Funderar att börja på något projekt. Ideér?

Permalänk

Funderar att börja på något projekt. Ideér?

Är extremt sugen på att börja på något projekt som går att sitta och pilla på när man inte har något annat för sig. När jag ser projektet som tillräckligt klart tänkte jag släppa det under någon öppen källkods licens. Problemet är att jag har hyfsad idétorka.

Vill även att projektet ska vara lättviktigt. Dvs så lite bloatat som möjligt men ändå ha kvar användbarhet.

Det jag funderar på är:
* Ett Wiki i PHP.
* En IRC klient i C.
* En IRC BNC i C
* En IRC Server i C.
* En liten microkernel i C/ASM.
* ????

Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

varför inte en IM BNC som klarar av ICQ, MSN och Jabber?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
varför inte en IM BNC som klarar av ICQ, MSN och Jabber?

Jag funderade på det men kom fram till att det inte är så användbart? Men jag kan ha fel. Skulle dock vara en kul grej egentligen. Kan du utveckla varför man skulle vilja ha en IM BNC?

Permalänk
Medlem

Istället för en Wiki i PHP så skulle du kunna skriva den i Python; Då får du både ett projekt att jobba på och ett trevligt språk att lära dig!

Permalänk
Medlem

Jag röstar för IRC klient!! ska bli skoj att testa den om du nu kommer någon vart

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du är intresserad av. En IRC klient är ju en bra introduktion till nätverksprogrammering.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Jag funderade på det men kom fram till att det inte är så användbart? Men jag kan ha fel. Skulle dock vara en kul grej egentligen. Kan du utveckla varför man skulle vilja ha en IM BNC?

varför skulle man vilja ha en IRC BNC? vissa vill ha det för att vara online 24/7 och vissa CS-kids vill ha en c00l vhost. det är nog det första saken en IM BNC kan vara bra till så man är online 24/7. sedan funkar den på samma sätt som en IRC BNC. meen då är det litet problem. hur ska man fixa user/passwd delen.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Istället för en Wiki i PHP så skulle du kunna skriva den i Python; Då får du både ett projekt att jobba på och ett trevligt språk att lära dig!

Satt och pillade lite med python förut. Gillade det dock inte riktigt. Var nog iofs bara för att jag aldrig kom in i det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Jag röstar för IRC klient!! ska bli skoj att testa den om du nu kommer någon vart

En IRC-klient var faktiskt det första jag tänkte på. Det som ville få mig att göra ett projekt. Men vill först se om det finns något annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Beror helt på vad du är intresserad av. En IRC klient är ju en bra introduktion till nätverksprogrammering.

Jag har lekt en del med nätverksprogrammering redan. Skrivit diverse "klienter", bottar etc. Nu är mitt mål att producera någon användbart som förhoppningsvis andra kan få någon nytta av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
varför skulle man vilja ha en IRC BNC? vissa vill ha det för att vara online 24/7 och vissa CS-kids vill ha en c00l vhost. det är nog det första saken en IM BNC kan vara bra till så man är online 24/7. sedan funkar den på samma sätt som en IRC BNC. meen då är det litet problem. hur ska man fixa user/passwd delen.

Om jag inte mins fel så har de flesta klienter stöd för offlinemeddelanden? Och c00l vhost är ju inte så användbart i en IM.

User/password delen är väll inget större problem? Du har ett konto på din BNC som du skriver in i IM klientens inloggningsgrunk. Sen när du loggat in så kan du lägga till konton etc genom att kanske ha en BNC kontakt som du styr BNCn ifrån?

Men iaf. Det lutar åt en IRC klient. Men kom gärna med flera idéer.

Permalänk
Medlem

en irc bot, ungefär som Q på Quakenet
http://www.xs4all.nl/~carlo17/irc/P10.html

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Har redan gjort några irc bottar så det är jag inte så sugen på.

Permalänk
Medlem

IRC-klient är ganska enkelt och kul.
Blev i princip klar med en i python innan jag lessnade

Permalänk

Nice! Vad använde du för TUI:t? ncurses?

