Permalänk
Medlem

komponent?

Vad är komponent? Allt snack om komponent men ingen förklaring till vad det är. (noobfråga jag vet )

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är Komponent ett sätt att skicka data, det är fin kvalité (iaf xbox360 component -> lcd tv ). Klarar HDTV-upplösningar upp mot 1080p om jag minns rätt :). Det är 3 "kontakter" för bild och 2 för ljud på min tv som kommer ur samma kabelhärva, är inte säker på om ljudet ingår i component dock !

Jag hoppas du fick klarhet i något av mitt svamlande

Permalänk
Medlem

nej Så komponent kan man skicka vad som helst med om det är digitalt? Och alltså kan man köpa komponentkabel? Hur ser en sån ut? Jag har en 42 tums plasma och då borde den klara komponent ju ... måste kolla. Men sedan ska ju dvdspelare och förstärkare klara det också. Satans djungel.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Komponent är faktikst Analogt, men klarar upplösning upp till 1080i. Den består av 3 st. koaxiala kablar med RCA-kontakter.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Komponentvideo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Komponent är faktikst Analogt, men klarar upplösning upp till 1080i. Den består av 3 st. koaxiala kablar med RCA-kontakter.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Komponentvideo

Komponent klarar 1080p.

Permalänk
Medlem

ok. Jag har aldrig sett kablage med dom färgerna. Men vilken överföring är bäst för bild ? S-video eller komponent? (För normalupplöst tv då.)

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WRC
ok. Jag har aldrig sett kablage med dom färgerna. Men vilken överföring är bäst för bild ? S-video eller komponent? (För normalupplöst tv då.)

beror på vad man menar med normalupplösning och vad som egentligen är komponent.

i mina öron låter det som SD eller standarddefenition, vilket är vad vanliga gamla TVs använder. i det fallet är RGB det bästa formatet, därefter S-video (båda dessa är komponentformat)

för högre upplösningar används andra standarder som har specifikationer för högre upplösningar som HD highdefinition, då är minimumkravet just "komponent" och YPbPr är vanligast. (sckikas oftast via 3 färgglada RCA-kontakter röd grön blå) nu finns dock även digitalt alternativ som är bästa hittills och som skickas via kontakterna HDMi eller DVI (som funnits längre) båda innehåller samma signal. (det finns en sorts digital variant även med RCA-anslutningarna som kalals YCbCr men den användes mest för "proffsprylar" tidigare)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha. Jag förstår nu att jag inte förstår. Men jag ska prova lite. Satte i s-video isf scarten , men bilden blev blåaktig. Ska prova vidare. Tack.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Titta här. Finns info om det mesta och man får en tydlig uppfattning om vad som är vad.

http://www.bigscreen.se/aob-kablar.htm

Visa signatur

minhembio.com/darkages