Permalänk
Medlem

Kör ni en dist eller flera?

Bör man satsa på en distribution eller fler?
Kommentera gärna era val lite närmare

Permalänk

Jag kör Debian på servern eftersom det är så pass underhållsfritt som det är. Det var också den första dist jag testade och jag fastnade direkt för den, apt är otroligt smidigt och på en server är det rätt positivt med så långa releasecykler Debian har eftersom OSet blir jäkligt stabilt.

På skrivbordet är det Ubuntu som gäller just nu eftersom det är väldigt enkelt och snabbt att få igång, inget massa extra pill samtidigt som deras paketarkiv inte är lite restriktiva som Debians när det kommer till "non-free". Sen att man kan göra allt "the debian way" gör inte saken sämre

Har också en maskin som kör ett någorlunda slimmat Gentoosystem, men det är mest ett leksystem, en "h4xx0r"-låda

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian(sarge) på servern helt enkelt för det är grymt stabilt och ganska underhållningsfritt....

På klienterna som jag har kör jag Debian(etch) och flickvännen Ubuntu/winxp... varför gillar helt enkelt debian

som fw är det m0n0wall som gäller

Permalänk
Medlem

Kör Slackware som maindist sedan två år, men testar lite olika distar under perioder, eller snarare testade eftersom det känns som att man inte har lika mycket tid sedan man började plugga på universitet.

Håller vidare på att testa olika distar på bärbara i hopp om att någon dag hitta en som fungerar ''perfekt'' på alla sätt, med så lite fulhackande som möjligt.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Kör Slackware som maindist sedan två år, men testar lite olika distar under perioder, eller snarare testade eftersom det känns som att man inte har lika mycket tid sedan man började plugga på universitet.

Håller vidare på att testa olika distar på bärbara i hopp om att någon dag hitta en som fungerar ''perfekt'' på alla sätt, med så lite fulhackande som möjligt.

Känner igen allt det där.
Kör själv mest debian men har 1/3 enlisy &så .

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Kör Fedora som standard på desktop, för server är det crux/arch för att hålla det enkelt.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem

Slackware på arbetsburkarna, OpenBSD på servern.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ubuntu som desktop och på laptopen, slackware på hemservern och debian på en hyrd. Jag labbar ofta med andra distar, men slackware är bäst och ubuntu slappast.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

gentoo på desktop , och så labbar jag på ubuntu just nu, funderar på att köra den på min htpc

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk

Slackware på arbetsdatorn/servern. FreeBSD (PfSense) på routern och Fedora Core 6 på den bärbara. Faktsiskt lite windows på lite olika datorer med.

Permalänk
Medlem

Gentoo på allt sen iaf 4 år tillbaka, men funderar mer och mer på att vara otrogen... Den disten får mer och mer interna bekymmer

Permalänk
Medlem

Debian på servrar, ubuntu på PC:ar (fast ubuntu server har fått komma med på ett hörn), och det är ungefär det.
Har kört Redhat (och Fedora), Mandrake och Suse, men trivs bättre i apt-världen.
Har använt, och undviker numera innerligt slackware och gentoo. Kul att labba med, fullständigt hopplöst som stabilt långsiktigt system.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Kör slackware på allt, utom fw/gw som är OpenBSD. Anledningen är så enkel som att jag inte vill eller tänker byta till något annat, jag har testat dom flesta som ubuntu/debian/gentoo/redhat/fedora/mandrake/mandriva/turbolinux/suse och säkert några fler som jag inte kommer på nu, typ reddog linux eller vad den hette/heter och det finns lite singlefloppy distar som exempelvis herbix.

Lärde mig med slackware (3.6) och har man väl lyckats hantera Linux så blir man nog ganska hemmakär i sin första dist.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Slackware på servern, pfsense på routern, debian på gamla servern ubuntu på brorsans burk.
Funderar på att leka lite gentoo på macbooken också.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Ubuntu eftersom det funkar smidigt och dessutom har en trevlig filosofi bakom sig.

Visa signatur
Permalänk

Gentoo på PS3an och servern, sen har jag Sabayon på min stationära. Fast Sabayon är egentligen en flavour av Gentoo.

Sabayon påminner mig lite om Vista eftersom allt är så himla snyggt och hårdvaran oftast går ihop väldigt bra från start. Det var den enda distribution som lät mig surfa med ett bcm4318 från start trots att det inte gick så jättebra. Man får kraften av Gentoo och enkelheten hos ex Ubuntu. Väldigt många binärpaket finns tillgängliga men man kan även installera från källkod som vanligt. Proprietära drivrutiner installeras direkt och man kan lätt slå på AIGLX+Beryl eller XGL+Beryl. Annat som fungerar från start är automounting, Beagle, Flash 9, Network manager, bluetooth, fbsplash, Google earth mm. Man kan enkelt välja vilken skrivbordsmiljö man vill använda under installationen. Det finns en hel del buggar men dessa kommer troligtvis att fixas snart. Man får ha i åtanke att distributionen är ganska ny.

Gentoo kör jag på servern och ps3an för att det finns många färdiga väluppdaterade paket för olika webb program typ mediawiki och simplemachines. Det är även snabbare än de andra distarna jag provat. Snabbhet och minimalism är även väldigt viktigt när man ska spela upp hd material på konsolen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

jag kör gentoo och openbsd på ett gäng med burkar

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

Just nu windows på min workstation men debian på min server. ska nog fixa en nyare server som jag ska köra ubuntu på tror jag.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Debian Etch på servern - enkelt, smidigt, underhållsfritt, snabbt.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

själv kör jag nu (Xk)ubuntu på alla "mina" 4 datorer alla används som desktop. Har labbat lite med slackware, crux och fedora men egentligen aldrig använd de fult ut.
Funderar nu på att testa suse på laptopen för att se vad jag tycker om det.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen migrerat till Windows, så jag kör inget fritt operativsystem längre.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Får jag välja själv är det Gentoo som gäller för min del oavsett om det är server eller workstation. Har dock hänt att jag fått sätta upp en och annan debian server också.

Permalänk
Medlem

kör gentoo på ws/server och debian på en gammal laptop som är för slö för att kompilera allt på

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Sitter med ett operativsystem, får jag väl säga. Försöker då och då pröva på Linux igen lite då och då, men det slutar alltid med att NetBSD åker in igen.

Ska försöka pröva Solaris också på en av Sun-maskinerna som ligger och skräpar. Får se om det klarar sig bättre än Linux-distributionerna har gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har nyligen migrerat till Windows, så jag kör inget fritt operativsystem längre.

Får man fråga varför? Har du speciella hårdvaru behov eller gillar du helt enkelt Windows bättre?

Själv så kör jag just nu Windows på min workstation och debian på min server. Helst av allt så vill jag slippa Windows helt men jag är helt enkelt för lat, men när jag köper en ny dator i framtiden kommer den att köra Mac OSX eller gentoo förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Får man fråga varför? Har du speciella hårdvaru behov eller gillar du helt enkelt Windows bättre?

Själv så kör jag just nu Windows på min workstation och debian på min server. Helst av allt så vill jag slippa Windows helt men jag är helt enkelt för lat, men när jag köper en ny dator i framtiden kommer den att köra Mac OSX eller gentoo förhoppningsvis.

Jag håller på med ljudinspelning och det är hopplöst att försöka få det att fungera i Linux eller FreeBSD. Jag skulle kunna dualboota, men det är slöseri med diskutrymme, eftersom jag bara behöver ett operativsystem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Ubuntu / XP
Mer xp nu förtiden eftersom man sitter på ett ATI kort.

Visa signatur