Hur pass komplicerad är denna sida ?

Permalänk

Hur pass komplicerad är denna sida ?

En väldigt enkel fråga: Hur pass avancerad är denna simplasida och meny?

Skriv gärna er ålder + hur bra datorkunnig du är (beskriv gärna med en siffra mellan 1-10 (1=inte alls datorkunnig osv.))

OBS. DENNA SIDA ÄR LÅNGT, LÅNGT IFRÅN KLAR! .OBS

OBS. DENNA SIDA ÄR LÅNGT, LÅNGT IFRÅN KLAR! .OBS

LÄNK: http://kaensel.net/biff /

Betygsätt: 1-5

1=Skulle den kunna vara mera simpel?
2=Inte alls avancerad
3=Helt okej, man förstår hur hemsidan går till (även menyn)
4=Där finns något lite jag inte förstår men det är inget speciellt.
5=Waaay complicated, gör om ffs !

Tack på förhand !

ps. onödiga kommentarer undanbedes .ds

Permalänk
Medlem

Ålder: 22
Datorkunskaper: 10
Betyg: 2.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Ålder: 19
Datorkunskaper: 9
Betyg: 2

Vill bara påpeka att den inte fungerade alls i Internet Explorer 6.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Ålder: 19
Datorkunskaper: 9
Betyg: 2

Vill bara påpeka att den inte fungerade alls i Internet Explorer 6.

Det kommer att fixas till sen

Permalänk

Ålder: 18
Datorkunskaper:8
Betyg: 1

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

23
8
2

Använd inte javascriptmenyer tack. Varken google eller folk med lama inställningar kommer kunna använda din meny.

Permalänk
Medlem

Ålder: 26
Datorkunskaper: Ej fullärd
Betyg: 2

-------

Särskilt avancerad är den ju inte, men behöver den vara det?

Lite grejer behövs fixas. Kör med en 16:10 wide tft skärm med upplösningen 1440x900 och FF 2.0

Tänkte mest på hur menyn placerar sig högst upp på skärmen, finns väl lite andra småsaker som kan vara i behov av att fixas till men det märker du ju själv hur du vill ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Använd inte javascriptmenyer tack. Varken google eller folk med lama inställningar kommer kunna använda din meny.

Eller trötta folk med touchpad

Och det är lite svårt att ge ett vettigt betyg på hur lättnavigerad och lättläst den är när mer än hälften av sidorna är tomma.

Den blir väldigt rörig i alla fall med massor av små bilder på vad det nu är i alla hörn.

Permalänk
Medlem

Ålder: 20 (Relevans?)
Datorkunskaper: 8 kanske?
Betyg: Se nedanstående text...

Frågan är ju hur du tänkt tolka betyget...
Är ditt mål att skapa en simpel (i betydelsen "lättanvänd") site, så är ju ett betyg på 1 en positiv sak för dig, medans den som ger betyget kanske tänker mer i stilen "designkvalitet" eller "allmän kvalitet", där ordet simpel (och därmed de låga betygen) ges en negativ betoning... Alltså när du frågar om hur avancerad sidan är, avser du då designen, eller kanske menyn/navigeringen, eller kanske tom. kodningen? Det känns inte helt uppenbart vad du frågar efter...

Rent designmässigt är det ju en väldigt simpel design... Det betyder dock inte nödvändigtvis att den är simpel att använda, för det kan jag inte påstå att den är...
Självklart kan man leta sig fram till det man söker, men att tvinga besökarna att leta information är oftast ett dåligt tillvägagångsätt.

Det är ju svårt att ge feedback på en sida som är så långt ifrån att vara färdig, och speciellt svårt att ge ett numeriskt betyg när det är oklart (iaf för mig ) vad det är du vill att vi ska bedömma...

Men man kan väl säga nått sånthär:
Designen:
Känns inte helt genomtänkt faktiskt, men då sidan inte är klar ännu, känns det inte helt motiverat att börja basha dig :p, dock bör du tänka om ang. din uppsjö av bilder, även om större delen av befolkningen nog migrerat till bredband så finns det säkert några personer kvar som skulle uppskatta lite lägre laddningstider, bandbredd är ju inte heller gratis för företaget, så där får man ju en kostnadsfråga också (även om den torde vara ganska liten för denhär typen av sida)..

