Permalänk
Medlem

Ta bort brus (ljud) ur en film

Hur får man enklast bort vindbrus från en film?

Visa signatur
Permalänk

Plugin i vegas

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk

På en gissning att det är en egen film, och att du kommer filma mer någon gång:
Fixar vindskydd till micken.

Det går också att reducera brus på redan inspelat material, men det blir aldrig riktigt bra.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
På en gissning att det är en egen film, och att du kommer filma mer någon gång:
Fixar vindskydd till micken.

Det går också att reducera brus på redan inspelat material, men det blir aldrig riktigt bra.

Jo numera har jag vindbrus på micken. Du säger att det går att reducera brus, lust att berätta hur?

Visa signatur
Permalänk

Audacity har ett filter för det. Niose reduction eller nåt sånt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Med "vindbrus" antar jag att du menar mullret som uppstår när det blåser i micken? Då hjälper inga Noise Reduction-filter i världen, sånt är bara till för "vanligt" brus ("psssss").

Vindljud är främst låga frekvenser, så med lite kreativ EQ kan man få bort det värsta. Om du har tillgång till Adobe Audition eller Soundbooth (hette Cool Edit Pro förut) så har du en grym spectral editor där du kan manuellt radera de "blobbar" som syns i basregistret.

Vill du ha hjälp kan du lägga upp en högbitrate MP3 eller FLAC så kan jag ta en titt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Med "vindbrus" antar jag att du menar mullret som uppstår när det blåser i micken? Då hjälper inga Noise Reduction-filter i världen, sånt är bara till för "vanligt" brus ("psssss").

Jaså, det är alltså inte så att filtret anpassar sig? Brusreducering för bilder fungerar ju så att man ger den ett exempel på brus så tar den bort allt som liknar, på nåt automagiskt vis. Men om man vill kan man ofta ange en bit v ansiktet som bruskälla och därmed ta bort alla hudens ojämnheter, så den anpassar gsig.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jaså, det är alltså inte så att filtret anpassar sig? Brusreducering för bilder fungerar ju så att man ger den ett exempel på brus så tar den bort allt som liknar, på nåt automagiskt vis. Men om man vill kan man ofta ange en bit v ansiktet som bruskälla och därmed ta bort alla hudens ojämnheter, så den anpassar gsig.

Det är så det fungerar vid brusreducering på ljud också, man markerar ett område som är tyst, bortsätt från bruset, sen tar den bort allt som är likadant. Men, ett vindbrus är ju inte monotomt, det låter ju olika hela tiden, eftersom att vinden är allt annat än konstant och kommer i byar.

Edit:
Eller? Teetow, visst är jag rätt ute?

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt så.

Egentligen är en NR-plugin en vanlig spectral gate, dvs. den skär vissa frekvenser så fort de kommer under tröskeln. Därav att NR-pluggar ofta går bet på t.ex. jordbrum, som inte är något brus överhuvudtaget utan bara en pulsvåg.

Som jag sa - vindpuffar tar man enklast bort manuellt med EQ eller vid svåra fall en spektral editor.