Permalänk
Medlem

Core2Duo inköpsguide !

*Under construction* *snubbar som gräver på en gulskylt*

Inledning
Så eftersom att det dagligen kommer 10 st olika trådar angående uppgradering till Core2Duo processorer tänkte jag att det kunde vara dags att sätta ihop en liten tråd där den vanligaste informationen kan sammlas för svaren tenderar att bli desamma till varje ny tråd som skapas. Jag skall försöka vara objektiv i denna "guide" även om jag personligen har mina favorit tillverkare av dator komponenter (precis som de flesta andra har), så jag ska försöka hålla "fanboy" snacket till ett minumum. Denna tråd kommer att inkludera tips om olika komponenter man kan tänka sig vilja ha i sin nya dator. Detta kommer främst vara riktat till Core2Duo system då jag anser att det >för tillfället< inte är lönt att investera i ett AMD system. Jag kommer använda www.komplett.se som prisreferens då många handlar sina komponenter där och jag själv anser dem ha mycket bra priser.

Du som då är intresserad av att köpa ny dator eller alternativt uppgradera kanske är förvirrad över vilken processor man ska köpa och vad som skiljer dem åt, vilket moderkort man skall ha. Ja listan kan göras lång. Det du behöver tänka igenom först och främst är:

# Vad skall du använda datorn till
# Hur mycket pengar har du möjlighet att lägga i systemet
# Vill du överklocka
# Vill du absolut inte överklocka

En bra tumregel att använda när du skall köpa datorkomponenter är SPARA pengar så du kan köpa ett bra system från allra första början. Det finns mycket pengar att spara men det kan räcka med att du köper en dålig komponent och så drabbas hela ditt system av problem p.g.a det. Jag vet själv att ibland blir man så meddragen i datorruset och känner att man bara måste få ihop allting och kanske just för tillfället har man inte pengar till att köpa allt det man planerat i början utan nedgraderar vissa komponenter bara för att få råd nu. Oftast slutar detta med att man kommer vilja uppgradera dessa komponenter inom en snar framtid för det var ju egentligen inte det man ville ha och på så sätt slösa mycket mer pengar än nödvändigt. Så tänk igenom dina inköp och gör inga förhastade köp.
Så nog med tjat vidare till det tekniska.

Processorer
Core2Duo processorerna har 2 kärnor dvs att de kan fördela en applikation var på varje kärna eller delar av en applikation på de olika kärnorna. Har programmet ej inbyggt stöd för 2 kärnor kommer applikationen att delas upp 50% på varje kärna. Har applikationen stöd för 2 kärnor kan de som programmerat den själv sätta vilka delar av applikationen som ska skötas på respektive kärna och på så sätt öka prestandan avsevärt.
Core2Quad processororna har 4 kärnor och ovanstående gäller för dem med.
Båda samtliga Core2xxxxxx har 64 bitars stöd.

Core2Duo - [Socket 775]
Modell........Cache.........Frekvens (GHz)......FSB (Front Side Bus).......Kärnor......Normal OC (GHz)***........Ca Pris(SeK)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

E4300..........2MB L2..........1,8 GHz...................800 MHz.. .......................2...............2,6<->3,2........................1600

E6300..........2MB L2..........1,86 GHz.................1066 MHz.........................2...............2,5<->3,0........................1700

E6400..........2MB L2..........2,13 GHz.................1066 MHz.........................2...............2,8<->3,2........................2200

E6600..........4MB L2..........2,40 GHz.................1066 MHz.........................2...............2,9<->3,5........................3000

E6700..........4MB L2..........2,66 GHz.................1066 MHz.........................2...............3,2<->3,6........................5000

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Core2Quad - [Socket 775]
Modell........Cache.........Frekvens (GHz)......FSB (Front Side Bus).......Kärnor......Normal OC (GHz)***........Ca Pris(SeK)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Q6600..........8MB L2..........2,4 GHz..................1066 MHz.........................4......................?..............................8000

