Föredragen skärmstorlek?

Permalänk
Avstängd

Föredragen skärmstorlek?

Vilken skärmstorlek föredrar du till skärmen till datorn?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

fan vilken dåligt inlägg du lagt här, moderator ta bort denna! Självklart vill alla ha en 30" LCD men det beror va man gör!! Om man spelar kanske man inte vill ha en 30", så du kan inte göra en sånhär beräkning.

Permalänk
Medlem

30" eller större såklart. Tyvärr så har man inga sånna pengar.

Permalänk

Menar du TFT eller CRT? En CRT brukar ju ofta vara nån tum mindre än en TFT även om det är samma tum storlek på skärmen.

Sen är ju rätt viktigt vad man ska använda skärmen till.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Jag har en 19".
Tror att en 30" skulle vara för stort.

Skulle kunna tänka mig en 20", kanske en 21-22" också, men nog inte större.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
fan vilken dåligt inlägg du lagt här, moderator ta bort denna! Självklart vill alla ha en 30" LCD men det beror va man gör!! Om man spelar kanske man inte vill ha en 30", så du kan inte göra en sånhär beräkning.

Precis som du sa, det beror på vad man gör. För CRT är visst de minsta skärmarna bäst när det gäller spel, medan när man ser på film och liknande så är ju stora skärmar att föredra. Vill man spela OCH se på film, kanske en skärm mellan 30" och 15" är bäst, som kanske 22".
Dessutom, sen när är sweclockers ett ställe där endast personer kan be om hjälp? Tycker det är bra att iallafall någon ser till så att det inte är massor "hjälp mig"- eller "mitt blablabla har problem" trådar.

Jag själv vill bara ha en stor skärm för... det är stort! Gillar höga upplösningar, även om min FPS i spelen kan gå ner ganska mycket. Ser mycket på film dessutom så det är ännu bättre ju större de är.
Har dock inte råd med så stora skärmar, så jag sitter fast med min 21" D:

Permalänk

Jag har själv en 19" tft och den räcker åt mig då jag har den på skrivbordet knappt 50cm framför mig.
Med större skärm så behöver man kraftigare grafikkort för att kunna utnyttja skärmens högre native-upplösning.

30" skulle vara kul att ha framför soffan i TV-rummet, dock inget man sitter 50cm ifrån när man skriver, surfar eller spelar spel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
fan vilken dåligt inlägg du lagt här, moderator ta bort denna! Självklart vill alla ha en 30" LCD men det beror va man gör!! Om man spelar kanske man inte vill ha en 30", så du kan inte göra en sånhär beräkning.

Nej, kan knappast påstå att den här tråden är onödig. Däremot så är jag beredd att ifrågasätta alla som vill ha 30" skärmar till datorn om de använder den på ett någorlunda normalt sätt.

20" har jag kommit fram till är en bra storlek om man ser till de upplösningarna som finns på marknaden idag. De flesta 4:3 20" skärmar kör 1600x1200 vilket i mina ögon är en väldigt trevlig upplösning. Det blir inte för stort och inte för litet och man får en rejäl arbetsyta. Dessutom är skärmen tillräckligt liten för att den ska vara hyfsat lättplacerad och man behöver inte vrida nacken ur led för att titta ute i hörnen vilket man antagligen skulle behöva göra om man satt ungefär en meter ifrån en 30" skärm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag håller med, 30 tum blir för stort... iaf för spel

22" kan jag tänka mig är rimligt

Permalänk
Medlem

har en 19" där jag kör 1280x1024 och det funkar perfekt men jämför jag med min pappas 21" som han kör 1600x1200 på så måste jag hålla med OSkar000, det är grymt skönt med 1600x1200...
beror självklart vad man sysslar med, spel funkar lite bättre på en 19" medan film blir oslagbart på en större skärm, enligt mig givetvis

Permalänk
Medlem

Jag valde bort redan 24" när jag nyligen köpte ny skärm. Inte p g a kostnaden, tycker det är värt att lägga ut pengar på nåt som man har såpass länge som en skärm, utan på storleken och framförallt native upplösningen. Att köra i 1920 x 1200 kommer betyda att man måste köpa nytt high-end grafikkort väldigt ofta om man inte vill sitta med taskig frame rate.

