Alternativa Messenger klienter

Permalänk
Medlem

Alternativa Messenger klienter

Har grejat runt lite och stylat datorn idag med lite nya program, och tänkte att när jag ändå håller på så skulle jag se om man kunde ta och byta ut Live Messenger till något annat trevligt.

Vill gärna ha en klient som inte har några som helst problem med något och som går att styla snyggt precis som man vill, med färgtema, bakgrund etc.

Dom klientnamn jag fått tag på är:

Miranda
Trillian
GAIM

Åsikter, erfarenheter etc om dessa uppskattas, och naturligtvis tips om andra klienter med!

Och som en liten sidnotis, vad finns det för IRC-klienter som går att styla snyggt och som fungerar bra i övrigt?

Permalänk

Trillian klart bäst!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

För ett tag sen blev jag så less på WLM att jag började titta runt på alternativ. Jag testade minst 6-7 olika klienter och alla hade någon nackdel, dock så var Trillian klart bäst och det är det jag kör med fortfarande.

Så jag rekommenderar också Trillian.

Permalänk
Medlem

Såg precis att Trillian har IRC-stöd med vilket är mycket intressant, drar hem och testar nu.

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Har ni betalversionen eller gratisversionen?

Permalänk
Medlem

aMSN skit ful men är ett mycket bra alternativ om man inte kör window.

vanliga + apatch är väl det bästa annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
aMSN skit ful men är ett mycket bra alternativ om man inte kör window.

vanliga + apatch är väl det bästa annars

aMSN går ju väldigt lätt att skinna själv. Bara att utgå från sitt VS och skinna så att aMSN ser likadant ut. Men det känns en aningen billigt ändå. Sist jag testade det fungerade det inte helt felfritt mot andra klienter, t.ex. msnm eller vlm.

Har för mig att jag hade lite problem.

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
En fråga bara. Har ni betalversionen eller gratisversionen?

Jag kör gratis varianten av Trillian, har gjort det i 4-5 år helt utan problem! Har bara skrattat åt dom som orkat med MSN som verkar strula nästan dagligen!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag kör gratis varianten av Trillian, har gjort det i 4-5 år helt utan problem! Har bara skrattat åt dom som orkat med MSN som verkar strula nästan dagligen!

Var någonstans strular msn? :/

Kör Live Messenger igen iallafall, kände att Trillian inte var mycket att hurra över, varken grafiskt eller på andra punkter.

Permalänk

Grafiskt är ju trillian mer att hurra för! Finns hur mycket skins som helst att trixa med. Du kan ju få trillian att se ut som msn om du nu gillar det bäst.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör bitlbee och irssi som är min favorit bland IRC-klienter

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Jag kör gamla hederliga Windows Messenger när jag sitter i Windows.

(Windows Messenger måste ju ses som rätt udda numer)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

bogg.....mja....med tanke på att det senaste heter Windows (Live) Messenger så är det väl inte så udda....

Hur som havre, om jag var du skulle jag fortsätta med Live Messenger och köra A-Patch för att få bort reklam och dylikt.

Som alternativ till Live har jag Miranda, dock så har jag det på ett USB minne och använder endast det när jag är i skolan och liknande. Det fungerar väl men eftersom jafg inte har nåt behov av att kunna kommunisera med ICQ och AIM och dylikt känner jag att det är lite onödigt.

Trillian körde jag bara ett tag men pallade inte med det sen. Vet inte riktigt varför men jag tycket att det vanliga klassiska MSN är bättre, iaf om man patchar och inte har behov av de extra sakerna som ICQ och liknande.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
bogg.....mja....med tanke på att det senaste heter Windows (Live) Messenger så är det väl inte så udda....

Jag menar såklart vanliga klassiska Microsoft Messenger/Windows Messenger/.Net Messenger

Inte MSN eller Live

EDIT: d.v.s. den uråldriga som funnits i windows i flera år (fast hittade inte en bild på de äldre versionera):

Live Messenger rör jag inte ens med en pinne

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

Yahoo Messenger 8.1 finns ju också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Mirandas msnstöd är trasigt o det laggar på ICQ.

Trillian har inte jabberstöd i fria versionen och guit är rätt fult o bloatat.

Gaim är gigantiskt i windows.

Qnext är bäst för windows ;), om du nu måste ha stöd för flera protokoll.

Permalänk
Medlem

Vilket program tar minst minne? Det är intressant tycker jag!!

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Trillian har inte jabberstöd i fria versionen och guit är rätt fult o bloatat.

Själv tycker jag inte att Trillian är fult och bloatat, du kan ju stänga av väldigt mycket och friheten för olika skins är stor.

Mitt ser ut så här:

Inte alls fult i min mening...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekt
Vilket program tar minst minne? Det är intressant tycker jag!!

Jag vet inte vad de andra programmen ligger på, men Trillian använder 1.9 MB för mig för tillfället.

Permalänk

Miranda använder jag. Älskar det. Går att få ursnyggt om man vill ha det så. Har stöd för många protokoll. kan anpassas till kanten av oändlighet med den uppsjö av plugins som finns.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Miranda använder jag. Älskar det. Går att få ursnyggt om man vill ha det så. Har stöd för många protokoll. kan anpassas till kanten av oändlighet med den uppsjö av plugins som finns.

Dock är 95% av alla de plugins som finns diverse alfa- och betaversioner, där många har slutat utvecklas.

Testade nyligen Miranda igen för femtioelvte gången, och kom tyvärr till samma slutsats som alla gångerna innan; det är långt ifrån färdigt, och man får i princip förlita sig på turen och slumpen för att allt ska fungera som det är tänkt.

Man får spendera dagar på forumen och läsa på om alla de aktuella plugins, och detta är inget som kan förväntas av alla. Tyvärr har Miranda blivit alltför nischat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Finns det någon standalone IM klient? (sån som inte behöver installation)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator
Lånar tråden lite.

Finns det någon standalone IM klient? (sån som inte behöver installation)

Den första jag kommer att tänka på är Miranda. Det ska finnas en ZIP med bara *.exe och några andra filer, så ingen installation behövs...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
Själv tycker jag inte att Trillian är fult och bloatat, du kan ju stänga av väldigt mycket och friheten för olika skins är stor.

Mitt ser ut så här:
http://img403.imageshack.us/img403/6297/trillianyf2.png
Inte alls fult i min mening...

Jag vet inte vad de andra programmen ligger på, men Trillian använder 1.9 MB för mig för tillfället.

Nej det var ju snyggt, jag har bara sett ett fåtal skins på sidan, kanske har missat något? Hur slår du av en massa junk då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Nej det var ju snyggt, jag har bara sett ett fåtal skins på sidan, kanske har missat något? Hur slår du av en massa junk då?

jabber plugin finns till gratisversionen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.