MSDN:AA licensfrågor vid förändring

Permalänk

MSDN:AA licensfrågor vid förändring

Hej, förmodligen finns det skrivet kring ämnet tidigare (har försökt söka, men inte riktigt fått den info jag önskat).

Det är ju så att via msdnaa så får vi två licenser på vista business. Jag har nu förbrukat dem båda på

1. Stationär dator avsedd för lite slumpad utveckling och lite spelande.
2. Bärbara datorn.

Nu är det så att den stationära skall få sig en fullständig hårdvaru uppdatering, allt utom hårddiskarna kommer bytas ut. Måste jag då installera om vista och i sådant fall kommer väl den säga att min nyckel redan används av en annan dator?
Eller kan jag ha så tur att vista med någon form av magi klarar av att känna den nya hårdvaran och kan jobba på som vanligt efter lite kompleterande och borttagande av tidigare drivrutiner?

Problem 2.. Får en annan laptop, vill stoppa vista på den istället och återinstallera det xp som följde med den gamla laptopen och ge den till en släkting.
Men här misstänker jag att vista licensen kommer få frispel och säga att den tillhör den gamla laptopen, snarlikt problem som det första, bara att i första problemet så ligger vista med sin licens fortfarande kvar på disken.

Så, är det möjligt att avregistrera en dator från en viss licens och sedan stoppa in den i en ny dator? Eller sitter jag i kisset och måste skriva upprörda e-mail i hopp om någon form av respons?

Så som jag hitils förstått licensavtalet så är det ok att ha en dator igång med en licens. Men inget om att det inte tillåts att den faktiska dator som innehar licensen förändras.

Frågar i hopp om att reda ut vad som gäller och vart att vända sig för eventuella avregisteringar av nycklar för att dessa skall bli "fria" igen. Så inget problem uppstår vid uppgraderings tillfället.

Vänliga hälsningar.

Robert

Visa signatur

Den må vara liten, men den luktar mycket.

Permalänk
Medlem

jag funderar på samma sak.....inga svar dock..

Permalänk

Börjat undra på om inte svaret kanske finns i denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Att det kan vara samma sak som gäller för msdnaa-versionen. Ringa till ms och säga som det är.

Så nu börjar nästa projekt, hitta rätt telefon nr så det går att ringa på måndag och höra vad som gäller.

Visa signatur

Den må vara liten, men den luktar mycket.