Hade jag inte spelat så hade jag med största sannolikhet köpt mig en 24", känns som lagom storlek om man sitter i photoshop och liknande.

Förstår mig dock inte på folk som vill ha en 30" som skärm, vad skall man med det till. Kolla på film och sånt som man vill ha en stor bild för gör jag mycket hellre vid en bra plasma/lcd TV.

22" hade kanske varit schysst ifall det fanns bra paneler till dessa storlekar men eftersom jag absolut inte vill i TN panel så gick det bort. Kör på en 20.1" NEC 20WGX2 Pro.

Var rädd att den skulle kännas för lite i wide men tycker den är alldeles lagom.

Permalänk
Avstängd

12% hittils föredrar 30" eller större.
Ska man ha en 30" på skrivbordet?
Verkar lite för stort...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

30" självklart.

Kan man ha ett miditower på skrivbordet kan man också ha en 30" skärm.

2560x1600 kan lätt skalas ner till 1280x800 om FPSen inte räcker till.

Permalänk
Medlem

30" såklart.. spela ska vara stort.. tvspel STOR tv , mycket skönt!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

jag kan säga så här att jag körde från 17 tum crt til 17tum TFT och för ca 5 mån så köpte jag 2407 alltså en 24tum widescreen. Allt jag kan säga är det är perfect kombination av spel/film älskaren. Iblad känns den för stor för spel men man blir rätt så van snart men jag kan INTE tänka mig en 30 tummare för att då måste man sitta MINST 1m ifrån om inte mer för "Se grejorna". För film tex så sitter jag ca 2 m ifrån skärmen där man då verkligen njuter av storleken :). I spel som tex cs är detta nästa för mycket men i rts spel som command and conquer : 3 tiberium wars (som jag har bokat:)) kommer denna skärmstorleken äga: 1920*1200 är grymt för man ser jätte mycket av värden i spelet.

Slutsats : Jag tycker att 24 tummare är grymma för spel och film kan tänka mig dom nya 26-27Tummarna men då måste de vara GRYMT bra skärm för att köpa den, då det är nästan för stort....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
30" såklart.. spela ska vara stort.. tvspel STOR tv , mycket skönt!

Men alla spelar inte på sina datorer...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Varför starta en omröstning om du redan har en bestämd uppfattning och försöker styra resulatet. Jag hävdar att om man bortser från priset är 30" att föredra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Tror att en 30" skulle vara för stort.
...
Ska man ha en 30" på skrivbordet?
Verkar lite för stort.
...

re: 30" såklart.. spela ska vara stort.. tvspel STOR tv , mycket skönt!
Men alla spelar inte på sina datorer...

Permalänk
Avstängd

20" 4:3 utan tvekan, ws är inget för mig
Film kollar man på tvn.

30" vill inte jag ha till datorn då jag inte har lust att punga ut dubble monstergraffe i sli och en extrem dator för att kunna spela i sådan upplösning

Permalänk
Medlem

22" är det ideala, iaf för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

21tum = inteför stor eller för liten, spelar inte heller så stor roll om det är tft eller crt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Varför starta en omröstning om du redan har en bestämd uppfattning och försöker styra resulatet. Jag hävdar att om man bortser från priset är 30" att föredra.

På vilket sätt är en 30" att föredra?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
På vilket sätt är en 30" att föredra?

Därför att det ger en startplats i tävlingen om längst e-balle...

Skulle nog välja en 2560x1600 24"-panel om pengar inte var ett problem.

Då skulle man, som tidigare nämnts, kunna skala ner till 1280x800 utan problem, och ändå ha grym yta för t.ex bildredigering.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

2 x 19" är rätt ok. Debuggern i den ena och app:en som ska debuggas i den andra.

Permalänk
Medlem

jag har nu två st 15 tum med kass upplösnig och respons tid. Villa ha typ en st 22 tum Ws...

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||