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Core2Extreme - [Socket 775]
Modell........Cache.........Frekvens (GHz)......FSB (Front Side Bus).......Kärnor......Normal OC (GHz)***........Ca Pris(SeK)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

X6800..........4MB L2..........2,93 GHz.................1066 MHz........................2..................3,5<->4,0......................9000

QX6700........8MB L2.........2,66 GHz..................1066 MHz........................4........................?............................9000

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*** Eftersom många frågar "Hur mycket kan jag överklocka en xxxxx processor" så har jag satt ihop en lista på vad jag anser vara det "vanligaste" folk brukar få upp respektive processor i för hastighet. !OBS! Detta innebär inga garantier från min sida !OBS!. Det är individuellt från processor till processor. Listan avser luftkylning!

Moderkort ("De vanligaste")

Abit
Modell.........................Chipset....................Länk........................Ca Pris (SeK)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fatal1ty FP-IN9..............nForce 650i................[X]...............................1300

AB9 PRO......................Intel 965.....................[X]................................1400

AW9D...........................Intel 975X...................[X]................................1800

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Asus
Modell.........................Chipset....................Länk........................Ca Pris (SeK)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P5B-E..........................Intel 965......................[X].................................1400

P5W DH Deluxe............Intel 975X....................[X].................................2000

Commando...................Intel 965......................[X].................................2200

Striker Extreme.............nForce 680i.................[X].................................3200

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MSI
Modell.........................Chipset....................Länk........................Ca Pris (SeK)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P965 Platinum...............Intel 965...................[X].................................1400

P6N SLI Platinum...........nForce650i................[X].................................1500

P6N.............................nForce680i.................[X].................................2500

P6N Diamond................nForce680i................[X].................................3200

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Minne
Svårt för mig att rekomendera specifika minnesmoduler då det skiljer så mycket från person till person. Kan däremot lägga upp några riktlinjer för minnen.(Personliga erfarnheter)
Hur mycket RamMinne du behöver avgörs helt enkelt vad du ämar att köra för operativsystem, program och spel

Windows XP [32 bitars]
Surfdator: 512MB - 1GB
Speldator: 1 - 2GB

Windows XP [64 bitars]
Surfdator: 1 - 2GB
Speldator: 2 - 3GB

Windows 2k3 Server [32 bitars]
Surfdator: 1-2GB
Speldator: 2-3

Windows 2k3 Server [64 bitars]
Surfdator: 1-2GB
Speldator: 2-3GB

Windows Vista [32 bitars]
Surfdator: 1-2GB
Speldator: 2-3GB

Windows Vista [64 bitars]
Surfdator: 2GB
Speldator: 2-4GB

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Minnes hastigheter

PC4200 - 533 MHz
PC5400 - 667 MHz
PC6400 - 800 MHz
PC7200 - 900 MHz
PC8000 - 1000 MHz
PC8500 - 1066 MHz
PC9200 - 1150 MHz
PC9600 - 1200 MHz
PC10000 - 1250 MHz

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Säkra" minnes tillverkare

Samsung - Ej bra för överklocking
OCZ - Bra för överklocking
Corsair - Bra för överklocking
Geil - Bra för överklocking
TwinMos - Ej bra för överklocking
Crucial - Vet Ej
Kingston - Bra för överklockning

Processor Kylning
Modell............................Fläkt (mm)........Heatpipes..........Material...................Länk............Pris (SeK)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Artic Cooling Freezer 7 Pro....... 92....................Ja(3)........Koppar+Aluminum..............[X]..................200
Noctua NH-U9F.......................92....................Ja(4).........Koppar+Aluminum..............[X]..................500
Noctua NH U12F....................120....................Ja(4).........Koppar+Aluminum..............[X]..................600
Scythe Infinity.......................120...................Ja(5).........Koppar+Aluminum..............[X]..................400
Scythe Ninja PLUS.................120....................Ja(6).........Koppar+Aluminum..............[X]..................450
Zalman CNPS7700-CU............120...................Nej.................Koppar.........................[X]..................350
Zalman CPNS9500AT...............92....................Ja(3).........Koppar+Aluminium.............[X]..................400
Tuniq Tower 120 ..................120...................Ja(3).........Koppar+Aluminium.............[X]..................500

