Ännu ett sata problem...

Permalänk
Medlem

Ännu ett sata problem...

Tjo!

Sitter och bygger dator åt en vän och som vanligt är det en sak som inte fungerar, den här gången hårddisken.

Varken bios eller windows lyckas hitta den.

Har uppdaterat bios, nyaste sata-kontroller-drivisarna och testat att ställa ner till SATA-I utan framgång.

Har provat att byta både strömförsörjning och SATA kabel till de som bevisligen får brännaren att fungera felfritt.

Den lyckas utan problem med DVD-Brännaren, så kontrollern verkar fungera.

Så nu vänder jag mig återigen till er.

Glömde skriva: Windows är redan installerat på en annan disk, så det är inte det klassiska med att behöva drivrutinerna för att få in windows. Utan det är bara en ny lagringsdisk.

Moderkort: MSI K9N NEO
HDD: Samsung Spinpoint T166 400GB SATA-II

Tack för er tid!

EDIT: Förtydligade lite.

EDIT2: Nu börjar jag verkligen få damp på det här. Sjukt irriterande.

Den startar, den blir varm, men den vägrar att erkänna sin existens. Har provat allt jag kan komma på, om den inte är död så borde det verkligen fungera nu. Så snälla rara själar, om ni har någon idé på vad jag kan göra för att få det att fungera eller för att bekräfta DOA'n så droppa en rad eller två.

EDIT3: Har hittat ett till symptom, så fort disken är inkopplad tar det sjukt lång tid att boota, när den inte är inkopplad tar det ingen tid alls.

Permalänk

Syns disken i diskhanteraren?
Isf
Gå till diskhanteraren, skapa partition och formatera.

Eller prova testa din hds tillverkares Diagnos program och se om du hittar nått fel.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Den syns inte i diskhanteraren och Samsungs diagnostikverktyg kräver en floppy och det har jag ingen.. Kommer du på något annat får du gärna svara igen, tack!

Permalänk
Medlem

Kanske borde du kolla om strömmen i burken räcker oxå, för säkerhets skull.

Plugga ur något annat som drar mycket ström (helst på samma rail) och kolla om det blev OK.

PS om du kan ladda ner och bränna en Windows PE CDskiva så finns diagnosverktyget på den.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj
Den syns inte i diskhanteraren och Samsungs diagnostikverktyg kräver en floppy och det har jag ingen.. Kommer du på något annat får du gärna svara igen, tack!

Eller ladda ner Ultimate Boot CD som bl.a har flera tillverkares diagnostikprogram på den image som man laddar ner och sedan bränner på en skiva.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

En fundering dök upp. Är det skillnad på SATA och SATAII kablar? Iofs fungerar det inte när jag byglat ner disken heller, men det står SATA150 på kablarna...

Har testat olika rails och att minimera strömanvändningen i stort utan framgång.

Det finns inte överdrivet mycket kräm i den, men det fungerar fint med två vanliga PATA diskar, men inte med bara SATA disken.

Börjar misstänka att det är dags att fundera på att skicka tillbaka disken och hålla tummarna för att det inte är moderkortet.

Nätagget är specat enl. följande:

+5V 2A - 30A
+12V 1 2A - 16A
+12V 2 2A - 16A
-12V 0A - 0.8A
+5VSB 0A - 2.5A
+3.3V 1A - 28A

Det är ett Hiper HPU-4S435 - 435w

Andra komponenter är: Radeon 1950GT, X2 3600+ och 2gb ram.

Tror ni att det är för klent?

Permalänk
Medlem

Samma kablar till SATA1 och 2. PSU'n borde räcka.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Tack larryd för det klargörandet och stort tack till ni andra som hjälpt till!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Eftersom disken inte syns i BIOS bör du kontrollera att SATA-kontrollern är aktiverad. Står i moderkortsmanualen hur man gör. Funkar det fortfarande inte så testa disken i en annan dator, funkar den inte där heller är det bara att be om retur.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015