Permalänk
Medlem

Den passiva datorn!

Haj!
Nu är det så att jag har efter lite avbeställningar och väntan fått alla mina delar till min nya burk, som jag planerade skulle vara så tyst det bara går!

Jag kom fram till dessa delar:

Asus P5N-E SLI
Core2Duo E6400
Geil 1Gb (Kit of 2) PC6400
Scythe Ninja rev b.
Noktua 120mm fläkt (8db)
bZerk konstigt budgetchassi med hål överallt.
NesteQ PowerSupply (PSU) 450W ASM 0dB
MSI GF 7900 GS Passivt (Demoprodukt) Impulsköp
WD 250GB SATA2 (16mb)

Och då hade jag tänkt köra med noctua fläkten på ninjan. Det visade sig dock att den inte passade (inte orginal heller), minnesmodulerna var ivägen.
Så, resultatet blev iaf:

http://fuskbugg.se/pub/misc/bZerk%20019.jpg
http://fuskbugg.se/pub/misc/bZerk%20013.jpg
http://fuskbugg.se/pub/misc/bZerk%20010.jpg (Ninjan är ganska söt)

Och så sparade jag in lite pengar genom att åka till ICA Maxi och köpa lite gummisnören
http://fuskbugg.se/pub/misc/bZerk%20015.jpg
Funkar fint än så länge.

Men så visade det sig att den inte bootade, och jag hade satt minnesmodulerna lite fel, man vart lite svettig ett tag! Ingen bild och inga pip, inte bra

När jag väl var inne i bios så märkte jag att jag kunde ändra multiplyern, hur jag ville mellan 6 och 50. Borde inte den vara låst och endast reglerbar neråt?
Hur som hellst, jag hade planerat att underklocka CPUn för att möjligtvis kunna köra den passivt, men det visade sig vara ganska värdelöst eftersom vcore inte verkade gå att sänka. Men tyst var den! Bara två ljudkällor, 8db fläkten och disken, som tillsammans överröstas av min laptop.

Datorn är igång och rullar, och jag har aldrig tidigare hört (eller inte hört?) en så tyst dator! Det ända jag har att klaga på är ljudet på disken, väntar bara på att SSD (heter det så?) -diskarna blir billiga och lättillgängliga!

Tempen på CPU ligger på ca 40 grader idle, och jag har inte testat full load ännu. Men tempen på GPU oroar mig, efter cirka 10 minuters idlande i bios så känner jag på GPU-flänsen och jag bränner mig ordentligt, medans Ninjan fortfarande är rumstemp!

Och när fläkten på PSU'n går igång så låter det ohyggligt mycket
Är det någon som skulle rekommendera att byta ut fläkten i PSU, eller som har gjort det?

Sen så blev jag lite fundersam över hur mycket/litekylpasta man igentligen bör ha, jag tog ett väldigt tunnt lager och tvingade ut över hela ytan på CPU, och jag läste i någon annan tråd här om någon med Ninja och 80 grader temp som fick ner den några grader genom att smeta på mer pasta.
Jag menar, ninjan blir inte ens lite ljummen

EDIT:
Vcore gick visst att ändra, får se hur det blir med underklockningen sen.

Permalänk
Medlem

Varför köpte du en Western Digital hdd?
Dom är väl inte direkt kända för att vara tysta?
Bättre att satsa på typ seagate.

Permalänk
Medlem

De gummibanden lär ju hålla länge...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Gummibanden lär hålla i kanske 6 mån, sen spricker dom och din disk ramlar ner. Inte så kul - den kan skadas allvarligt om den får en kraftig stöt när den är på.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Samsung har tysta hårddiskar. SSD lär ju kosta en del sen när det kommer ut till oss vanliga dödliga.

Gällande grafikkort med passiv kylning så blir dom varma, det bara är så

Det skulle vara om du kunde få lite mer luftcirkulation i lådan, tex en fläkt i fronten som suger in luft, och då kanske placera den så långt ner i fronten som möjligt. 120mm-fläkt och lägre spänning = tyst & hyffsat flöde.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Om jag vore du skulle jag förvisso köpt en 2,5" hårddisk - då blir din dator verkligen KNÄPPTYST. Sata-gränssnittet är bra, eftersom det är samma kontakter på 3,5 och 2,5" hårddiskar där

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Angående chassi fläkten så skulle en motsvarande sådan här i rätt storlek kanske vara något: http://www.webhallen.com/prod.php?id=23772
Angående hårddisken så tycker jag nog också att det ser ut som en lite osäker lösning. Ett alternativ kan vara en sådan här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=32991
Angående chassit så är det underligt att du fått datorn tyst med ett budget chassi då dessa ofta är lite ostabila och inte dämpar ljud i någon större utsträckning, men om du säger att det fungerar så är det ju bra.

