Windows Xp Tar 20% av datorn kraft

Permalänk

Windows Xp Tar 20% av datorn kraft

Jag har fått höra att det går att ändra så XP inte tar 20% av datorns kraft! utan att få problem med datorn senare.

så nu undrar jag om någon vet hur man gör detta
Kan nån vänlig själ vara snäll och guida mig?

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Medlem

Öppna aktivitetshanteraren och kika på prestandagrafen. Det är nog inte mer än 0-2% som XP tar när datorn idlar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Uhm... det här låter misstänkt som den gamla myten om att XP reserverar/snor 20% av bandbredden... men det är stött och blött och bevisats vara inget annat än en myt.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megadeath
Uhm... det här låter misstänkt som den gamla myten om att XP reserverar/snor 20% av bandbredden... men det är stött och blött och bevisats vara inget annat än en myt.

kan tänka mig att det är den myten han menar

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Detta var lösningen på bandbredden

"En artikel på tipstjänsten TweakXP avslöjade att Windows XP har reserverat 20 procent av den bandbredd som används av operativsystemet för nätverkstrafik och Internet. Anledningen till detta är att operativsystemet använder en tjänst som heter QoS (quality of service) som reserverar bandbredden för att vissa tjänster ska få prioritet.

Även om du stänger av tjänsten QoS i Windows XP så kommer den fortfarande att roffa åt sig 20 procent. Det enda sättet att minska detta är använda ett program som heter gpedit.msc.

För att ändra detta värde gör du enligt följande:

Klicka på Start-knappen och välj sedan Kör. Skriv gpedit.msc och klicka på Ok. Klicka sedan på fliken som heter ”Dator Konfiguration” och sedan ”Administrativa Mallar”. Välj sedan ”Nätverk”.

Klicka sedan på fliken som heter ”QoS Packet Scheduler” i det vänstra fönstret. Klicka sedan på ikonen som heter ”limit reservable bandwidth” i det högra fönstret. Aktivera (enable) denna funktion och ändra värdet till 0 (noll).

Du behöver sedan starta om datorn för att ändringen ska verkställas."

Permalänk

Är det inte så att windows andvänder dessa 20% tillexempel under uppdatering eller dylikt men annars inte används?

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik_hacker
Är det inte så att windows andvänder dessa 20% tillexempel under uppdatering eller dylikt men annars inte används?

Precis, det är alltså inget man behöver bry sig om.

Permalänk
Medlem

http://support.microsoft.com/kb/316666

Correction of some incorrect claims about Windows XP QoS support

There have been claims in various published technical articles and newsgroup postings that Windows XP always reserves 20 percent of the available bandwidth for QoS. These claims are incorrect. The information in the "Clarification about QoS in end computers that are Running Windows XP" section correctly describes the behavior of Windows XP systems.

Permalänk
Medlem

men den stänger man av ändå så får man inte så slö updateringshastighet

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk

När jag stängde av mina 20% för något år sedan så gick det inte att surfa längre överhuvudtaget. Så det fick bli att snällt lämna tillbaka dom till XP igen.

Visa signatur

Intel C2D E6400 2,13 GHz, Gigabyte S3, 2048 mb Coirsair Dominator PC6400, Powercolor X1950XT, Seagate barracuda 320 + 160 GB, Hiper 530W, CoolerMaster Mystique 631,

Permalänk

okej.. Tack För Svaren!

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN
men den stänger man av ändå så får man inte så slö updateringshastighet

Winning an argument on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, your still retarded.

Permalänk
Hedersmedlem

Usch. Bäst att ta ett bilexempel.
Du har en riktigt bred motorväg, 20% av vägbanan tas upp av en sådan där fil man normalt inte får köra på (för räddningsfordon osv i Sverige).
I datorvärlden så får man också köra där, så alla bilar får köra på hela vägbredden samtidigt. Men en del av vägen är "reserverad" till att KUNNA användas av QoS (quality of service). Så när ambulansen med de kritiskt skadade personerna kommer och vill fram så kommer de inte fram alls på vägen eftersom det är trafikstockning och det går sakta. De kör då till den här specialremsan och tvingar bort bilarna från den (strunt i det fysiska var bilarna ska ta vägen). Men efter ambulansen får bilarna fortsätta köra där igen.
Har vi fler ambulanser än denna reserverade bit så får de trängas med de vanliga (om man inte ökar reserveringen).
Så? Vad har du förlorat? Inget. Men jag föredrar att komma till sjukhuset snabbt, lika mycket som jag föredrar att IP-telefoni (för att ta ett exempel) ska kunna ta sig fram snabbt så jag slipper dricka kaffe i mellan svaren över telefonen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

finns det nåt i Windows xp som begränsar uploaden?

Visa signatur

Its A Matter Of Life And Death

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik_hacker
finns det nåt i Windows xp som begränsar uploaden?

Nej

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.