Permalänk
Medlem

Formatering av HP NX9420

Har läst den tidigare tråden om erbjudandet på HP NX9420 och verkar som om många har problem att formatera den. Eftersom jag har köpt en egen och själv tänkte formatera den, tyckte jag det kunde vara bra att starta en ny tråd.

Originaltråden ligger här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Frågor jag har är följande:
Vilket OS ska jag köra, XP Pro 32-bit eller 64-bit?
Vilka filer är nödvändiga att installera från HP:s hemsida? (http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareInde...)
Funderar då framförallt på dessa:
Microsoft Universal Audio Architecture (UAA) Bus Driver for High Definition Audio
NVIDIA Workstation Graphics Driver
Intel PRO/Wireless Drivers
High-Speed Secure Digital (SD) Card Driver
Texas Instruments Media Card Driver
Intel Chipset Installation Utility for ICH7
System Default Settings

Kanske är något under security som kan vara bra att köra?

SATA-drivrutinerna får man om jag förstått saken rätt in genom att använda NLite (http://www.nliteos.com/download.html).

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att formatera den här datorn, inte krångligare än någon annan dator med SATA i vilket fall. När Windows XP utformades fanns inte SATA, därav att drivrutiner saknas. Hursomhelst, så är det hela väldigt enkelt:

Alt 1.
Kör nLite (följ deras guider) och välj bara att du ska lägga till egna drivrutiner, där du tar de drivrutinerna som Capefear la ut. Lägg till dessa i text mode inte PNP. Gör sedan en bootbar fil eller bränn direkt.

Alt 2.
Gör en diskett med SATA-drivrutiner och installera Windows som vanligt, men genom att först ladda drivrutinerna genom att trycka på F6 under installationen.

Alt 3. Stäng av sata i bios, installera och lägg sedan in drivrutinerna i Windows, och sätt på sata i bios igen. (Jag har dock inte testat detta, men några på HPs forum säger att det funkar)

Du behöver ha drivrutiner till allt. Dock inte NVIDIA Workstation Graphics Driver, iom att vår version av NX9420 inte har något nVidia-grafikkort.

Det smidigaste är att bränna C:\SWSETUP så har du redan alla drivrutiner. Grafikkortets drivrutiner bör du dock installera separat, med hjäl av ModTool och nyaste Catalyst.

Jag hade valt XP Pro 32b, av kompabilitetsskäl. 64bitsversionen verkar inte fungera med alla komponenter och program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Det är inga problem att formatera den här datorn, inte krångligare än någon annan dator med SATA i vilket fall. När Windows XP utformades fanns inte SATA, därav att drivrutiner saknas. Hursomhelst, så är det hela väldigt enkelt:

Alt 1.
Kör nLite (följ deras guider) och välj bara att du ska lägga till egna drivrutiner, där du tar de drivrutinerna som Capefear la ut. Lägg till dessa i text mode inte PNP. Gör sedan en bootbar fil eller bränn direkt.

Alt 2.
Gör en diskett med SATA-drivrutiner och installera Windows som vanligt, men genom att först ladda drivrutinerna genom att trycka på F6 under installationen.

Alt 3. Stäng av sata i bios, installera och lägg sedan in drivrutinerna i Windows, och sätt på sata i bios igen. (Jag har dock inte testat detta, men några på HPs forum säger att det funkar)

Du behöver ha drivrutiner till allt. Dock inte NVIDIA Workstation Graphics Driver, iom att vår version av NX9420 inte har något nVidia-grafikkort.

Det smidigaste är att bränna C:\SWSETUP så har du redan alla drivrutiner. Grafikkortets drivrutiner bör du dock installera separat, med hjäl av ModTool och nyaste Catalyst.

Jag hade valt XP Pro 32b, av kompabilitetsskäl. 64bitsversionen verkar inte fungera med alla komponenter och program.

Tackar för ditt utfyllande svar!

Funderar dock fortfarande på exakt vilka som är drivrutiner av dom som finns på HP:s hemsida. Behövs det någon drivrutin för "storage"?
Under Network finns det tre filer, varav två ser ut att vara drivrutiner, ska båda dessa installeras?
Undrar också vad sakerna under "Operating System - Enhancements and QFEs" är och om några andra än SATA behövs.
Dessutom undrar jag om det är något program under "Software - Security" som kan vara bra att installera?

Sidan jag pratar om är följande: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareInde...

