Sleep-läget i Windows Vista

Permalänk
Medlem

Sleep-läget i Windows Vista

I Vista finns ett avstängningsalternativ jag inte hade i xp, nämligen sleep. När man lägger datorn i sleep läge blir den helt tyst (allt stannar verkar det som)

Fördelen är att man startar den igen med en snabb knapptryckning på tgb och den startar på cirka 5 sekunder igen.

Vad är nackdelarna med att ha datorn i sleepläge? kan jag alltid ha den på sleep istället för att stänga av den?

Vad i datorn slits när den är i sleep?

Dessutom undrar jag om RAM-minnet töms när man lägger datorn i sleep.

Permalänk
Hedersmedlem

Standby i XP gör nästan samma sak OM man har inställt i BIOS att den kör suspend-to-RAM. Man kan köra annat läge så går den ner lite men fläktar osv snurrar endå.
Till skillnad från XP:s stand by (väntläge) så sparar Vista i sleepläget allt på hårddisken, precis som vid hibernate (viloläge) men har kvar sakerna i ram-minnet (precis som väntläge). Förlorar du strömmen till datorn har du ändåså kvar det från hårddisken, händer inget oförutsätt så har du det i RAM:et och den startar snabbt.
Någon som har en el-mätare skulle ju kunna testa skillnaden mellan att ha datorn avstängd (fast inte på nätaggregatet) och se hur många watt den drar och ha den i sleep-läge. Jag tror det inte är så stor skillnad.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

okej så anledningen till att datorn startar upp så snabbt igen är att allt sparas i ram-minnet. Jag borde alltså kunna lägga datorn i sleep istället för att stänga av den, och någon gång ibland starta om den för att tömma ram-minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oloff
och någon gång ibland starta om den för att tömma ram-minnet?

Starta om datorn p.ga slöhet behövde man göra på win95-tiden, jag har haft XP igång i över en månad och inte märkt av någon prestandaförlust. Vista borde vara ännu bättre.

Permalänk
Medlem

ja, men ram-minnet blir ju fortfarande fullt....då hjälper det ju att starta om...eller töms det automatiskt på nåt sätt i xp och vista?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej men alltså ram-minnet blir inte uppfyllt som något man behöver tömma.
Har man något program med minnesläcka så behöver man starta om processen. Men XP och Vista är bra nog att kunna köras länge utan att starta om, bara man har ordentliga drivrutiner och bra program.

Det finns ingen anledning att starta om då och då bara för att man kört länge.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

okej...jag har iaf bara 512 mb ram, så det blir lätt lite körigt...är dock på g att skaffa mer nu. Problemet är att min dator kräver RD, dyrt.

Permalänk

Du kan väl nästan få ihop en ny burk för priset av en sticka RD-ram?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

ja men jag köper ju beg.