Gratulerar till en tyst dator

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

a just de exakt 6 månader:p. men men. nä smart lösning. sj skulle jag sätta dit tre gånger så många gummi band så e problemet löst.

varför betala flera hundra kr för gummi upphängnings lösningar som inte väsnas mindr än ica gumminoddar. men en annan sak bränna sig på gpu då e de allvarligt de får bli en tyst fläkt på den flänsen. framför allt skadligt för grafikkortets hällsa men de drar ju ner grafikens presetanda och kvalliet en hel del också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Gummibanden lär hålla i kanske 6 mån, sen spricker dom och din disk ramlar ner. Inte så kul - den kan skadas allvarligt om den får en kraftig stöt när den är på.

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Noctafläktarna kommer med gummistroppar, så den packningen som du heande länkar till, behövs inte.

Din hdisk hänger bättre med tex cyckelslang, eller ställ/sätt den helt sonika på en musmatta inuti chassit
(gamla musmattor är suveräna till mycket).

Ohhh btw....vadå passivt ? Du "myglar" ju med en fläkt...fyyyyy skäms

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

En passiv dator med fläktar, det fungerar inte riktigt. Såfall om de är avstängda.
Problemet är att det är så svårt att få till en bra passiv kylning med dagens ohyggligt varma komponenter.
Det är i princip tvunget att ha en chassifläkt som får igång cirkulationen i datorn.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Man skulle iallafall kunna kalla den semi-passiv Det jag stör mig på är fortfarande din hårddisk - datorn kommer inte bli tyst innan du antingen stänger in den i ljuddämpande material eller köper en 2,5" disk istället Det är otroligt avslappnande att slippa hårddiskens vinande.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjompa37
a just de exakt 6 månader:p. men men. nä smart lösning. sj skulle jag sätta dit tre gånger så många gummi band så e problemet löst.

Han skrev att de antagligen inte håller längre än sex månader. Anledningen är att gummit blir gammalt och torkar, i en varm datorlåda går det fort. Fler gummiband medför inte någon dramatisk livslängdsökning.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
De gummibanden lär ju hålla länge...

Då får jag väl byta
Jag har förstärkt med fler snoddar just nu, och lagt in nånting mjukt under ifall dom skulle brista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Samsung har tysta hårddiskar. SSD lär ju kosta en del sen när det kommer ut till oss vanliga dödliga.

Gällande grafikkort med passiv kylning så blir dom varma, det bara är så

Det skulle vara om du kunde få lite mer luftcirkulation i lådan, tex en fläkt i fronten som suger in luft, och då kanske placera den så långt ner i fronten som möjligt. 120mm-fläkt och lägre spänning = tyst & hyffsat flöde.

Jag har märkt det, men det verkar fungera bra, tempen på CPU och MB överstiger aldrig 50 grader vid full load GPU däremot, ligger på runt 80 i spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ohhh btw....vadå passivt ? Du "myglar" ju med en fläkt...fyyyyy skäms

Hihi Men jag kan åtminstånde rekomentera noctua fläkten, den är helt ljudlös (...)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
En passiv dator med fläktar, det fungerar inte riktigt. Såfall om de är avstängda.
Problemet är att det är så svårt att få till en bra passiv kylning med dagens ohyggligt varma komponenter.
Det är i princip tvunget att ha en chassifläkt som får igång cirkulationen i datorn.

Ja, därför tog jag den snällaste fläkten jag hittaden, och den är verkligen underbar, för den är knappt möjlig att höra.

Och jag kanske byter ut disken mot en seagate, WD disken var impulsköp.
Jag ska placera om noctua fläkten med tror jag, så jag får lite bättre kylning vid CPU.