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanliga frågor

F: Jag vill överklocka, vilken processor ska jag välja?
S: Det bästa är att sätta ett mål du vill nå och sedan välja en processor efter det. Låt säga du bestämmer dig för att du vill ha en processor som rullar i 3.0 GHz då kan du utefter det bestämma vilken processor du bör köpa utan att lägga ut för mycket pengar. Titta på listan längre upp under Processorer.
Är du ute efter att klocka som tusan och klockar bara för "the heck of it" så skiter du i denna tråden ändå

F: Är det någon skillnad mellan 2MB L2 Cache och 4MB L2 Cache?
S: De tester som gjorts visar att skillnaden är ytterst marginel för nästan alla applikationer. 1-2% prestanda vinst i bästa fall.

F: Vilka moderkort är bra att överklocka med?
S: Ja eftersom jag har ägt långtifrån alla Core2Duo anpassade moderkort är det svårt för mig att svara på. (Hjälp gärna till med tips här om ni vet moderkort som är bra överklockare)
Kända bra överklockare är:

F: Vilken hastighet på mina minnen ska jag välja?
S: Det beror på om du ska överklocka eller inte. Men i regel så bör man ej gå under PC6400 för ett Core2Duo system. Ska du överklocka och vill köra en mycket hög frekvens på din FSB (Front Side Bus)
måste du även ha minnen som klarar av den hastigheten.

F: Ska jag byta ut kylaren som följde med när jag köpte min Core2Duo processor?
S: Den "boxxade" kylaren som följer med till Core2Duo duger gott till att kyla den om du inte ska överklocka. Ska du överklocka så ta en titt i listan under processor kylning för bra kylare. (Undantag Zalman)
Byta kylaren kan du också göra även om du inte ska överklocka för att få ner ljudnivån något på systemet.

F: Jag vill överklocka hur fan gör jag !?
S: Allmän Överklockningstråd | Skriven av Oskar000

F: Men har du några tips om vad ska jag tänka på när jag ska köpa komponenter när jag tänker överklocka som en tok ?
S: Nix, men”Celerity” har lagt några väl valda meningar om det som följer nedan. (Vetetusan om Intels 975X chipset inte klockar så bra, mitt gör det iaf)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[b]Celeritys lilla överklockingslathund[b]

- Köp en processor med så hög multiplier som möjligt
Så att inte moderkortet eller minnet sätter stopp för överklockningen.
- Satsa på bra minnen
Köp överklockningsvänliga minnen som helst körs i minst 800 Mhz (PC6400). Timingsen är oviktiga för C2D, satsa istället på snabbare minnen med överklockningsvänliga chip. Exempel på bra chip är Micron D9 Fatbody. Corsair, G.Skill, Kingston, Teamgroup gör många D9 minnen som finns bland annat hos memory-configurator.com (bra sida med snabba leveranser, stort utbud).
- Skaffa ett bra moderkort som klarar minst 400 Mhz FSB (rekommendera 500 Mhz för CPU:er med låga multipliers som E6300)
Asus och Gigabyte har bra P965 moderkort som klarar hög FSB. Det är främst P5B serien respektive DS serien hos Gigabyte. P965 är ett bra val om man inte tänker ha SLI eller Crossfire. För övrigt har Nvidia nForce chipset visat sig kunna klocka bra, men de är fortfarande slöare än P965 och dessutom mycket varmare! 975X chipset avråder jag att köpa då den klockar fårhållandevis dåligt (gäller dock inte extreme modellerna med hög multi).
- Skaffa bra nätaggregat!
Det tjatas hela tiden om detta och ändå bryr sig folk inte om det. Nätagget är datorn hjärta! Utan bra nätagg är det svårt att få en stabil överklockning! I värsta fall kan t.o.m dina komponenter gå sönder! Visst är det kul med folk som lägger ner flera tusentalskronor på bra grafikkort och CPU som sedan går sönder för att de köpt ett nätagg för en hundralapp. Bra märken är OCZ, Antec, Cooltec, Seasonic, Fortron Source (FSP), Enermax och några till som jag inte kommer ihåg spontant.
- Skaffa bra kylning!
Är ett måste om du vill klocka. Exempel på bra luftkylning är Thermaltake Big Typhoon, Tuniq Tower 120, Scythe Ninja.Tuniq Tower 120 räknas som den "bästa" kylaren nu, dock är skillnaden mellan dessa så pass liten att det i själv verket inte går att utnämna någon bästa. Mycket beror på luftflödet i chassit och annan miljö.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

