Permalänk
Medlem

Super duper kylare?

Jag letar efter en väldig bra kylare för en AMD AM2 Athlon64 CPU.
Kylaren ska vara tyst och stor. Jag lägger (med glädje) ut 1000:- om de skulle vara så.

anledningen till att jag vill ha den tyst och bra är för att rummet där datorn står i har en snitt temp på 30 grader (och ännu varmare när de är film kväll).

Dom ända kraven jag har är;

*Ingen vattenkylning
*Kylningen måste få plats i en vanliga ATX chassi.
*(Helst) inga LED ljus.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra-120 ska väll vara den bästa luftkylaren på marknaden, den parat med 2st bra fläktar så ska det nog bli bra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snouser
Är inte denna bättre iaf, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327440

Nej..
Den Applet tipsade om är bra, med rätt fläktar på!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Men en Sunbeam Tuniq Tower är minst lika bra som en Thermalright Ultra 120 och en Scythe Infinity är också väldigt bra!

Jag skulle sätta Tuniq Tower som etta och Ultra 120 som tvåa!

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayC
Men en Sunbeam Tuniq Tower är minst lika bra som en Thermalright Ultra 120 och en Scythe Infinity är också väldigt bra!

Jag skulle sätta Tuniq Tower som etta och Ultra 120 som tvåa!

Den verkar inte finnas till AM2; http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318575
EDIT: Medians jag ändå har startat en tråd..
Någon som kan rekommendera nått moderkort till en AM2 CPU som har stöd för AGP, DDR2 och SATA-II

Permalänk
Avstängd

Läser ni inte nyheterna på sweclockers? Coolermaster Gemin II är hyfsat mycket fetare än tidigare länkade kylare, den har också fördelen att den kyler komponenter på moderkortet också, p.g.a sin storlek.

http://www.sweclockers.com/test/?id=626

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Läser ni inte nyheterna på sweclockers? Coolermaster Gemin II är hyfsat mycket fetare än tidigare länkade kylare, den har också fördelen att den kyler komponenter på moderkortet också, p.g.a sin storlek.

http://www.sweclockers.com/test/?id=626

Jodå, dock har jag bara sett en rec på denna kylare..och jag aktar mig för att ha åsikter efter en enda "källar recension"..och "fetare" är inte synonymt med bättre..

Nope, den kyler inte mobot pga sin storlek...däremot kan fläktar monterade på den kyla....men det finns mer modeller som har fläkt nedåt mobot..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

eh, om man kikar runt på nätet kan man hitta typ 20-30 recensioner på Gemini kylaren...kyler inte riktigt lika bra som Ultran och Tuniqen men den hjälper resten av moderkortet också.
Kör gemini med två av dessa så får du helt fullgod kylning för hela moderkortet och cpu:n

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325741

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på ultra120 eller tuniq tower helt klart.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk

sen är ju noctuas 12:a rätt sweet också. minns inte namnet dock.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Gemin II kommer ju inte lanseras i Sverige på ett tag och jag tror inte den kyler processorn bättre än en Tuniq eller Ultra 120 heller för den delen..

headcleaner... Noctuan är lite dyrare än båda förslagen och den är också lite sämre, dock inte mycket!

Men val 1: Tuniq Tower | val 2: Ultra 120 | val 3: Infinity (enligt mig så inga påhopp tack:))

Väl efter vilken du tycker är snyggast också.. Då är det ju Tuniq såklart

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk

Tar man en Infinity, Ninja, Tuniq Tower eller en ultra 120 och kombinerar med Noctuas 120mm 800rpm (alt. 1200rpm med fläktstyrning), så lär det bli riktigt tyst oavsett vilken av dem man väljer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Ett Tuniq Tower på denna bräda.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332419

Funkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irken
Lånar tråden lite.

Ett Tuniq Tower på denna bräda.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332419

Funkar?

Tuniqen passar de flesta mobos då den inte är så stor nere vid sockeln utan tjocknar till 5-6 centimeter ovanför sockeln

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Tar man en Infinity, Ninja, Tuniq Tower eller en ultra 120 och kombinerar med Noctuas 120mm 800rpm (alt. 1200rpm med fläktstyrning), så lär det bli riktigt tyst oavsett vilken av dem man väljer.

Bra grejor och du har fått med de flesta, men du glömde nog TT Big Typhoon i den listan va ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Tuniqen passar de flesta mobos då den inte är så stor nere vid sockeln utan tjocknar till 5-6 centimeter ovanför sockeln

Tänkte på fläkten som sticker ner en bit. Men det går väl att mecka till om man vill.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha satsat på en Thermalright Ultra 120 Plus, den har 6 pipes istället för föregångarens 4, och kyler ännu bättre.

Rec:
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943&p=4

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Jag skulle nog ha satsat på en Thermalright Ultra 120 Plus, den har 6 pipes istället för föregångarens 4, och kyler ännu bättre.

Rec:
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943&p=4

oj, den hade jag totalt missat tack för infon... jag börjar bli lite sugen på att byta ut min zalman 9500 snart

Permalänk
Permalänk

Eh, inte om du kollar på lite tester om CNPS8000...den är lite halvsugig som jag förstår det...Ultra-120 är nog den bästa men jag skulle ändå vilja testa en Gemini med två Noctua 120mm...lär kyla minnen, nordbrygga och allt smått mysigt bra

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mig Sjalv
Eh, inte om du kollar på lite tester om CNPS8000...den är lite halvsugig som jag förstår det...

Yepp...den är ej heller avsedd att vara med i toppen...titta på måtten så ser man vad dom tänkt sig att denna skall vara till.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

JAg skull nog lägga slantarna på: Thermalright IFX-14

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Thermalright IFX-14 den lär väll inte komma ut på marknaden på ett bra tag.. Eller har jag fel?

Och den är ju faktiskt lite lik en Tuniq Tower men är ju en total kopia av Thermaltake Sonic Tower

Men visst den kan nog vara bra, det tvivlar jag inte på!

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

JAg skull nog lägga slantarna på: Thermalright IFX-14

Precis det.... lär nog bli kungen inom luftkylning för cpu's...en stund då
Tror den kommer t.o.m kyla bättre än Ultra-120 eXtreme.

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Läser ni inte nyheterna på sweclockers? Coolermaster Gemin II är hyfsat mycket fetare än tidigare länkade kylare, den har också fördelen att den kyler komponenter på moderkortet också, p.g.a sin storlek.

http://www.sweclockers.com/test/?id=626

Och den fick stryk av en ttbt, hahahahahhaha!

TTBT, Schythe ninja/infinity, tuniq tower och thermalright ultra extreme är väl dom ja skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Ultra-120 eXtreme, är den som har presterat best i gtester bla. här på swec. . TURNING TOWER är överreklamerad
(stavning), mine och scythe är bfra men extemen är bättre !

-detta är fakta

Permalänk
Medlem

varför tar ni upp en 3 månader gammal tråd igen jag tror killen har köpt sin luftkylare redan eller vad tror ni?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beweer
TURNING TOWER är överreklamerad

haha turning ...

Eh,varför är den överreklamerad?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.