Navigeringen:
Känns tungt att säga "katastrofal" för riktigt så illa är det ju inte, men den är definitivt inte så speciellt användarvänlig, alla kör inte med javascript igång. Vissa personer kanske inte surfar med en vanlig webbläsare, blinda personer använder ex. ofta skärmläsare när de surfar, sådana webbläsare klarar i princip aldrig av din typ av menyer.

Det finns väldigt mycket mer att anmärka på, men då sidan inte är klar känns det inte så givande.. Mycket av sakerna man isf skulle anmärka på är säkert saker som du tänkt fixa, men ännu inte hunnit..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Ålder: 15
Datorkunskap: Är intresserad och lär mig ständigt.
Betyg: 3

Jag tycker att den känns aningen föråldrad, och väldigt icke-klar, men det sa du ju också att den var. Jag gillar inte bakgrunden, ta bort loggan och låt den vara vit bara.

Permalänk
Medlem

Ålder: 22
Datorkunskap: 8 kanske? Civ.ing. datateknik student iaf
Betyg: 1

Är nästan imponerande att lyckas bygga en sida som inte fungerar cross-browser genom att bara använda absolute positioning

(firefox, linux)

22 lager i css-en o_O

Nä... det här går bort

Permalänk

helt ok.. kanske menyn är lite felkalibrerad, den är inte helt centrerad. eller det kanske ska vara så? använder firefox. sen måste jag bara hålla med föregående talare, din fråga är ganska diffust. vet inte riktigt vad du menar.

Ålder: 18
Datorkunskap: 6.5 känns rimligt?

och för övrigt kändes servern väldigt seg i responstid.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Zevon: Det jag syftar mest på är tex. menyn. Vi säger att du ska köpa en brevlåda, en handmålad. Går de att leta sig fram till det man ska?

Jag var kanske inte direkt så duktig på att beskriva på vad jag sökte efter, ber om ursäkt för de : /.

Ska fixa det här med menyn, den är felplacerad, som ni flesta skrivit :). Den konstrar litegrann ;D.

Buffi: Det där såg riktigt katastrofalt ut haha.. Nejdu, där skäms jag lite faktiskt.. Men det är trots allt min första sida, så jag har ngt att gå på iaf..

Btw, har postat detta ämne i ett antal forum, och de visar sig att ni här på Sweclockers är dom bästa med att ge positiv och negativ kritik. Inga påhopp eller kränkningar, är grymt tacksam för det. Jag kommer tillbaka igen när _jag_ anser att den är klar Och därefter hade jag varit överväldigad om ni skulle kunna komma med fler idéer osv. ;D

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narthasol
Zevon: Det jag syftar mest på är tex. menyn. Vi säger att du ska köpa en brevlåda, en handmålad. Går de att leta sig fram till det man ska?

Jag var kanske inte direkt så duktig på att beskriva på vad jag sökte efter, ber om ursäkt för de : /.

Ska fixa det här med menyn, den är felplacerad, som ni flesta skrivit :). Den konstrar litegrann ;D.

Självklart går det att leta sig fram till allt man önskar i menyn (förutom startsidan, då den tycks lysa med sin frånvaro i menyn)...
I den lilla meny som du använder nu tar det inte speciellt lång tid att hitta det man söker, men om du kanske utökar menyn i framtiden, till kanske ett 100-tal alternativ, då blir det kanske lite svårare att hitta rätt? Det jag mest syftar på här, är att du kanske bör tänka till lite ang. menyn för att få den mer självförklarande...

Om jag vill ha lite hjälp, kanske vill jag ex. komma åt FAQ:n (vanliga frågor), är det då uppenbart att jag bör klicka(eller snarare hovra) på privatkund/företagskund, är det ett självklart ställe att placera en hjälpsektion? Finns säkert folk som tycker att det är det, jag lutar nog mot att säga att det inte är ett självklart läga att hovra just där för att nå hjälpen..