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt, använder Nlite o har provat lägga in Intel(R) 82801FBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH6M)..men hittar fortfarande inte. Enligt orginaltråden så ska det funka..Är det någon mer drivrutin jag måste lägga in och är det farligt om jag lägger in SAMTLIGA ?

EDIT - Fick det o funka nu, använde
Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF
Intel(R) 82801GBM SATA AHCI Controller
och den första på listan..

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem

Jag lade in båda mobil driversarna.

Permalänk
Medlem

hmm blir det någon stor skillnad? om man tar olika o får det att funka?

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem

HAllå där jag har en Xp skiva med SP2 finns sata drivrutinerna där redan ?

Permalänk
Medlem

Har lyckats installera XP PRO, men har ett problem kvar. Nämligen ljudet, när jag ska installera ljudet så säger den "The HDA Audio bus driver is required and not found". Ok, då tankar jag ner den från HP o kör, det konstiga är att när den har laddat klart "setup" rutan så händer det inget. Testade med min stationära o då kommer det en vit ruta upp som är själva setup/installationsrutan. Men den dyker inte upp på HPn..Någon som har stött på samma problem och löst d?

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Avstängd

är det nånn som egentligen vet varför det är stora problem att installera XP på just denna HP ? (aldrig tidigare sett så många av samma modell ha det problemet). eller gäller det alla HP NX serien ?

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Hmmm testade o installerade om XP nu igen, denna gången la ja me alla drivrutiner..o det funkade wehoo. sleep time!

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem

Ska man trycka på F6 när windowsinstallationsprogrammet frågar om man behöver installera några RAID-drivrutiner om man lagt dom intergrerat med nLite?

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadoZ
Ska man trycka på F6 när windowsinstallationsprogrammet frågar om man behöver installera några RAID-drivrutiner om man lagt dom intergrerat med nLite?

Nej. F6-alternativet är bara om du har drivisarna på separat disket..

Permalänk
Medlem

hej .. hmm gäller det samma sak om man ska formetara o köra win vista? skulle formetera med win xp skiva men den hitta inga hårdiskar hehe? skulle va tacksam för hjälp:P

Visa signatur

HP NX9420 Core 2 Duo 1.83 GHz, Radeon X1600-grafik och 17"-skärm 2GB DDR II @ 667MHZ @vista home prem, Dell inspiron 1720 Core 2 Duo T7700 , 8600m gt , 4gig, vista utlimate 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiQuiDs
Har lyckats installera XP PRO, men har ett problem kvar. Nämligen ljudet, när jag ska installera ljudet så säger den "The HDA Audio bus driver is required and not found". Ok, då tankar jag ner den från HP o kör, det konstiga är att när den har laddat klart "setup" rutan så händer det inget. Testade med min stationära o då kommer det en vit ruta upp som är själva setup/installationsrutan. Men den dyker inte upp på HPn..Någon som har stött på samma problem och löst d?

Jag har samma problem, ingen som vet vad man ska göra?

Edit: Ljudet fixade jag genom att installera om med befintliga Windowsdrivrutiner för PCI-Device, som innehöll ett utropstecken i enhetshanteraren.

Dessutom är det fyra frågetecken kvar i Enhetshanteraren.

HP Integrated Module (Location 0) (Edit: Fixad, var bluetooth grej)
Unknown Device (Location on PCI Bus)
Unknown Device (Location on Microsoft ACPI Compliant System)
Unknown Device (Location on Intel(R) 82801GBM (ICH7-M))

Vad ska jag installera för att få bort detta? Misstänker att HP-grejen är för minneskorten, har dock redan installerat det.

Dessutom undrar jag om båda filerna för moderkortet (Intel Chipset Installation Utility for ICH7) som heter samma sak, skall installeras. Jag har just nu endast installerat den nyaste.

Sidan alla drivrutiner finns på är http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareInde...

Visa signatur

jaha

Permalänk
Medlem

Jag fick inte med någon XP-skiva, hur ska jag då kunna formatera om?

Permalänk
Medlem

Man kan lägga till drivrutiner så här oxå.Installera Driver.Genius.Professional.Edition.2007.v7.0.2358 och göra backup på drivisar och sedan lägga till dem i nlite till en xp skiva.Kanske så här hjälpen någon.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Det är inga problem att formatera den här datorn, inte krångligare än någon annan dator med SATA i vilket fall. När Windows XP utformades fanns inte SATA, därav att drivrutiner saknas. Hursomhelst, så är det hela väldigt enkelt:

Alt 1.
Kör nLite (följ deras guider) och välj bara att du ska lägga till egna drivrutiner, där du tar de drivrutinerna som Capefear la ut. Lägg till dessa i text mode inte PNP. Gör sedan en bootbar fil eller bränn direkt.

