Permalänk
Medlem

div style länk färger?

Hej jag håller på att fixa en sida en del, men är inte bäst på det.

har en global stilmall men just en del av sidan ska detvara lite annorlunda.

jag har skrivit in en

<div style="background-color:#1b1814; color:#999; border:1px dotted #363430; padding:1em;"> där.

Men jag vill baka in i den koden att alla länkar skavara röda. Både besökta länkar som hovrande länkar och allt.

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

<div class="className">Text <a href="#">Länk</a>mer text</div>

div.className {
border: 1px dotted #363430;
padding: 1em;
}

div.className, div.className a, div.className a:hover {
background-color:#1b1814;
color:#999;
}

Permalänk
Medlem

jag tänkte mer:
div style="background-color:#1b1814; color:#999; border:1px dotted #363430; padding:1em; a:link, hover, visited color:xxxx;">

tror dendär koden inte går för mig.

Permalänk
Medlem

Nah, så kan du inte göra av två anledningar.
1. CSS är inte HTML, du kan inte köra "visited" och sådant.
2. Inline styles är inget bra

Skapa ett ordentlit stylesheet, ge DIVen ett ID eller en klass, och kör något liknande detta:

div.className { border: 1px dotted #363430; padding: 1em; background-color:#1b1814; color:#999; } div.className a, div.className a:hover { color: #c00 !important; }

Permalänk
Medlem

Skapa en .css fil och lägg allting i den? Det blir enklast att hålla reda på saker och ting. Och som "You" säger du kan inte använda vad konstigheter som helst.

Permalänk
Medlem

jag har testat att göra på det viset. Jag använder mig av Wordpress och min theme jag har använder sig av en egen global stilmall, vet inte hur jag ska gå runt den för att lägga in min egen style på just denna bit (eventcalendar, en kalender med dagliga posts, som bilddagbboken).

Permalänk
Medlem

Lägg in din style i den globala stilmallen bara.

Permalänk
Medlem

Annars kan man länka in två css:er, om man inte känner för att ändra i originalet.