Somsagt, just nu spelar det ju ingen större roll, då man kan kolla igenom hela menyn på några sekunder, men det blir viktigare och viktigare ju större menyn växer...
Dustinhome.se har ex. en, enligt mig, ganska trevlig uppdelning på sin top-level meny, med top-kategorierna "Kundservice" och "Företaget", tja, du kan ju kolla själv hur dom har lagt upp det, så slipper jag skriva ner det

En annan grej, som jag egenteligen inte tänkt på förrens just nu, är att man vanligen brukar öppna underkategorier i denhär typen av menyer till höger om kategorierna (Produkter->Brevlåder), det är ju inte någon större eller viktigare detalj, men bara en liten såndär "om det finns konventioner för hur man brukar göra, bör man ha bra skäl till att inte följa dem"...

En liten detalj till, nu är ju inte sidan klar ännu, så du har kanske redan tänkt på detta, men du bör ha någonting som märker ut var nånstans i menyn man är just nu, ex. genom att märka ut aktuell menysektion i en annan färg, eller kanske med någon form av breadcrumbs ovanför/under menyn? Kanske mer viktigt för stora webbplatser, men det är aldrig fel att "göra rätt" även på små sidor..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk

Som du skrev nyss; Att kunna veta var man är någonstans. Det ska jag också fixa De kommer ju mer å mer med tiden så att säga. Du får gärna återkomma när jag lägger upp den nya sidan Du har en hel del kloka idéer osv.

Men men, katten min ligger och snarkar, och inte gör de mig piggare heller :P.

peace..

Permalänk
Medlem

Ålder: 21
Datorkunskap: Beror på hur man räknar, men högt iaf.
Betyg: 2, inte avancerad, men jävligt ful.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke:

Om jag gjorde en webbsida åt en låsfirma så skulle jag vilja förmedla intryck som säkerhet, stabilitet, trygghet och det tycker jag inte riktigt att din sida gör. Visst, det är din första sida, men läs på lite för det ser verkligen för taskigt ut, både kod och layoutmässigt (du får väl dessutom betalt får jag förmoda?).

Tillägg: Nej, det spelar ingen roll att sidan är under uppbyggnad, det där kan nog inte bli bra om du inte börjar om från början.

Permalänk
Medlem

Ålder: 21
Datorkunskap: Mycket god. En siffra här känns lojt.
Betyg: 1 - Simpel. Och hemsk utseendemässigt. Och på de flesta andra vis också

Börja om från början. Gör om, gör rätt.

Permalänk

Ålder: 17
Datorkunskap: Mycket god
Betyg: 2, gillade den inte och den är inte avancerad alls.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Akira: Det är min pappas företag, så jag vill inte ha betalt

Har funderat lite, och tagit åt mig all kritik, så de blir väl till att radera skitet och börja om från ruta ett.

Permalänk
Medlem

Ålder: 17
Datorkunskap: Tillräckligt.
Betyg: 2. Ser inget svårt med den sidan precis, känns lite för omodern också i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Ålder: 14
Datorkunskap: 5-6 kanske? tllräckligt iaf.
Betyg: 2

Du bör nog tänka lite på de stackars IE användarna:
http://images.datasidan.se/IEpaASlas.GIF

Och så bör du fixa så att sidorna inte heter Untitled document

Edit: Någon klagade på mitt betyg på datorkunnighet och när jag tänker efter kanske han har rätt.

Permalänk
Medlem

Känndes förvirrande på något sätt. =/

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

lite offtopic kanske men det när folk sätter sina egna betyg på hur datorvan man är. tex. ovanför. en 14 åring som sätter 8 och det gör en som är äldre med civ. ing. dator utbildning med. hmm.

sitta och spela och surfa ska man nog inte betygsätta sig på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
lite offtopic kanske men det när folk sätter sina egna betyg på hur datorvan man är. tex. ovanför. en 14 åring som sätter 8 och det gör en som är äldre med civ. ing. dator utbildning med. hmm.

sitta och spela och surfa ska man nog inte betygsätta sig på

Kan ju bero på att uttrycket "datorvana" är väldigt subjektivt?

Visa signatur

'popular music' is your enemy!