Nvidia Forceware 101.41

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Forceware 101.41

Nvidia har i dagarna släppt en ny version av sin Forceware-drivrutin för Geforce-baserade grafikkort för Microsofts nysläppta operativsystem Windows Vista. Förutom vanliga uppdateringar innehåller de hemligheter om kommande Geforce-grafikprocessorer.

Läs nyheten: Nvidia Forceware 101.41

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8900 Serien? Skulle dem inte skippa G81 och satsa på G90 till vintern?

Permalänk

hemligheter om kommande GPUer?

EDIT: Är det typ som Kinderägg eller nått?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd

Hade jag varigt där hade jag slängt in lite intressantare saker i ini filen, 8745XTX, 8100CrossFireED och liknande, bara för att se reaktionerna på folk

Permalänk
Medlem

Fan...snart är inte mitt 8800GTX bäst längre! Snyft...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman
Noob fråga, alltid undrat.

Hur vet man bilken bit version man har på sitt XP?

Anser frågan irrelevant då denna tråd gäller Vista, men det borde stå i systemegenskaperna precis som i Vista. Win-knappen + Paus/Break på ditt t-bord alternativt h-klicka på den här datorn och egenskaper, eller kontrollpanelen -> system

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman
Ok tack för tipset men det står inte för mig, vad jag har :/
Jag vet att jag har Xp home en OEM-licens, men inte vilken bit det är?

Vet du inte så har du 32-bitars. 64-bitars är rätt ovanligt och inget som datorer brukar levereras med från fabrik.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

googla på aida32 och tanka från första länken och kör..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Hedersmedlem

Då rebootar man in i vista igen då för att testa. Jag hoppas inte på alltför mkt

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

xealman: Du har 32 bit, tro mig.

101.41 - det går inte att överklocka 8800GTX i Vista med dessa drivisar heller! Det enda jag hoppade skulle vara löst. Funkar fortfarande inte. Bra jobbat, nVidia.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman
OK Ackelind och Xstar jag litar på er:)

Tack för hjälpen boys.

För det första så finns inte ngn 64-bit version av XP home. För det andra så ska det stå windows xp x64 edition när du trycker win+paus. Annars är det vanliga 32-bit.

EDIT: ngt ännu tydligare är att det står windows xp 64 som bootlogga när du startar datorn.

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni som kör Vista dessa drivrutiner? Fungerar det bra, eller är det fortfarande mycket problem med Nvidias drivrutiner?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Är det bara Vista för hela slanten numera? vi som kör XP fortfarande ska alltså inte få mera drivrutiner från nVidia? tycker jag är jävla grisfasoner eftersom 92.71 (eller vilken version som är den senaste) inte var speciellt bra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Det var ju ett himla gnäll här för några veckor sen att Nvidia aldrig gjorde några bra drivrutiner och det ena med det andra... Tycker de hivar ur sej en hel del med tanke på att de ska göra två varianter för Vista och två varianter för XP och sen ev uppdatera lite på de äldre plattformarna och modellerna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Är det bara Vista för hela slanten numera? vi som kör XP fortfarande ska alltså inte få mera drivrutiner från nVidia? tycker jag är jävla grisfasoner eftersom 92.71 (eller vilken version som är den senaste) inte var speciellt bra

Testa att gå ner i version. Inget som säger att den senaste versionen ska vara den bästa just för ditt kort.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

ska testa de nya drivarna lite ikväll till mitt 7800GTX - får väl se vad som händer...
återkommer eventuellt...

Permalänk
Medlem

fortfarande ingen hårdvaruacceleration för dvd Jag fattar inte varför inte nvidia ser till att implementera detta.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Det var ju ett himla gnäll här för några veckor sen att Nvidia aldrig gjorde några bra drivrutiner och det ena med det andra... Tycker de hivar ur sej en hel del med tanke på att de ska göra två varianter för Vista och två varianter för XP och sen ev uppdatera lite på de äldre plattformarna och modellerna

...det var ett ganska korkat argument. Är man en tillverkare så högt på toppen så får man se till att hålla drivrutiner fräscha, annars har man inte på den marknaden att göra.

Bara för att det kommer ut en ny modell av BMW slutar väl inte tillverkaren göra reservdelar till några modeller äldre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
...det var ett ganska korkat argument. Är man en tillverkare så högt på toppen så får man se till att hålla drivrutiner fräscha, annars har man inte på den marknaden att göra.