Permalänk
Medlem

Yes, det stämmer fint det. Mycket smidigt

Permalänk

När jag tänkte göra en IRC-klient så var det något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Har redan gjort några irc bottar så det är jag inte så sugen på.

Med P10 protokollet?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Med hjälp utav: http://www.irchelp.org/irchelp/rfc/

Men hur många servrar stödjer P10 protokollet?
Jag hänger iaf aldrig på Quakenet.

Permalänk
Medlem

Det är det protokollet som man länkar ihop servrar med, så om man gör en sån bot kan man göra det mesta på servern.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Varför inte en IM BNC som har inbyggt stöd för wikis?

Jag skulle nog använda den.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Inbyggt stöd för wikis?

Permalänk

Vore det inte kul att göra något mer "nytt". T ex ett forum gjort i Django?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett webbaserat remote desktop.

1. Servern tar en screenshot på skrivbordet och lägger upp som en vanlig jpg i en html-fil.
2. Känn av var man klickar med musen m.h.a javascript.
3. Skicka klickningen till servern och låt den klicka på den riktiga datorn.
4. Repeat

Någon som vet om det finns något färdig tjänst som fungerar på nåt liknande sätt btw? Blev lite sugen på att själv skriva en själv:P

Permalänk
Medlem

Varför inte koda en kompis man kan sitta och snacka med?
En vidareutveckling eller ett nytt projekt av "Leo - The learning chatterbot" skulle vara guld.
Leo kan lära sig vilket språk som helst om användaren kan det. Han lär sig av vad användaren skriver in. Dock så är han stendum men efter ett tag så böir han smartare och smartare.

Leos lilla site finns här:
http://www.geocities.com/barc0de/

Citat:

DESCRIPTION

A program that is designed to respond to user statements based on previous statements made by the user. In other words, it learns what to say by listening to you.

HISTORY

Leo is based on CoLIN. CoLIN was my first attempt at a chatterbot. Unfortunatly it wasn't very good. I came up with a few ideas on how to improve CoLIN and tried them out. The result was such a radical improvement that I felt it really wasn't CoLIN anymore. Thus the change of name to Leo. That and I discovered and older bot named colin on the net and i wanted to avoid confusion.

INSTRUCTIONS

Leo does not have a complicated set of rules dictating what to say when certain predefined key words are triggered. That is the way most chatterbots are written. Instead Leo learns from the user as the user converses with Leo. Thus Leo gets better over time, and will learn about subjects that you are interested in.

When you first start Leo, it already has some information in the database. This enables you to jump right in and start talking. It is possible to clear the database using the option on the file menu. USE THIS OPTION WITH CAUTION. You may want to do this if you want Leo to talk in a different language.

Starting from a clear database can be frustrating. Because Leo doesn't know much it will only repeat back what you say to it. After a while it will start to use sentences from further back in the database. Eventually the database will be large enough for Leo to form its own sentences. This takes time which is why Leo is supplied with demo data.

Try to stick to one sentence at a time. Avoid one word replies.

If you want to teach Leo something then just type lots of facts at it and ignore the replies, eg;

Tony Blair is a politician.
He is the prime minister.
The Labour party is in government.
The prime minister heads the government.
The leader of the Labour party is Tony Blair.

If what the program says really does not make sense, just make a guess at what it means.

If you get bored, start insulting it.

LEO ENGINE

Leo is now built using LeoEngine, the new DLL based method for accessing Leos functionality.

Installing Leo automatically gives you the ability to use LeoEngine in your own programs.

In VB start a new project and in the project menu click References. Scroll down to LeoDLL and check it. The following code is an example of how to use LeoEngine

option explicit
public le as leoengine

private sub form_load()

set le = new leoengine
le.leodatabase = "c:\myprogram\lvd.mdb"
text2 = le.leotalk(text1)

end sub

Other methods include leoreplace and wipeleo. The Readonly property stops new sentences going into the database. The Writeonly property stops Leo from generating a reply to a sentence.

If you need any more help then post on the leo posting board at:

http://members5.boardhost.com/barc0de/

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/