Permalänk
Medlem

Kan inte starta windows.

När jag försöker starta windows så kommer den här bilden fram i ca 0,2 sekunder.

http://img219.imageshack.us/img219/5540/felskrmla6.jpg

Detta efter att windowsloggan visats och de 3 blåa rutorna färdas längs banan ett par gånger.

Detta började när jag vaknade imorse. Jag hade somnat med datorn på, men när jag vaknade var den avstängd.

Detta har hänt förut, men då har windows gjort en diskcheck och allt har varit frid och fröjd.

Jag öppnade datorn och såg att kylflänsarna till processorn och grafikkortet var FULLA med damm. Detta har jag självklart åtgärdat nu.

Varför uppkom det här problemet från första början, var det för att något blev jättevarmt och pajjade? Vad ska jag göra för att åtgärda problemet?

Om jag måste formatera om, kan jag på något sätt rädda Mina Dokument-mappen?

Här kommer fler bilder, blir lite annorlunda varenda gång jag startar upp, ibland kommer det inte alls. Skitsvårt att fota dessutom eftersom det bara syns i typ 0,2 sekunder..

http://img101.imageshack.us/img101/7467/felskrm001hz3.jpg
http://img65.imageshack.us/img65/3843/felskrm002hw8.jpg

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hm... Det första jag tänker på är Hårddisk haveri. Dvs hårddisken har lagt av totalt.

Jag skulle prova att formatera och se om det funkar. Funkar inte det prova med en annan hårddisk.

Evv prova cleara Cmos? Vet dock inte varför det skulle hjälpa.

Hårddisken kan ha gått varmt sen lagt av.
Enda teorin jag kan komma på nu

Om det går att rädda din mapp vet jag inte, utanför mitt område

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Cleara Cmos? Vad gör det, och hur gör man?

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Sätt i XP skivan och välj att reparera, sedan skriver du CHKDSK /f eller /r så borde det fixa sig, annars får du nog installera om XP

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

vill du rädda några grejjer, formatera inte om och boota upp i dos, och kopiera mina dokument mappen till valfri placering så länge det inte är på skriv bordet eller något annat som ominstallationen rensar

Permalänk
Medlem

min dator var likadan fick skaffa ny hårddisk,det funkar fint, men det kan även vara moderkortet . men skaffa hårddisk och koppla in din gamla som slave ... därefter kopiera dina saker du vill behålla .

Visa signatur

Asus M2N MX | AM2 Athlon 64 x2 3800+ | 2048 mb ddr2 | Geforce 7600GT SLI PCI-E | 2st 250gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Grafikkortet troligtvis sönder, kolla damm.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
Grafikkortet troligtvis sönder, kolla damm.

Knappast. Hade det varit sönder hade han inte fått någon bild alls. Windows berättar ju faktiskt vad det är som är fel (för ovanlighetens skull), nämligen att den inte kunde montera boot-disken, dvs. det är fel på hårddisken (eller möjligen hårddiskkontrollern).
Jag håller med övriga, det är säkert hårddisken som dött av värmeslag. Du bör inte köra vidare med den här disken utan skaffa dig en ny. Sätt in den nya som master och sätt den gamla som slave. Installera sedan Windows på den nya disken och fungerar den andra disken alls, kan du flytta över sakerna från den till den nya disken i Windows och du slipper försöka göra det i DOS (vilket definitivt inte är lätt om man inte kan DOS från början).
När du köper ny hårddisk kan du ju även överväga att köpa en fläkt eller två till datorn för att öka kylningen.

Permalänk
Medlem

Jag har en windows xp pro-skiva som jag provar att boota med. Kommer in i windows installationsprogram, kan inte trycka på R för att reparera... Någon säger åt mig att det är för att jag har HOME installerat och den var PRO, så jag skaffar en Home-skiva och testar med, den kan jag inte ens boota ifrån =/

Suck Suck. Jag har inte riktigt lust att punga ut för en ny disk, men jag antar att det är det jag får göra...

Blir så lack på när hyrdatorer skiter sig. Kul att hela grejen dör på grund av att datorn är så INNERLIGT jävla dammig eftersom man inte får öppna lådan för att alla garantier och sånt försvinner då. Död åt hyrdatorer.

EDIT

Jag har ju 2 st diskar på 250gb var kom jag på.

Den med windows är den som kukat sig, den andra har jag filmer och musik och sånt på. Om jag formaterar den andra och installerar windows pro på den, tror ni jag kan rädda en del data på C-disken då? Tänker mest på bilder i mina dokument då.

EDIT2

Ska hem till en polare och koppla in disken i hans dator nu, kan jag köra den där CHKDSK /r på min disk inne ifrån hans windows då?

Isf hur?

Eller kan jag försöka reparera disken på något annat sätt när den sitter i hans dator? Hur gör jag ifall jag ska bara försöka rädda lite bilder och så ifall det skiter sig?

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foster
Ska hem till en polare och koppla in disken i hans dator nu, kan jag köra den där CHKDSK /r på min disk inne ifrån hans windows då?

Isf hur?

Eller kan jag försöka reparera disken på något annat sätt när den sitter i hans dator? Hur gör jag ifall jag ska bara försöka rädda lite bilder och så ifall det skiter sig?

alltså saken är att eftersom din hårddisk antagligen har en windows-installation på c: och antagligen han har likadant på sin hårddisk så kan det bli riktigt jobbigt om du sätter in din i hans dator. det du bör göra enligt mig är att först byta enhetsbeteckning på din OS-partition på din hårddisk, från c: till tex. q: eller nåt som han med största säkerhet inte har. jag överlåter det till någon annan att förklara hur man gör, jag är så opedagogisk. när du har gjort det bör du kunna sätta in den och kopiera över allt du vill ha till hans dator, och sen är saken klar. Men som sagt, akta dig för att ha två partitioner med samma enhetsbeteckning i en dator, det kan bli riktigt jobbigt. Har lärt mig den hårda vägen.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för varningen!

Så, skulle någon kunna vara så vänlig att förklara hur göra för attbyta enhetsbeteckning ifrån c till något annat? En liten steg för steg guide om hur jag ska göra innan/när jag pluggar in min disk i hans moderkort skulle vara superhärligt!

Tack på förhand!

Jag skapar en ny tråd om det eftersom de som öppnar den här tråden uppmärksammar fel problem, mods får gärna låsa om de vill!

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Har samma problem

Hej där jag tänkte bara förmedla att det är troligtvis ram minnet som är sönder...
jag vet detta pgr av att jag får samma bluescreen och sen så har jag testat med en ny hårdisk och det funkar inte heller

jag körde ett ramtest och då fick jag 100 tals error..
troligtvis så måste jag köpa nytt ram minne :/
Någon som kan tippsa mig om något annat förslag ? vore välldigt tacksam...
MVH JF

Permalänk
Medlem

Hej igen.. alla som läser detta och inte vet hur ni ska gå till väga så tipsar jag först och främst att koppla ur alla ram minnen, Sedan kolla till ett av dom (det som kan troligtvis vara säkrast) sedan nogrant rengöra de sedan koppla i de.
Om nu eran dator går igång så e de de andra ram minnet som krånglar !..
Jag gjorde detta, sedan såg jag bara till att hålla rent ifrån statisk elek sedan redngöra de som va sönder efter de satt jag i de och whalla där hade jag de.. datorn starta felfritt ! men för att jag är nogran så gjorde jag en bios conf reset med aka 0 ställa inne på setup..