Sen så vet jag inte om jag vågar byta ut fläkten i PSU mot en noctua, någon som har erfarenhet av att byta fläktar i PSU? Vet att man bör "ladda ur" agget innan man pillar, hur gör man detta? Och borde det vara 3-pins kontakter på fläkt i PSU, eller är det lödkolven som gäller?

Kul att folk skrev ändå, jag hade totalt glömt bort tråden tills jag kollade min mail

Permalänk
Medlem

i nätagget brukar det vara 2pins så blir att löda lite.. annars ser de ju bra ut Ni som rekommenderar 2,5" disk. Hur mycket lägre prestanda är det i en sån? Kan man fortfarande köra med 7200rpm och ändå då lägre ljudnivå lr tänker ni på lågvarviga diskar?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
i nätagget brukar det vara 2pins så blir att löda lite.. annars ser de ju bra ut Ni som rekommenderar 2,5" disk. Hur mycket lägre prestanda är det i en sån? Kan man fortfarande köra med 7200rpm och ändå då lägre ljudnivå lr tänker ni på lågvarviga diskar?

Okej, illa! Får se hur det blir, har just nu andra datorer som låter här så jag är inte så jätteivrig att göra den här mycket tystare just nu Den blir överröstad i vilket fall som helst...

Och en 7200rpm 2,5" disk borde inte låta så mycket mindre, eller?

Permalänk
Medlem

Riktigt fin dator!

Funderar själv på att bygga en såpass tyst dator som möjligt
Ett Antec P180 skulle ju sitta fint! Med tanke på att det du hade var ett budgetchassi

Ni som säger att gummibanden inte kommer hålla länge. Vad tror ni om att ta någon typ av resårband istället? Dom lär ju hålla mycket längre i alla fall. Fast dom kanske inte är lika tysta? Rätta mig gärna.

Du sa att grafikkortet blev väldigt varmt. Är det du som satt dit kylflänsen i efterhand?

Och varför inte strunta i hårddisken och istället sätta i ett flashminne?
Då blir ju datorn både ruskigt snabb och tyst, dock ruskigt dyr också ^^ Men möjligheten finns ju!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pasen
Och en 7200rpm 2,5" disk borde inte låta så mycket mindre, eller?

Jo då, den vibrerar _mycket_ mindre än en vanlig 3,5" hårddisk, eftersom skivorna är mycket mindre.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite jag har tänkt byta fläkt i mitt nätaggregat som är ett cooler master extreme till den här http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2550&session=a9b279ca4d... och den är det ju 3pins kontakt men kan man köpa en sånn här till http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2802&session=d273c96661...
och köra med så slipper man hålla på att löda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 95anso27
Lånar tråden lite jag har tänkt byta fläkt i mitt nätaggregat som är ett cooler master extreme till den här http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2550&session=a9b279ca4d... och den är det ju 3pins kontakt men kan man köpa en sånn här till http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2802&session=d273c96661...
och köra med så slipper man hålla på att löda.

Ja, om nu nätagget har en 2 pin i sig.

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiker
Ja, om nu nätagget har en 2 pin i sig.

ok tack för det snabba svaret.

Permalänk
Medlem

Och jag kan säga att det nätagget har två-pin för fläkten.. Har haft ett Extreme jag me..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Riktigt fin dator!

Funderar själv på att bygga en såpass tyst dator som möjligt
Ett Antec P180 skulle ju sitta fint! Med tanke på att det du hade var ett budgetchassi

Ni som säger att gummibanden inte kommer hålla länge. Vad tror ni om att ta någon typ av resårband istället? Dom lär ju hålla mycket längre i alla fall. Fast dom kanske inte är lika tysta? Rätta mig gärna.

Du sa att grafikkortet blev väldigt varmt. Är det du som satt dit kylflänsen i efterhand?

Och varför inte strunta i hårddisken och istället sätta i ett flashminne?
Då blir ju datorn både ruskigt snabb och tyst, dock ruskigt dyr också ^^ Men möjligheten finns ju!

Jag köpte chassit för det uppfyllde en funktion. Lägg märke till att det är tusentals hål överallt på alla sidor, och även på ovansidan, så luften stiger ut ifrån chassit.

Och jag har inte satt dit kylflänsen i efterhand på GPUn (http://www.webhallen.com/prod.php?id=65248).

Och flashdiskar är inte det billigaste