Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

Har kört med denna kabel (tillverkad av mr.Jonas) i flera år nu och är helnöjd (tog TV-bilderna i guiden )

Nu när jag skaffat en LCD-TV i vardagsrummet vill jag köra HTPC + vga->scart kabel i sovrummet och får då några problem.

Skulle behöva en kabel som "automat-switchar" till RGB-scart ingången på TV:n när man sätter på HTPC:n - går det ? (fungera ju på Xbox kablar etc)

Behöver även ljud i kabeln med separat 3.5 kontakt.

Någon som har en sådan kabel till salu ? - (kontakta via PM)

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en sån här kabel i nästan två år nu och är imponerad av bildkvaliteten. (Dock säger mina kompisar att det hörs ett högt pipljud från tv'n så fort man slår på datorbilden, själv har jag ytterst lite nedsatt hörsel, så jag har aldrig lyckats höra det )

Men idag var jag på siba och hittade en DVI-RGB kabel. Alltså dvi-kontakt i ena änden och 3 (röd, grön och blå) kontakter i den andra. Tänkte att detta tillsamans med en scart-adapter kanske funkar. GÖR DET DET?

Att jag frågar beror på att jag kanske gör mig av med ATI kortet.

Visa signatur

Beffo

Permalänk
Medlem

Undrar bara om det här funkar på ett Powercolor 1950pro 256mb grafikkort?

Permalänk
Medlem

ressof: Ja, det funkar.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beffo
Men idag var jag på siba och hittade en DVI-RGB kabel. Alltså dvi-kontakt i ena änden och 3 (röd, grön och blå) kontakter i den andra. Tänkte att detta tillsamans med en scart-adapter kanske funkar. GÖR DET DET?

Nej, det fungerar inte - du måste ha komponent-ingångar på TV:n för att det ska fungera.

Komponent ingångar är just Röd Grön Blå, men man ska inte förväxla det med RGB-signalen som man kan få in via scart.

Det finns förövrigt inga scart-adapters som man kan koppla på det sättet, de scart-adapters som finns har oftast röd och vit kontakt (för stereo ljud) och en komposit eller s-video kontakt för bild.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här då? Är det samma sak?

http://www.kjell.com/?item=38109&path=3340000,5930000

Finns en billigare också för 500 som inte klarar lika höga upplösningar.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Inaktiv

Finns det inget liknande till geforce korten?

Permalänk
Medlem

Majke: Nej, det är inte samma sak. Jag har en sådan och den "tolkar" upplösningen som den får och skickar ut en egen upplösning via RGB. I alla fall så har jag inte fått lika bra bild med den i en liten 20":are som jag testat med som jag fick med min riktiga VGA->RGB Scart-kabel. Det blir suddigt, alltså inte 1-1 pixel ratio.

Du kan få köpa min Trust-låda som du länkar till för 200+frakt om du vill.

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk
Medlem

Tja.. skulle behöva köpa en kabel (helst innan helgen)! för max 200kr. Bor i sthlm. Skicka PM.

Permalänk

Har kopplat in kabeln till min "nya" htpc och allt blir uppdelat i massa små rutor blandande med svarta rektanglar, det skumma är att muspekaren ser normal ut.

Kör Omega drivrutiner med ett Sapphire Radeon 9250. Kabeln fungerade fint på mitt 9800 pro, skumt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Velosider: Du ska stänga av "tiling". Kolla i MrJonas guide i första inlägget hur du gör det.

Visa signatur

"You are not the contents of your wallet. You are not your job. You are not your f*cking khakis!"

Permalänk

Går det att köpa en färdig sån här kabel ifall man inte vill löda själv? Skulle behöva en som är ca 12m.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag har använt det här sättet att få bild på tv'n under ett år ungefär och det har fungerat fint. Men efter att ha möblerat om och dragit ur alla kablar så fungerar det inte nu när allt är ihopkopplat igen... När jag går in i Powerstrip för att välja 1024x576 på min secondary, alltså Tv'n, så vägrar programmet spara inställningarna utan återgår till standardupplösningen 640x400. Den enda inställningen som fungerar och Powerstrip lagrar är 720x576, men den ger sämre bild. Jag vill kunna köra mina gamla timings:

PowerStrip timing parameters:
1024x576=1024,27,48,93,576,56,6,35,19974,312

Generic timing details for 1024x576:
HFP=27 HSW=48 HBP=93 kHz=17 VFP=56 VSW=6 VBP=35 Hz=25

Linux modeline parameters:
"1024x576" 19,974 1024 1051 1099 1192 576 632 638 673 interlace +hsync +vsync

Nån som har nån idé? Ska kolla om det finns nån lösning tidigare i denna tråd, men med 80 sidor tar det en jäkla tid....