F: Är Core2Quad processorerna lönt att köpa?
S: I de flesta program så är de inte så pass mycket snabbare att de är värda sin kostnad. Väldigt få program har stöd för 2 kärnor än så länge och ännu färre har stöd för 4 st.
Det är om du håller på med tunga 2d-3d applikationer där du renderar tunga scener som det kan hjälpa något.

F: Så Core2Quad är inte dubbelt så snabb som Core2Duo? Wtf där är ju dubbelt så många kärnor?
S: Nej tyvär så fungerar det inte riktigt på det sättet. Men med 4 st kärnor kan du effektivt använda fler program simultant.

F: Jag tänker köpa ett nytt "High-End" grafikkort (GeForce8800GTS eller bättre). Räcker det med min gammla dator för att driva det.
S: Nej tyvär inte, det finns ingen processor förutom Intels senaste som orkar driva dessa grafikkort fullt ut. (Vissa av processorerna måste dock överklockas för att man ska få full potential ur sitt grafikkort)

Så det var allt för denna gången jag hoppas detta blir en användbar "guide". Men jag behöver självklart hjälp av era erfarenheter också! Skriv vad ni tycker fattas så lägger jag till det så fort jag ser det.
Ser ni något som inte stämmer så medela mig detta också så korrigerar jag det så fort jag kan. Den är långtifrån klar så give me your knowledge !
Får be om ursäkt för de dryga punkterna i tabellerna. SweC forumets tråkiga funktioner och HTMLs begränsningar tvingar det att vara på det viset.
Allt är inte klart ännu utan det ska ändras till så allt blir läsbart utan att det framkallar huvudvärk.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Bra jobbat!

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra initiativ taget av mrfisse. Ett stavfel på en tillverkare bara. De heter Crucial inte Cruzial som det står på hemsidan. En bra budgetkylare som fått ganska bra kritik är Arctic Cooling Freezer 7 Pro, kostade 219 kr när jag köpte den.

Det funkar inte så bra att klocka Quadcore processorer på 650i samt 680i. Håller till P965 eller 975.

Permalänk
Medlem

bra tråd för noobar som inte kan nåt och inte kan lära sig söka !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
bra tråd för noobar som inte kan nåt och inte kan lära sig söka !

Haha ja det är en hopplös kamp

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

lite smet kanske

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk

Gigabyte ds3 torde vara det vanligaste överklockarmoderkortet...

Permalänk
Medlem

Sen bland Asus moderkorten känns det som att vanliga P5B, P5B-E PLUS samt P5B Deluxe är dom 965 kort som är vanligast just nu.

Sen så är Gigabyte som NisseGurra påpekade väldigt vanliga med sina S3, DS3 och DS4.

