Permalänk
Medlem

Bbb 100/10

Jag börjar bli less på BBB, jag har haft BBB fiber sen 2001, och det funkade klockrent fram till den allmänna 10/10 uppgraderingen till 100/10. Jag hade 100/100 före uppgraderingen, och fick alltid runt 90/90 Mbit både i UDP och TCP med tptest.

Nu med 100/10 kommer når jag max 70 Mbit ner och 11.5 Mbit upp i TCP, I UDP som borde vara det snabbare protokollet får jag bara 40 Mbit ner och 13.4 Mbit upp.

Jag är medveten om att det är "upp till 100Mbit" som de utlovar, men tycker samtidigt att en hastighet som de annonserar, ska vara tekniskt möjlig att uppnå. Jag anser att det inte är det, eftersom jag misstänker att de stryper hastigheten under hela dygnet.

Är det ngn av er BBB 100/10 kunder som kommit över 80Mbit på TP test under det senaste 6 Månaderna?

quote " Throughput test results:

Source machine : tptest.bredband.net (195.54.106.186)
Destination machine : XXXX (0.0.0.0)
Source machine : tptest.bredband.net (195.54.106.186)
Test started : 2007-02-28 21:05:42
Test ended : 2007-02-28 21:05:55

Send statistics
Send time : 00:00:09.960
Packets sent : 83000
Unable to send : 0
Bytes sent : 124500000 (118.73 Mbyte)
Bits/second sent : 100000000 (100.00 Mbit/s)

Receive statistics
Receive time : 00:00:12.360
Packets received : 41505
Out-of-order packets : 0
Bytes received : 62257500 (59.37 Mbyte)
Bits/second received : 40296116 (40.30 Mbit/s)

Lost packets
Packets lost on net : 41495 (49.99%)
Unable to send : 0 (0.00%)
Total packets lost : 41495 (49.99%)

Throughput test results:

Source machine : tptest.bredband.net (195.54.106.186)
Destination machine : XXXX (0.0.0.0)
Source machine : tptest.bredband.net (195.54.106.186)
Test started : 2007-02-28 21:06:16
Test ended : 2007-02-28 21:06:29

Send statistics
Send time : 00:00:09.960
Packets sent : 83000
Unable to send : 0
Bytes sent : 124500000 (118.73 Mbyte)
Bits/second sent : 100000000 (100.00 Mbit/s)

Receive statistics
Receive time : 00:00:12.383
Packets received : 41505
Out-of-order packets : 0
Bytes received : 62257500 (59.37 Mbyte)
Bits/second received : 40221271 (40.22 Mbit/s)

Lost packets
Packets lost on net : 41495 (49.99%)
Unable to send : 0 (0.00%)
Total packets lost : 41495 (49.99%)

"
Har skickat detta resultat till Kundtjänst för 2 dagar sen, ingen har svarat

Supporten har blivit en katastrof, den ena säger att UDP hastigheten är det man ska titta på, den andra säger att TCP hastigheten är det man ska titta på för att se vad de levererar.

Jag är i allafall så pass insatt att jag vet att UDP är det snabbare protokollet eftersom UDP inte skickar ack´s...

Edit även utlandshastigheten är dålig, jämfört med vad man hade med 100/100 tex från den här servern

http://cemp1.switch.ch/network/performance/web100/tcpbw100.ht...

http://img339.imageshack.us/my.php?image=ndttestswiss8kd.jpg

jämfört med nu

http://img171.imageshack.us/img171/2844/namnlspv3.jpg

Visa signatur

Stacker 830, QX6700@3.2Ghz, 6GB PC6400 RAM, Radeon HD 4890

Permalänk
Medlem

Det är VÄÄÄLDIGT sällan man får ren 100Mbit med '1' uppkoppling.

Det är väldigt lätt att flask hallsen ligger någon annan satanns.

Min top hastighet med BBB ligger runt 50MBit med '1' koppling, har alldrig haft högre en det, Men mot flera käller, så ligger mit max runt 90-95Mbit/s.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

e nog bbb som suger get pung numera .... jag får 91 Mbps, har ownit 100/100,

Permalänk
Medlem

Det beror fortfarande på ganska mycket, har själv BBB, 7Mbit får jag från den servern åvan.

Får .tex. över 50Mbit senast jag t.ex. tankade ner visual studio idag.

Allt beror på pearing o.s.v, det absolut bästa sättet att testa det är aka använda ett antal uppkopplingar samtidigt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Det beror fortfarande på ganska mycket, har själv BBB, 7Mbit får jag från den servern åvan.

Får .tex. över 50Mbit senast jag t.ex. tankade ner visual studio idag.

Allt beror på pearing o.s.v, det absolut bästa sättet att testa det är aka använda ett antal uppkopplingar samtidigt.

test sajten är en dedikerad burk med hög bandbredd till, att jämnföra med en nerladdning av ett program från någon obskyr ftp är inte speciellt intressant.