Edit: Jag upptäckte att 1024x576 förmodligen inte går att köra genom DVI-kontakten. Nu minns inte jag hur jag hade det kopplat innan, men nu vägrar det fungera med bildskärmen kopplad via converter i DVI, och Tv'n genom VGA. Windows vill inte acceptera min bildskärm som PRIMARY! Går det att få skärmen att bli primär via DVI-converter?

Edit 2: Min bildskärm fungerar utmärkt genom DVI-converter när inte tv-kabeln sitter i VGA-kontakten. Vågar man sätta i tv-kabeln när man är inne i windows månne?

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

tjenare! byggde precis ihop min egen kabel, kopplade in och fick det att fungera!

problem:

1: teven piper, märkbart och störigt =/ ändrar frekvens vid ändrad uppdaterings hastighet i inställningar, kanske inte att göra något åt?

2: teven är för "liten" , bilden är för stor för att rymmas, pillat lite på inställningar, men får inte rätt på det?

3: allt utom film tex internet fönster osv flimmrar, förstod att det har att göra med att min teve inte klarar mer än 50hz, finns det nått att göra åt saken?

4: teven hittar automatiskt till "video" kanalen när datorn är igång, och bilden kommer upp direkt. men då bli de andra kanalerna paj och det går inte att se annat än flimmer. slutar dock så fort jag rycker kabeln eller stänger av datorn.

förutom detta måste jag tacka för en mkt bra guide, bygget kostade inte mer än 20:-

tacksam för svar!

mvh oscar

Visa signatur

Athlon64 4200+ dualcore -2gb ram - hdd:850gb - 19" widescreen - creative I-Trigue 3330

Permalänk
Medlem

Imponerande tråd! Jag blir väldigt sugen på att direkt sticka till ELFA och shoppa delar och sen att löda ihop denna kabel.

Jag har några konkreta frågor först. Jag har läst trådskaparens utmärkta instruktion och försökt skumma efter svar i denna tråd. Men på 83 sidor har jag förmodligen missat något bra svar.

Efter tillverkning och programinställningar, vad krävs vid den dagliga användningen av tv ut via kabeln? (Givet både datorskärm och tv, inte bara TV som enda skärm a la HTPC)

1. Måste man ha powerstrip konstant installerat på datorn?

2. Måste powerstrip vara igång som en (autostartad) process när tv-ut startas/används?

Jag frågar eftersom powerstrip är shareware. Enligt en uppgift jag såg är trialversionen tidsbegränsad. Alltså risk att den slutar fungera efter ett tag om man inte köper programmet? Det kan det vara värt men jag vill bara veta totalkostnaderna för att göra + använda kabeln.

När jag idag kör tv-ut via S-VGA så väljer jag att ha samma vy på datorskärm och tv och video synlig bara på TV. Jag ser Windows menyer m.m. på TV:n. Tv-ut växlas av/på via hotkeys satta i extraprogrammet ati tray tools. Nu frågan:

3. går det i praktiken att visa samma bild på datorskärm och tv även med denna kabel? Eller blir det omöjligt/opraktiskt pga. de speciella inställningarna för tv-bilden i powerstrip? I trådskaparens instruktion talas det ju hela tiden om "extended desktop" snarare än ett "klonat" desktop så därför frågar jag.

4. om extended desktop är enda lösningen, finns något smart sätt i powerstrip att växla mellan att ha vyn med taskbar m.m. visad på datorskärm respektive TV (dvs. växla mellan datorskärm/tv som primär skärm)? Det går såklart i vanliga fall, men jag undrar om specialinställningarna till kabeln ger extra problem?

Jag ska tillägga att dator och TV står 15+ meter isär i mitt fall. Man ser inte TV:n från datorn och vice versa så därför är det viktigt att kunna växla mellan lägena via hotkeys.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Har gjort en kabeln nu enligt första innlägget i denna tråd. får bara en massa rullande bilder och sånt. Har en Pioneer PDP-436FDE nån som vet hur man ställer inn Powerstrip till en sådan skärm eller vet hur man kan göra, för att få bild.

PS: Flera sådanna tråder vill vi ha'

Permalänk
Medlem

Jag har lött ihop en sånhär kabel igår (utan ljud), och bilden blir väldigt bra (dock flimrig -> 50hz TV). Men bilden är svartvit! Vad gör man åt det?

