Vilka In-Ear lurar, Jays, Shure, Sennheiser eller Sony?

Permalänk

Vilka In-Ear lurar, Jays, Shure, Sennheiser eller Sony?

Har kollar runt lite efter ett par justa in-ear lurar
till min mp3 spelaren (Samsung YP-T7FZB)

De som är intressanta är

Jays J-Jays - ca 450:-
Jays D-Jays - ca 750:-
Sennheiser CX300 - ca 400:-
Sony MDR-EX71B - ca 350:-
Sony MDR-EX90 - ca 800:-
Shure E2c - ca 700:-
Creative Zen Aurvana - ca 700:-

Det lutar mest åt någon av Jays modellerna eller Shure E2c.
Sennheiser har jag inte hittat någon vettig recension om
och inte heller Ceratives eller Sony MDR-EX90, så länka gärna.

D-Jays har ju fått grymt bra kritik men tycks ha något för
klen bas för mitt tycke, även priset är i högsta laget.

Så, ni som har div modeller, vad tycker ni om dessa.
Inte bara de låter bra utan lite mer detaljer, kvalite etc.

Lyssnar mest på GOA, Psycedelic, Ambient, Chill och annan
elektronisk musik.

Tar gärna tips om det är någon modell jag missat.

Permalänk

Billigaste priset för d-JAYS är 778kr inkl frakt (onoff). Ville bara säga det då det är en viss skillnad mot 900 :). Resten blandar jag mig inte i om det inte är något speciellt du undrar av just mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Billigaste priset för d-JAYS är 778kr inkl frakt (onoff). Ville bara säga det då det är en viss skillnad mot 900 :). Resten blandar jag mig inte i om det inte är något speciellt du undrar av just mig.

Ja de va ju skillnad
Kan inte förvänta mig någon rättvis jämförelse av dig jämtemot de andra
märkena men du kankse kan berätta lite om j-jays och d-jays.

Vad skiljer dem åt och är någon bättre eller sämre för olika musik stilar?

Jag är ingen audiofil men uppskattar ändå att kunna spela ganska
högt men bra basåtergivning utan att få missljud, men även diskant
och mellanregistret får inte bli för risigt.

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att du behöver hörlurar i den prisklassen? Beroende på hur bra kvalitet det är på dina låtar så kan det vara bortslösade pengar. För mp3 tycker jag det räcker med Creative EP-630 för musik när man ute och ändå inte är helt fokuserad enbart på musiken.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
Ja de va ju skillnad
Kan inte förvänta mig någon rättvis jämförelse av dig jämtemot de andra
märkena men du kankse kan berätta lite om j-jays och d-jays.

Vad skiljer dem åt och är någon bättre eller sämre för olika musik stilar?

Jag är ingen audiofil men uppskattar ändå att kunna spela ganska
högt men bra basåtergivning utan att få missljud, men även diskant
och mellanregistret får inte bli för risigt.

Ok, jag talar för JAYS nu då och skillnaden. j-JAYS är ju halva priset mot d-JAYS. Skillnaden i ljud finns då också givetvis. Har du 800kr att lägga så gör det oavsett vad du köper. Du kommer att få ett bättre ljud helt enkelt. j-JAYS har lite samma ljudbild som tex EP-630 och är även av lite annan konstruktion jämför med d-JAYS. d-JAYS är en så kallad Canalphone vilket innebär att de går djupare in i örat och sitter bättre för de flesta jämfört med modeller som j-JAYS/EP-630 osv.
Eftersom ditt prisspann är så stort så anser jag att du ska lägga allt du kan på hörluren om du vill ha bäst ljud. Det är sån skillnad faktiskt. Bas kan du absolut få med d-JAYS om du vill ha det. Men den är inte den boomiga eller loudnessaktiga basen utan naturligt avvägd med bra presicion och detaljåtergivning.
Du har öppet köp på dom så är du missnöjd får du returnera dom även om de är testade. Vi vill ha nöjda kunder

TM: Vilka referenser har du? Enligt mig är lurarna den största investeringen man gör i bra ljud idag. Större skillnad mellan en lur för 2-300kr mot en för 8-1000kr än mellan olika MP3-spelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
TM: Vilka referenser har du? Enligt mig är lurarna den största investeringen man gör i bra ljud idag. Större skillnad mellan en lur för 2-300kr mot en för 8-1000kr än mellan olika MP3-spelare.

Jag har ett par E3c och visst är det stor skillnad om jag pluggar in det i min stationära hörlursrigg med cd-spelare och hörlursförstärkare, men med mp3 och gåendes ute på stan har man först en klart försämrad ljudkvalitet och sen inte samma fokus på ljudskillnader med allt annat man måste lägga sin uppmärksamhet på. Om man sätter sig och bara lyssnar på musik med en bra mp3-spelare som klarar lossless både ofta och länge kan det vara värt, men med rock/pop/hiphop samtidigt som man försöker ta sig fram genom en folkmassa spelar det verkligen liten roll.

Apropå olika mp3-spelare, det finns fruktansvärt dåliga mp3-spelare som verkligen gör minst lika stor skillnad som hörlurar för samma pengar.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

D-jays säger jag.j
Jämfört med shure e2s har de klen bas. Men det är för att shure har övernaturlig bas. Vill du ha mycket bas och en mörkare bild väljer du shure. Vill du ha en ren ljudbild med ren bas väljer d-jays. Jag vet väljer

Du kan ju alltid boosta basen via EQ om du uppfattar att d-jays är svag på den delen, om det inte nöjer dig har du väl rätt att lämna tillbaka de? (rätta mig på den punkten om jag har fel.)

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Jag har ett par E3c och visst är det stor skillnad om jag pluggar in det i min stationära hörlursrigg med cd-spelare och hörlursförstärkare, men med mp3 och gåendes ute på stan har man först en klart försämrad ljudkvalitet och sen inte samma fokus på ljudskillnader med allt annat man måste lägga sin uppmärksamhet på. Om man sätter sig och bara lyssnar på musik med en bra mp3-spelare som klarar lossless både ofta och länge kan det vara värt, men med rock/pop/hiphop samtidigt som man försöker ta sig fram genom en folkmassa spelar det verkligen liten roll.

Apropå olika mp3-spelare, det finns fruktansvärt dåliga mp3-spelare som verkligen gör minst lika stor skillnad som hörlurar för samma pengar.

Det är sant det du säger. Jag tycker dock inte man ska nöja sig med sämre ljud för man ibland befinner sig i miljöer med oljud. Med det sagt så ska jag tillägga att d-JAYS skärmar ljud bland de bästa i branschen.
Ja det finns dåliga spelare än idag. Det jag menar är att spelarna har utvecklats positivt medans medföljande lurar stått kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Det är sant det du säger. Jag tycker dock inte man ska nöja sig med sämre ljud för man ibland befinner sig i miljöer med oljud. Med det sagt så ska jag tillägga att d-JAYS skärmar ljud bland de bästa i branschen.
Ja det finns dåliga spelare än idag. Det jag menar är att spelarna har utvecklats positivt medans medföljande lurar stått kvar.

Det är inte oljud jag främst syftar på, utan att man helt enkelt måste lägga sin uppmärksamhet på mycket annat än just musiken när man är ute och rör på sig. Därför tycker jag att en ganska bra spelare och ganska bra hörlurar räcker gott och väl för min del. Vill jag verkligen ha bra ljud så satsar jag på att ha det i hemmet istället där jag kan fokusera enbart på musiken. Sen kanske andra pendlar långa sträckor dagligen och inte har samma behov som jag, eller verkligen finner att mp3 har utmärkt ljudkvalitet.