Sen så är väl aldrig 3GB att föredra eftersom då tappar man ju DualChannel möjlighet. Alltså är 2GB alternativt 4GB det som gäller om man kör nyare OS än XP 32bit. Dock så rekomenderas väl inte XP 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Sen bland Asus moderkorten känns det som att vanliga P5B, P5B-E PLUS samt P5B Deluxe är dom 965 kort som är vanligast just nu.

Sen så är Gigabyte som NisseGurra påpekade väldigt vanliga med sina S3, DS3 och DS4.

Sen så är väl aldrig 3GB att föredra eftersom då tappar man ju DualChannel möjlighet. Alltså är 2GB alternativt 4GB det som gäller om man kör nyare OS än XP 32bit. Dock så rekomenderas väl inte XP 64bit.

2 st 1 GB moduler och 2 st 512 moduler fungerar alldeles utmärkt att köra Dual Channel med. De flesta moderkort har väl 4 st minnesslotar nu för tiden.

Ska lägga till Gigabyte också !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

F: Ska jag byta ut kylaren som följde med när jag köpte min Core2Duo processor?
S: Den "boxxade" kylaren som följer med till Core2Duo duger gott till att kyla den om du inte ska överklocka. Ska du överklocka så ta en titt i listan under processor kylning för bra kylare. (Undantag Zalman)

Vad menar du med undantag för zalman?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ja de ger väl ingen toppen kylning vid överklockning eller? Bara den uppfattningen jag fått? Är du av annan åsikt så får du gärna dela med dig

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Zalman 9500 är rätt OK och 9700 är bättre. De kommer inte riktigt upp i Scythe Infinity och Ninja-klass, men är mycket bättre än originalkylaren.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kanonbra guide. Den borde klistras så att vi kanske slipper alla dagliga frågor om detta.

Permalänk
Discokungen

Lite småhorigt att du inte la upp den innan, för jag visste inte om det där med att man inte kan gå under FSBn med minnena. Som tur är så klarar mina Corsair Value 350MHz. 4200-minnen ftw!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tänk på oss 1024 upplösare också (A) Just nu verkar tråden vara uppbyggd efter en högre upplösning, mycket genomgående FAQ annars!

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Discokungen

Förresten, Thermalright Ultra-120 och P5B Deluxe är en fin blandning. Kylaren håller processorn under 50c i alla lägen och moderkortet är ett bra "budetkort" då det klockar finfint.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Alla c2d når över 3ghz utan problem. det enda som kan störa är om man har billiga minnen eller mobo. Bra att veta tycker jag.
Jag tror inte på att en c2d inte kommer över 3ghz förrän jag ser det med egna ögon!
Då snackar jag processorn, inte ett helt system.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

fint, men ta bort alla punkter och tabba mellanrummen istället så ser det finare ut.. lägg till en liten vattenkylningsdel också se sign

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

FAQen var helt konstigt kontruerad i Firefox men såg perfekt ut i IE7 :S.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
FAQen var helt konstigt kontruerad i Firefox men såg perfekt ut i IE7 :S.

Den fungerar perfekt i Opera iaf.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ja okej ska försöka fixa till den grafiskt så den blir lite lättare att läsa. Men det där med punkterna lyckades jag inte fixa. Den läser inte fler än ett mellanrum mellan orden. Har man fler så blir det bara ett mellanrum iaf. :/
Och jag gjorde layouten i upplösningen 1280x1024. Håller på att försöka fixa till det i wordpad här så update kommer snart. Eftersom jag är så efterbliven på vattenkylning så behöver jag info från någon som inte är lika efterbliven på området så lägger jag gärna till en sån del också ! Update comming soon !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

mrfisse; stödjer C2D Windows 2000 ???

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Det skulle jag väl tro att det gör.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Inaktiv

Windows 2000 Pro stödjer 2 processorer så det är inga problem.

Permalänk
Medlem

En liten överklockingslathund

- Köp en processor med så hög multiplier som möjligt
Så att inte moderkortet eller minnet sätter stopp för överklockningen.