Permalänk

Med mitt Geforce 6600Gt får man sån bild utan att ställa in nått och då är det endå S-video till Scart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sonic1337
Med mitt Geforce 6600Gt får man sån bild utan att ställa in nått och då är det endå S-video till Scart

menar du ovanstående medelande med svartvit bild eller att du på något magiskt sätt får Scart RGB kvalitet med s-video?

Permalänk
Medlem

hehe ja det undrar jag också?

Visa signatur

Athlon64 4200+ dualcore -2gb ram - hdd:850gb - 19" widescreen - creative I-Trigue 3330

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har gjort en kabel som kan svara på frågorna jag ställde 6 poster tidigare? (bläddra dit för mer detaljer ellre klicka
#7207948 )

1. Måste man ha powerstrip konstant installerat på datorn?
2. Måste powerstrip vara igång som en (autostartad) process när tv-ut startas/används?
3. går det i praktiken att visa samma bild på datorskärm och tv även med denna kabel?
4. om extended desktop är enda lösningen, finns något smart sätt i powerstrip att växla mellan att ha vyn med taskbar m.m. visad på datorskärm respektive TV

Permalänk

Jag har gjort en kabel med hjälp av guiden och det blir skarp bild och ljudet fungerar bra. Men när bilden rör på sig (tror det är mest när det är åt sidan) så ser man att det stom stannar kvar lite av bilden i vissa delar. Blir lite som att bilden skulle varit uppdelad i typ 15 tjocka linjer längs med TVn.
Det kanske har nåt med interlaced att göra? Fast som jag förstått det ska interlaced ta varannan linje, inte en massa. Hoppas ni förstår uingefär vad jag menar.

De timings jag använder är dessa:
Sony 32FQ70 100Hz

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,16,96,96,576,9,5,39,14578,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=16 HSW=96 HBP=96 kHz=16 VFP=9 VSW=5 VBP=39 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14,578 720 736 832 928 576 585 590 629 interlace +hsync +vsync

Det fungerade inte med de som stog i guiden. Tror att TVn är 100hz.

Edit: Tror att det fungerar om man inte har i anten kontakten. Men jag har ett nytt problem. När bilden blir ljusare så blir det ett missljud. Det låter mer ju ljusare bilden blir. Jag antar att det är för att kabeln inte är skärmad sista 15cm, men kan det istället bero på att ljudkabeln inte är jordad?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Är det inte bara lättare att köpa en Component adapter? Under förutsättning att ens TV har sådana ingångar då.

Permalänk

En fråga från en som inte orkar leta i alla 85 sidorna
har ett gigabyte Radeon X1900XTX och jag förmodare att en kabel passar till denna åxå ??? via dvi-vga adaptern har en 29 tums sony trinitron med rgb in i scarten......någån som gör kvaliteskablar fortfarande eller har det kommit ut adaptrar ännu.....jag är för lat för att löda en själv så finns det nån som vill sälja en bra kabel.....altså inte en dåligt lödd sådan
finns i gbg annars blir det per post

he en bra vår

Visa signatur

Andersflygare

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en sån här jämfört med den där kabeln? http://www.misco.se/Product/product.aspx?I_Tab=3&P_ItemId=420...

Blir det bättre bild än att köra s-video direkt från grafikkortet? Har varken radeon-kort eller kunskaperna att göra en egen kabel.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur lång en sådan här kabel kan vara som max rent teoretiskt sätt utan att tappa kvalitét? Fungerar det t.ex. att ha en 100meter lång kabel?

/Chopha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopha
Är det någon som vet hur lång en sådan här kabel kan vara som max rent teoretiskt sätt utan att tappa kvalitét? Fungerar det t.ex. att ha en 100meter lång kabel?

/Chopha

Jag har en 15m och den är lite störningar i ljudet på. Det märks inte om man ser film, men när det är ljust och inget ljujd hörs det tydligt. (Ljust = mer signaler på bildkabeln) Vet inte om jag gjort kabeln dåligt, men det är iaf lite störningar på ljudet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Skulle någon kanske vilja lägga upp den svenska guiden igen, då länken inte verkar fungera?

//MVH

Permalänk

Är kass på såntdär med lödning, men jag köper en gärna av dig om du skulle kunna göra en till har ett x1950pro

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Avstängd

radeon och tv-ut tsss....
kör geforce så ordnar sig allt