Lite bättre har tillverkare av mp3-spelare blivit på senare år med medföljande hörlurar, men eftersom alla vill hålla priserna nere på sina spelare så kommer det nog inte att ske några större framsteg på den fronten inom den närmsta framtiden.

Men nu kanske vi ska låta dark_luna få fler svar på sin fråga innan vi leder den här tråden helt på fel spår

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter @ JAYS
Det är sant det du säger. Jag tycker dock inte man ska nöja sig med sämre ljud för man ibland befinner sig i miljöer med oljud. Med det sagt så ska jag tillägga att d-JAYS skärmar ljud bland de bästa i branschen.
Ja det finns dåliga spelare än idag. Det jag menar är att spelarna har utvecklats positivt medans medföljande lurar stått kvar.

Ang spelaren tycker jag min låter förvånansvärt bra!
Även med 192 kbps mp3or.

Visst påverkar miljön hur det låter i örat men jag kommer ju inte
enbart använda dem mitt i stan!
Har haft en del lite billigare lurar tex sony MDR-EX70
men inte varit 100% nöjd med dem.

Sen är det ingen överdriven bas jag pratar om men den är just
om det finns möjlighet att feta på lite efter humör.

Just nu lutar det nog åt ett par d-jays.

Permalänk
Medlem

Av de ovannämnda har jag (eller har haft) alla förutom Sony MDR-EX90 och Creative Zen Aurvana.

Ljudmässigt är d-JAYS och Shure E2c på samma nivå, men om man tar hänsyn till storlek och komfort är d-JAYS helt klart bättre. Dessutom får man utmärkt supportsvenska med JAYS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur din spelare låter men viktigt är att välja lurar efter spelare. Hur låter den Samsungen? Mycket diskant? Bas? Hur är EQ'n i den? Gör den ett bra jobb?

Du vill inte snubbla in i någon mardröms kombination som iPod och Sony EX71 direkt. För mycket diskant på för mycket diskant tillsammans med värdelös EQ är INTE kul..! Du står "låst" med ett visst ljud utan möjligheter att tweaka så du får tillfredställande resultat.

Är EQ'n bra i den samsungen behöver du givetvis inte tänka lika mycket på detta. Du lyssnar på elektronisk musik precis som jag... jag älskar bas och det monotona i den elektroniska musiken. Bas är en stor del av vår musiksmak, du kanske ska välja ett par lurar som tillfredställer det behovet :).

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Nu vet jag inte hur din spelare låter men viktigt är att välja lurar efter spelare. Hur låter den Samsungen? Mycket diskant? Bas? Hur är EQ'n i den? Gör den ett bra jobb?

Du vill inte snubbla in i någon mardröms kombination som iPod och Sony EX71 direkt. För mycket diskant på för mycket diskant tillsammans med värdelös EQ är INTE kul..! Du står "låst" med ett visst ljud utan möjligheter att tweaka så du får tillfredställande resultat.

Är EQ'n bra i den samsungen behöver du givetvis inte tänka lika mycket på detta. Du lyssnar på elektronisk musik precis som jag... jag älskar bas och det monotona i den elektroniska musiken. Bas är en stor del av vår musiksmak, du kanske ska välja ett par lurar som tillfredställer det behovet :).

http://www.goodgearguide.com.au/index.php/taxid;2136212637;pi...

Ser lika dan ut men med 1 gb.
Har bara kunnat testa den med lurarna som följde med,
de är oki faktiskt men för klen bas och på tok för stora!
Fattar inte vem de har använt som mall, kanske denna?

Sen har jag testat lite vanliga lurar som Sennheiser PMX-60 m.m
och de låter väldigt bra redan där men basen är lite klen.

EQ'n är bra, finns många inställningsmöjligheter som en drös med
förinställda, bas boost, 3d och en 7-läges custom EQ, får ses som
godkännt.

De har lyckats trycka in många funktioner i den lilla rackaren!