mbit som bäst (tanke på jäkla skit nät å värdelösa ledningar i kåken)

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

hade en 604 en gång, den brann upp bara så där....

Sämmre skit får man leta efter och jag har ALDRIG mer efter det köpt d-link, jävla skit....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du kanske skulle undvika problem med fler routrar om du inte köper
de billigare alternativen.

Jag kanske inte har mer pengar att lägga än de billigaste alternativen. Dessutom när man vet att andra har billiga routrar som funkar vill man ju själv hitta en sån. En kompis kör på en som följde med hans Telia Bredband och den funkar fint med bitcomet iaf, måste ta reda om den går att köpa ny fortfarande.

Permalänk

jag har provat både Asus WL-500G PREMIUM 125Mbit och Asus WL-600G Router 54Mbit dessa fungerar klockrent. Vet inte riktigt vad dom ligger i pris men kan tänka mig en tussing kanske. Men någon av dom rekommenderar jag starkt.

Permalänk
Medlem

54Mbit trådlös router från 3com för 299:- på computercity köpte en sån själv fungerar mycket bra. Kan även användas som trådad router.
tror den heter nånting 3crwer100-75

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB