Applicera kylpasta: Vilket är egentligen bäst?

Permalänk

Applicera kylpasta: Vilket är egentligen bäst?

Har läst runt lite men det står olika överallt. Ska lägga arctic cooling 5 på en E6400.

Vilket är egentligen bäst?

1, Att lägga en klick, alternativt en stripe i mitten och sen trycka ut den med kylaren. (Hur tjock och stor ska klicken vara i så fall?)

2, Att lägga ett jämnt lager över hela. (Hur tjockt ska lagret vara i så fall och hur långt innanför kanten ska man sluta för att undvika att pasta pressas ut över moderkortet.

Visa signatur

Intel C2D E6400 2,13 GHz, Gigabyte S3, 2048 mb Coirsair Dominator PC6400, Powercolor X1950XT, Seagate barracuda 320 + 160 GB, Hiper 530W, CoolerMaster Mystique 631,

Permalänk
Medlem

2.

Smeta ut ett jämnt lager och sluta några mm från kanten.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

jag lägger på ett ungefär ½ riskorn kylpasta och trycker dit vattenblocket.

Permalänk
Medlem

Vissa kör "riskornsmetoden", alltså lägga en klick ungefär som ett riskorn eller mindre och trycka dit kylaren. Andra smetar ut ett tunt jämnt lager med ett plastkort. Tror inte det spelar någon roll bara det blir jämt och täcker hela ytan för bästa värmeöverföring.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk

Beror ju på vad man använder för pasta oxå.

Till exempel är arctic cooling mx1 helt omöjlig att "smeta ut" för den har alldeles för fast konsistens.

Permalänk
Avstängd

AS5 smetar jag ut med fingert tills den har en jämn fin yta, funkar klockrent, dock har jag bytt över till "liquid metal pads" från db, mycket smidigare (se andra topicen, nån som snackade om dom )

Permalänk

2 är bäst, men jag är oftast lat och tar alternativ 1

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum