Nya kommandon till kommandotolken?

Permalänk
Medlem

Nya kommandon till kommandotolken?

Hur lägger man till ett nytt kommando till kommandotolken? Jag ska använda LAME för att krympa mina mp3-filer tänkte jag, men då måste man använda sig av kommandot lame i kommandotolken och det är inte något kännt kommando för den.

btw, finns det något bättre och smidigare sätt att krympa mp3-filer än med LAME?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Re: Nya kommandon till kommandotolken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Hur lägger man till ett nytt kommando till kommandotolken? Jag ska använda LAME för att krympa mina mp3-filer tänkte jag, men då måste man använda sig av kommandot lame i kommandotolken och det är inte något kännt kommando för den.

btw, finns det något bättre och smidigare sätt att krympa mp3-filer än med LAME?

Du måste stå i den mapp där lame-filen ligger eller lägga till mappen i path.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nya kommandon till kommandotolken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Du måste stå i den mapp där lame-filen ligger eller lägga till mappen i path.

Vilken lame-fil? Det finns en dll-fil och en lame.exe. Om jag står i den mappen, hur vet då lame var ljud-filen ligger eftersom det var i den mappen jag trodde att man skulle stå?

Men det vore bra om man kan stå i vilken mapp som helst och skriva lame. Ska jag då lägga över någon fil i någon speciell mapp? Som sagt, det finns en lame.exe, sen finns det en lame_enc.dll (jag antar att den ska till system32-katalogen). Sen finns det även en lame.css, vilket jag inte vet vad det är för typ av fil. Kan nån hjälpa mig, hur ska jag göra? (-_-);

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

du måste stå i lammappen för att kunna skriva lame (eftersom det kallar på lame.exe). dvs

C:\minmapp_med_lame\lame.exe

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nya kommandon till kommandotolken?

Jag laddade ner lame out, ett plug-in till winamp. Det fungerar perfekt prima! Det enda jobbiga är att all cpu-kraft går åt till att konvertera med lame medans man håller på, pluss att den byter namn på filerna, så man måste byta tillbaka på alla! D: Men det kanske går att ställa in.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Ja varför skulle den inte ta alla CPU för ? så att den med flit skulle se till att det tog längre tid att konvertera musiken än nödvändigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

> Ja varför skulle den inte ta alla CPU för ? så att den med flit skulle se till att det tog längre tid att konvertera musiken än nödvändigt

För att man kanske ska ha lite kvar i alla fall till att göra annat med så att det inte tar en halvminut för att byta fönster.

Det jag undrar över är om det finns nån standardmapp för att lägga filen lame.exe i så att kommandot hittas direkt när man skriver lame utan att man behöver stå i nån speciell mapp som det tar hundra år att hitta till, dll-filen finns det ju en standardmapp för och det är ju system32-katalogen, och var ska .css-filen gå eller vad ska jag göra med den? Vad var det för mapp path som SM4RNA pratade om?

Tusen tack!
-Kristofer

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

om du skriver "path" i cmd så får du upp en lista på sökvägar som är inlagda i path.

Antingen så lägger du in lame.exe i någon av dem mapparna eller så lägger du till en egen sökväg

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Aha, jag tror jag fattar nu. cmd letar efter program som heter så som komandonamnet är, i de katalogerna som PATH anger.

PATH [[enhet:]sökväg[;...][;%PATH%] står det att man kan skriva, men vad betyder detta mumbo-jumbo? Är hakparenteserna för valfria argument? Varför är det en mer [ än vad det är ]? Vad betyder semikolonen? Äh, tror ändå att jag bara lägger in exe-filen i system32-katalogen tillsammans med dll-filen, eftersom den katalogen finns angiven där.

Tack!

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Vill du inte använda dig av kommandot path kan du alltid göra följande:

1: Högerklicka på "Den här datorn"
2: Välj "Egenskaper"
3: Välj "Avancerat"
4: Klicka på "Miljövariabler"
5: I nedre rutan som heter "Systemvariabler", hitta den som heter "Path" och markera den, samt klicka på "Redigera"
6: Gå till slutet av raden där det står "Variabelvärde" och lägg till ett semikolon ;
7: Skriv in sökvägen till Lame och klicka på "OK"

Permalänk
Medlem

Ok, tackar!

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><