Alt 2.
Gör en diskett med SATA-drivrutiner och installera Windows som vanligt, men genom att först ladda drivrutinerna genom att trycka på F6 under installationen.

Alt 3. Stäng av sata i bios, installera och lägg sedan in drivrutinerna i Windows, och sätt på sata i bios igen. (Jag har dock inte testat detta, men några på HPs forum säger att det funkar)

Du behöver ha drivrutiner till allt. Dock inte NVIDIA Workstation Graphics Driver, iom att vår version av NX9420 inte har något nVidia-grafikkort.

Det smidigaste är att bränna C:\SWSETUP så har du redan alla drivrutiner. Grafikkortets drivrutiner bör du dock installera separat, med hjäl av ModTool och nyaste Catalyst.

Jag hade valt XP Pro 32b, av kompabilitetsskäl. 64bitsversionen verkar inte fungera med alla komponenter och program.

tänkte höra omdu fått ordning på din dator den skärmen frös väl på den och hårddisken pajade ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drummeldrutt
tänkte höra omdu fått ordning på din dator den skärmen frös väl på den och hårddisken pajade ?

Skärmen funkar tip-top, men disken har crashat, ja.

HP ska ha skickat en disk hit, som ska vara här idag. Jag är dock mycket skeptisk till att den kommer fram idag, så mycket problem som det har vart med supporten hittills.

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått hem min NX9420 och vill gärna formatera den.

Det finns ingen som gjort detta och vill skriva en utförlig guide på hur detta ska gå till?
Det finns många bud på hur man kan göra, men ingen verkar funka för mig.

Tacksam för snabbt svar.

Edit: capefear, var finner man Driver.Genius.Professional.Edition.2007.v7.0.2358 då?

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Det står i den långa nx9420 tråden... det är inte svårt att installera om maskinen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Okey, tack!

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd
Edit: capefear, var finner man Driver.Genius.Professional.Edition.2007.v7.0.2358 då?

Sök på torrentsidor typ scrapetorrent så hittar du det.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Hej igen
Nu har allt löst sig, förutom att jag inte kan installera Bluetooth.
Jag har installerat HP Integrated Module with Bluetooth Wireless Technology Software från HP's hemsida. Men under installationen säger den att ingen blåtands-device kunde hittas.
Hur gjorde ni?

Edit: *skäms* jag hade pillat på knapparna och stängt av Wireless

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Jag har bara en okänd enhet kvar, som jag inte hittar.

Enhetshanteraren säger ACPI\IFX0102\4&28738126&0 - inget mer. Jag får ett svar på google men det hjälper mig inte. nån som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadoZ
Jag har samma problem, ingen som vet vad man ska göra?

Edit: Ljudet fixade jag genom att installera om med befintliga Windowsdrivrutiner för PCI-Device, som innehöll ett utropstecken i enhetshanteraren.

Dessutom är det fyra frågetecken kvar i Enhetshanteraren.

HP Integrated Module (Location 0) (Edit: Fixad, var bluetooth grej)
Unknown Device (Location on PCI Bus)
Unknown Device (Location on Microsoft ACPI Compliant System)
Unknown Device (Location on Intel(R) 82801GBM (ICH7-M))

Vad ska jag installera för att få bort detta? Misstänker att HP-grejen är för minneskorten, har dock redan installerat det.

Dessutom undrar jag om båda filerna för moderkortet (Intel Chipset Installation Utility for ICH7) som heter samma sak, skall installeras. Jag har just nu endast installerat den nyaste.

Sidan alla drivrutiner finns på är http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareInde...

Du får vara jättevänlig att berätta för mig om hur du gjorde, jag har samma problem just nu!

mvh simon

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett skumt jävla fel... Har installerat om hela datorn nu med alla drivers och använder samma Omega-drivers jag använt förut. Installerade Call of Duty 2 och la in samma .cfg som jag använt sedan i februari då jag köpte min dator.

Problemet:
När jag startar CoD2 så vägrar datorn av någon anledning att köra det i WS-läge. Senast jag spelade var i förrgår och då fungerade det. Någon som vet vart fel kan ligga?

EDIT: Drog ner originaltjosan från HP så fungerade det.