Om du inte maxar linan i detta test beror det på 2 saker, din ISP eller din burk. Om din ISP är problemet så kan man ju knappast påstå det är ett bra betyg på ISPen i fråga, då kan man misstänka att ISPn överbokat och överlastat sina peering och transit punkter alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag får utan problem 8-9 MB/s vid många nedladdningar samtidligt (BBB 100/10).
Att testa 1st laddning från ett ställe kan mycket väl (och mycket troligt) ha med stället du laddar från att göra.
Ladda massor från lite varstans för att se hur mycket din lina orkar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Nu står ju också burken i ett annat land vilket helt klart ökar diverse flaskhalsar då t.ex, en ISP inte alltid har högsta peering mot utlandet och andra leverantörers nät. Angående överbokning av tjänsten och nätet så är den nog jävligt hög i Sverige, som vad jag vet ligger ganska långt fram vad det gäller att erbjuda snabba uppkopplingar till privatpersoner. Utan hög överbokning av ISPn hade nog inte priset varit det vi betalar idag för en väldigt bra tjänst som vi trots allt får enligt mig.

Körde ett test mot dom med min BBB 100/10 uppkoppling och fick vid första körningen:

running 10s outbound test (client-to-server [C2S]) . . . . . 1.86Mb/s
running 10s inbound test (server-to-client [S2C]) . . . . . . 46.59Mb/s
The slowest link in the end-to-end path is a 100 Mbps Full duplex Fast Ethernet subnet.

Körde det en gång till lite senare efter att jag kontrollerat att ingen annan dator här hemma använde någon trafik till BT, FTP eller andra överföringar och fick:

running 10s outbound test (client-to-server [C2S]) . . . . . 1.86Mb/s
running 10s inbound test (server-to-client [S2C]) . . . . . . 26.54Mb/s
The slowest link in the end-to-end path is a 100 Mbps Full duplex Fast Ethernet subnet
Information: Other network traffic is congesting the link

Testade att tanka från BT på en privat tracker med högt antal seeders och fick i snitt 9-10mb/s som hastighet neråt. Tankade sedan från en privat ftp jag har tillgång till och fick i snitt 6-7mb/s vilket jag är helt nöjd med för 265kr i månaden .

Jag tycker dock det är väldigt svårt att avgöra om en ISP är dålig eller bra beroende vad man får för hastigheter mot en server någonstans. Finns ju x antal saker som påverkar det som din ISP inte kan göra ett skit åt om man säger så, inte precis så att din ISP äger allt nät som trafiken går på eller hur? Har hyrt dedikerade burkar lite här och var och på ett ställe så hade jag 100/100Mbit dedikerad bandbredd och där kunde man nå hög hastighet väldigt ofta då dom hade väldigt fina avtal med ISP´s och andra nät. Dock kostade ju detta en anning mer än vad våra linor från Ownit, BBB, BB2, Telia, Adamo och allt vad det heter kostar i månaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
test sajten är en dedikerad burk med hög bandbredd till, att jämnföra med en nerladdning av ett program från någon obskyr ftp är inte speciellt intressant.

Om du inte maxar linan i detta test beror det på 2 saker, din ISP eller din burk. Om din ISP är problemet så kan man ju knappast påstå det är ett bra betyg på ISPen i fråga, då kan man misstänka att ISPn överbokat och överlastat sina peering och transit punkter alldeles för mycket.

Ganska långt från en oobskyr FTP, var från Microsoft's egna. kolla in bilden t.ex.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

betalade 595 kr/månad för 100/100

skulle lätt betala det idag om de levererade samma kvalite som då...

Tyvär har kvantitet prioriterats av BBB och inte Kvalitet.

Visa signatur

Stacker 830, QX6700@3.2Ghz, 6GB PC6400 RAM, Radeon HD 4890

Permalänk
Medlem

stryper telefon modemet farten om man kör från det med kabel i stället för direkt från uttaget?

såg i någon tråd på nätet förut att någon som körde bbb 100 hade bytt sin cat kabel från en cat5 till 6 kabel och fått bättre fart,ja funderar på att göra det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
stryper telefon modemet farten om man kör från det med kabel i stället för direkt från uttaget?

såg i någon tråd på nätet förut att någon som körde bbb 100 hade bytt sin cat kabel från en cat5 till 6 kabel och fått bättre fart,ja funderar på att göra det med.

kvaliten på telefon förlängnings sladdar är dålig jämfört med den kabel som telenätet består av. Bla därför ska du alltid ansluta modemet utan förlängningsladd.

Jag kan inte märka någon prestanda ökning på mitt BBB 100/10 om jag kör CAT5 eller CAT6.

Visa signatur

Stacker 830, QX6700@3.2Ghz, 6GB PC6400 RAM, Radeon HD 4890

Permalänk
Medlem

ja menar , får man mycket sämre fart om man kör lan kabel från telefon boxen man kör telefoni på bbb i från.

