Hjälp med surround - PC och Xbox 360

Permalänk
Medlem

Hjälp med surround - PC och Xbox 360

Hejsan!
Jag är inte så bra på ljudanläggningar och så, har kollat runt lite själv och tror att jag har hittat en lösning på mitt problem, men jag tänkte kolla här med er först vad ni tycker om det och framför allt om det fungerar överhuvudtaget..

Jag ska köpa en Xbox 360. Jag har tyvärr bara en liten TV och ska därför köra genom min datorskärm. Först var problemet att jag har bara en OUT på min skärm, men det ska fungera med en VGA-könbytare. Då var det nya problemet att jag inte hittade någon bra lösning att koppla ljudet till Xboxen. Den då ramlade jag över det här:

http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=892

En VGA kabel med en 3,5 mm stereokabel. Då tänkte jag, att jag kunde införskaffa mig en ny ljudanläggning, har nämligen bara 2 högtalare till datorn som följde med. Jag hittade den här:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70485

Där står det 3 x 3,5 mm ingång för data. Då antar jag att det är i en sådan ingång jag kopplar in 3,5mm kabeln från Xboxsladden?
Och då kom jag på en ny sak, att jag kan ju använda en av de två ingångar som är kvar att koppla mellan datorn och ljudanläggningen, så jag inte behöver hålla på att byta sladdar när jag ska växla mellan datorns ljud och Xboxens ljud.
På mitt ljudkort finns en såndär "grön" utgång som jag antar att den är 3,5 mm? Så jag borde då kunna köpa en 3,5mm stereokabel till och koppla mellan ljudanläggningen och datorn?

Då undrar jag alltså: Fungerar min lösning som jag har tänkt ut?

Jag undrar också ifall ni kanske kan rekommendera en annan ljudanläggning för runt samma pris som jag kan göra samma sak med om ovanstående fungerar.

Tack på förhand, jättesnällt om jag får hjälp!

/kun

EDIT: Mitt ljudkort i datorn är ett Realtek AC'97 om det kan hjälpa på något sätt

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Nej. du har en 3.5mm till 2 kanaler dvs du ska ha en kabel till varje ingång på högtalarsystemet, bara o kolla vidare smidigast e om du har ett högtalarsystem med optisk/spdif in då behöver du bara en kabel till ljudet det e undantaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Nej. du har en 3.5mm till 2 kanaler dvs du ska ha en kabel till varje ingång på högtalarsystemet, bara o kolla vidare smidigast e om du har ett högtalarsystem med optisk/spdif in då behöver du bara en kabel till ljudet det e undantaget.

Hmm.. kan du rekommendera något sådant då?

Skulle det bli någon skillnad om jag använde en sånhär?
http://www.24.se/ShowProduct.aspx?prodid=769

Jag har dock en förstärkare som står, där man kan stoppa in Left/Right som finns i ovanstående kabel, bara det att jag inte har några högtalare som passar till den förstärkaren..

EDIT: Hade visst två högtalare som jag kunde skala kablarna på, så nu funkar ljudet genom förstärkaren, testade nämligen med PS2an och den har ju Left,Right och Video som kopplas till TVn via en adapter, körde nu Left/Right till förstärkaren och funkade hur bra som helst, kommer funka med Xboxen antar jag då

Tack ändå för svaret, får införskaffa nya högtalare till datorn vid ett senare tillfälle

Visa signatur

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

ska du köra genom förstärkaren funkar juh denna kabeln du tittade på där uppe också men ska du ha fler än 2,1 så funkar det inte tyvär bara köpa adapter till RCA whatever du nu har in i förstärkaren. Är inte så insatt mer än kanske på ljud biten men 360 typ aldrig hållt i en ;). men lycka till. Du måste fortfarande ha signaler till flera kanaler vilket du inte kan få i en kabel om du inte kör digitalt idag :S men om du har en 2 kanalsförstärkare osv är det inga problem oavsett vilken av dom kablarna du tar men troligen är det rca så då e den andra bättre eftersom du kan koppla den direkt in i förstärkaren men det ser du bäst själv.

Killer.X