- Satsa på bra minnen
Köp överklockningsvänliga minnen som helst körs i minst 800 Mhz (PC6400). Timingsen är oviktiga för C2D, satsa istället på snabbare minnen med överklockningsvänliga chip. Exempel på bra chip är Micron D9 Fatbody. Corsair, G.Skill, Kingston, Teamgroup gör många D9 minnen som finns bland annat hos memory-configurator.com (bra sida med snabba leveranser, stort utbud).

- Skaffa ett bra moderkort som klarar minst 400 Mhz FSB (rekommendera 500 Mhz för CPU:er med låga multipliers som E6300)
Asus och Gigabyte har bra P965 moderkort som klarar hög FSB. Det är främst P5B serien respektive DS serien hos Gigabyte. P965 är ett bra val om man inte tänker ha SLI eller Crossfire. För övrigt har Nvidia nForce chipset visat sig kunna klocka bra, men de är fortfarande slöare än P965 och dessutom mycket varmare! 975X chipset avråder jag att köpa då den klockar fårhållandevis dåligt (gäller dock inte extreme modellerna med hög multi).

- Skaffa bra nätaggregat!
Det tjatas hela tiden om detta och ändå bryr sig folk inte om det. Nätagget är datorn hjärta! Utan bra nätagg är det svårt att få en stabil överklockning! I värsta fall kan t.o.m dina komponenter gå sönder! Visst är det kul med folk som lägger ner flera tusentalskronor på bra grafikkort och CPU som sedan går sönder för att de köpt ett nätagg för en hundralapp. Bra märken är OCZ, Antec, Cooltec, Seasonic, Fortron Source (FSP), Enermax och några till som jag inte kommer ihåg spontant.

- Skaffa bra kylning!
Är ett måste om du vill klocka. Exempel på bra luftkylning är Thermaltake Big Typhoon, Tuniq Tower 120, Scythe Ninja.Tuniq Tower 120 räknas som den "bästa" kylaren nu, dock är skillnaden mellan dessa så pass liten att det i själv verket inte går att utnämna någon bästa. Mycket beror på luftflödet i chassit och annan miljö.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Discokungen

Jag som trodde Thermalright Ultra-120 var bäst? :3

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

"Windows XP [64 bitars]
Surfdator: 1 - 2GB"

Det behövs knappast 2GB ifall man endast ska surfa. 1Gb räcker gott och väl.

Annars mycket bra tråd!

Permalänk
Medlem

Det lär skära ner antalet onödiga trådar ganska rejält, snyggt jobbat.

2 saker vill jag dock klaga på, först minnes delen. Du bör dela in Corsair och Kingston i underrubriker för överklockningsbarheten (:p) skiljer enormt mellan deras olika produkter, Kingston Hyper X och Corsair TWINX/Dominator överklockar bra, vilket antagligen var vad du tänkte på när du skrev det. KVR och Corsair VS däremot överklockar för det mesta riktigt uselt.

Det andra är Cache storleken, skillnaderna kan vara mycket större än 1-2%. Faktiskt så mycket som 10%, Se Anandtechs test.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det lär skära ner antalet onödiga trådar ganska rejält, snyggt jobbat.

Det andra är Cache storleken, skillnaderna kan vara mycket större än 1-2%. Faktiskt så mycket som 10%, Se Anandtechs test.

Om våra söta Sweclockers moderatorer skiter att klistra denna tråd som de gjort med alla andra, så kommer den inte göra nån nytta utan om ett par dagar kommer det 99 st topic om samma ämne igen...

Genomsnittsökningen är 3,5%! Woah! E6400 är nämare 800 kr billigare än E6600. För 800 spänn kan du köpa en GF8800GS istället för 7900GS som ger dig 100% prestandaökning!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

vad nu kan jag ju inte göra en massa trådar här fans det mängder av svar o funderingar

tack