Lan kabel från fiber uttaget till telefonboxen.

får man mycket bättre fart om man kör med kabel direkt från uttaget ej genom ip telefoni boxen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
ja menar , får man mycket sämre fart om man kör lan kabel från telefon boxen man kör telefoni på bbb i från.

Lan kabel från fiber uttaget till telefonboxen.

får man mycket bättre fart om man kör med kabel direkt från uttaget ej genom ip telefoni boxen.

jag märkte ingen skillnad i hastighet, då jag hade IP telefoni och körde via telefonidosan. Tyvärr strulade IP telefonin så mycket att jag gick tillbaks till vanlig telefon med telia.

Visa signatur

Stacker 830, QX6700@3.2Ghz, 6GB PC6400 RAM, Radeon HD 4890

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
ja menar , får man mycket sämre fart om man kör lan kabel från telefon boxen man kör telefoni på bbb i från.

Lan kabel från fiber uttaget till telefonboxen.

får man mycket bättre fart om man kör med kabel direkt från uttaget ej genom ip telefoni boxen.

Kanske lite off-topic, men det står helt stilla i huvudet på mig efter att ha läst ovanstående citat.
Utgår ifrån att du har inte kabel med en cylindriskt formad enhet med ett litet hål i mitten.

Förklara för mig hur man lyckas med att ha en LAN kabel ansluten till ett fiberuttag?

Den ena jobbar med ljus och den andra med elektriska signaler över metall. Dom har inte ens samma fysiska gränssnitt. Får inte ihop det...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Kanske lite off-topic, men det står helt stilla i huvudet på mig efter att ha läst ovanstående citat.
Utgår ifrån att du har inte kabel med en cylindriskt formad enhet med ett litet hål i mitten.

Förklara för mig hur man lyckas med att ha en LAN kabel ansluten till ett fiberuttag?

Den ena jobbar med ljus och den andra med elektriska signaler över metall. Dom har inte ens samma fysiska gränssnitt. Får inte ihop det...

BBB kör med fiber fram till hyreshuset, där har fastighetsägaren ett utrymme (oftast i ett källarutrymme), med fiberconverter och switchar, som senare övergår LAN ut till lägenheterna.

Jag tror det här är den vanligaste lösningen, men en polare till mig har sin converter i lägenheten.

Visa signatur

Stacker 830, QX6700@3.2Ghz, 6GB PC6400 RAM, Radeon HD 4890

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på BBB 100/10 och får ut ca 68Mbit TCP enl tptest. Då kör jag med TCPoptomizer. Kör jag utan så får jag ca 40mbit.

Sen har jag märkt att packet loss/choke är väldigt vanligt. Kan vara väldigt irriterande i onlinespel.

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOz_
Själv sitter jag på BBB 100/10 och får ut ca 68Mbit TCP enl tptest. Då kör jag med TCPoptomizer. Kör jag utan så får jag ca 40mbit.

Sen har jag märkt att packet loss/choke är väldigt vanligt. Kan vara väldigt irriterande i onlinespel.

kom du i håg hur du ställde in tcp optimizer för 100mb?

vilka inställningar du ställde in alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
kom du i håg hur du ställde in tcp optimizer för 100mb?

vilka inställningar du ställde in alltså.

tcp optimizer är bara graderad till 20Mbps, men använd 20Mbps inställningarna, de funkar utmärkt för 100Mbit också.

alltså dra slidern till 20Mbps, markera optimal settings, klicka apply och starta om systemet

De som kör vista bör inte använda tcp optimizer, då vista har helt andra tcp inställningar.

Kommer säkert en uppföljare till både Tcp Optimizer och cablenut för vista snart.

Visa signatur

Stacker 830, QX6700@3.2Ghz, 6GB PC6400 RAM, Radeon HD 4890

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheBeast
BBB kör med fiber fram till hyreshuset, där har fastighetsägaren ett utrymme (oftast i ett källarutrymme), med fiberconverter och switchar, som senare övergår LAN ut till lägenheterna.

Jag tror det här är den vanligaste lösningen, men en polare till mig har sin converter i lägenheten.

Låter precis som vi har det inom Bo-Lina.
Däremot så har jag aldrig hört talas om en LAN kabel(om man utgår ifrån att det är kopparbaserad som avses) som ansluts till ett fiberuttag.

Mediaomvandlare mellan TP och SC kan jag förstå.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

dumfråga går det att köra med cat6 kabel och gigalan kort inställt på 1000mb direkt från uttaget eller kommer jag måste va tvingad att ställla kortet i 100mb får att få kontakt?

Permalänk
Medlem

du ska köra på auto! och ja det är fastethernet som gäller ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Jag har BBB 100/10. Tankar i en ca 12mb/s om hårddiskarna är pigga. Sen uppar väl i en 1,3-1,5mb/s. Men jag får 10 upp på alla mina 5 ipen jag får av bbb. Så det blir väl en 100/50. Jag är nöjd iaf. Kör även bara med cat6 kablar.

Visa signatur

Citera!