Bara för att det kommer ut en ny modell av BMW slutar väl inte tillverkaren göra reservdelar till några modeller äldre?

Allting handlar väl om att prioritera det viktigaste och XP-drivrutinerna fungerar väldigt bra i jämförelse med Vista-drivrutinerna. Detta är den enkla anledningen till varför det inte kommer nya XP-drivrutiner för tillfället dessutom tror jag inte de är i kritiskt tillstånd som drivrutinerna för Vista är.

Det kommer komma nya drivrutiner till XP i många år till ska ni se.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

När fan hade Nvidia tänkt släppa nya drivrutiner till oss med XP? Har ju varit dött sen i November

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Jag upplevde stor förbättring med dessa drivare.
Dock har jag inte lika bra prestanda som jag hade i XP, men det kommer väl tids nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman
OK Ackelind och Xstar jag litar på er:)

Tack för hjälpen boys.

När du startar datorn så har du os load screen där det är en logotype på vilket os det är. En rätt enkel väg att se.

Med andra ord, står det "64-Bit Edition" som tilläg till "Windows XP" så är det 64-Bit versionen, annars inte. Sen finns inte 64-Bitars versionen som Home Edition av Windows XP.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
...det var ett ganska korkat argument. Är man en tillverkare så högt på toppen så får man se till att hålla drivrutiner fräscha, annars har man inte på den marknaden att göra.

Bara för att det kommer ut en ny modell av BMW slutar väl inte tillverkaren göra reservdelar till några modeller äldre?

nej inget som sagt att du inte kan ladda ner de drivrutinerna som finns nu.. samma sak som din BMW.. de gamla reservdelarna kan man alltid köpa men man utvecklar inga nya

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h_enke_trollis
Jag upplevde stor förbättring med dessa drivare.
Dock har jag inte lika bra prestanda som jag hade i XP, men det kommer väl tids nog.

Jag upplevde att vista ansåg att jag hade ny hårdvara och höjde betyget på grafikkortet med 0.1 Men lite udda är det ju.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar ju riktigt bra med dessa drivrutiner :).
Nu går det faktiskt att använda OSet. Mina spelproblem har försvunnit iaf. För min del håller jag mig dock till XP tills det släpps drivrutiner till mitt ljudkort.

Konstigt att windows klassar min dator så lågt. 5,9 på grafik? Känns kasst. CPU 5,7

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
fortfarande ingen hårdvaruacceleration för dvd Jag fattar inte varför inte nvidia ser till att implementera detta.

Patience my young padawan.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Det fungerar ju riktigt bra med dessa drivrutiner :).
Nu går det faktiskt att använda OSet. Mina spelproblem har försvunnit iaf. För min del håller jag mig dock till XP tills det släpps drivrutiner till mitt ljudkort.

Konstigt att windows klassar min dator så lågt. 5,9 på grafik? Känns kasst. CPU 5,7

Inget konstigt med de poängen. Har 5.9 i samtliga kategorier. Tror man kan skita i de poängen. Fan vet vad de baseras på heller under den 10 sekunder korta "benchen". Vet inte vad som är max heller ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag får bar svart bild i vlc med nya drivern.

Vista+6600GT :/

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Inget konstigt med de poängen. Har 5.9 i samtliga kategorier. Tror man kan skita i de poängen. Fan vet vad de baseras på heller under den 10 sekunder korta "benchen". Vet inte vad som är max heller ?

Max ska vara 6.0, men det är typ omöjligt att få så än så länge är 5.9 det bästa man kan hoppas på. Jag har 5.9 i allt förutom CPU (5.7) samt hårddisk (5.5). För att indexet ska vara någotsånär användbart måste de höja till max 7.0 innan nästa generation CPU/GPU, annars är ju allt värdelöst. Tycker också det är fel att min HDD drar ner index från 5.7 till 5.5 bara för att det är en 400 GB 7200 RPM... påverkar ju inte min framerate direkt. Möjligtvis ett par sekunder längre laddningstid, men so what? Ingen stor flaskhals.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xzion
Jag får bar svart bild i vlc med nya drivern.

Vista+6600GT :/

Välkommen till klubben.

Permalänk
Medlem

jag får inte svart bild, har ni ändrat till opengl output, eller för den sakens skull testat senaste versionen av vlc?

Visa signatur

| Errare humanum est |