Permalänk
Medlem

Linux Mediacenter? (htpc)

Hej alla glada.

Jag planerar att bygga ihop en htpc snart och letar efter bra mjukvara. Planerar att köpa ett Silverstone LC14MC chassi i vilket medföljer display och fjärr.

Tänkte kolla med er om det finns någon liten smidig Linux Media Center edition som fungerar bra?

htpc:n komer enligt mina planer endasgt att användas som mediaburk, dvs film/musik/bilder..

kan tilläggas att jag har i stort sett 0 vana av linux, Enbart använt lite smått i skolan. Dock har jag vänner som är insatta hur det fungerar som kan hjälpa till med ev. krångliga installatiner.

Datorn allt kommer köras på ser ut som följer:

Intel P4 2.4ghz
Radeon 9700pro
2gb ram
120gb hdd

Så, har ni några bra förslag på media center mjukvara?

cheers

Permalänk
Medlem

Kolla in MythTV och Freevo

Permalänk
Medlem

knoppmyth är en färdig GNU/Linux distro med mythtv instalerat.. bara att instalera och köra... mer eller mindre.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

tackar tackar... ska kolla in detta.

Är det jobbigt att konfigurera fjärrkontroll tilll linux? Under specifikationer för chassit så står det att den är anpassad till windows media center.

Permalänk

Har inte testat någon av dom (än) men rent spontant så verkar freevo vara lite mer funktionellt om man vill spela upp filmer som man redan har. Jobbigt att freevo inte har någon lista med alla funktioner, måste ju nästan testa det för att se om det håller måttet..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Freevo verkar ju helt klart nice..

Då jag i princip aldrig använt linux något direkt så undrar jag hur det ska installeras. Är freevo en linuxdist eller är freevo programvara så jag måste installera en annan dist innan? Vilken är lämplig i sådana fall?

Permalänk
Medlem

LinuxMCE är ganska trevligt annars. Skall hitta alla kontroller och configa allt automatiskt.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

geexbox verkar vara trevligt.. LinuxMCE har jag haft svårt att hitta screenshots och allmän info om. Är det en hel dist eller bara tilläggsprogram så jag måste installera en stabil dist innan??

Permalänk
Avstängd

LinuxMCE verkar riktigt coolt, det är helt nystartat antagligen därför du inte hittar så mycket info Guru. Det är iaf ett tilläggsprogram som endast körs ovanpå Ubuntu i dagsläget.

Kolla denna filmen: http://video.google.com/videoplay?docid=-4422887272477313460&...

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Fan v ad nice LinuxMCE verkar vara.. ska testa lite olika grejjer underpåsklovet.. Perfekt tentaflykt ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
rent spontant så verkar freevo vara lite mer funktionellt om man vill spela upp filmer som man redan har.

Nja, det går att fixa till det på MythTV också.

Filminformation med temat Project Grayhem i MythTV (kopia på XBMC Mayhem)

Personligen föredrar jag MythCenter temat:

MythTV är kungen bland Mediacenter under Linux - framförallt TV-funktionerna är imponerande. Exempelvis utklassar MythTV alla Windows-varianter när det gäller funktioner - tom Mediaportal (även om de är på gång att komma ifatt)

Geexbox är ett charmigt alternativ som går att köra från exempelvis ett usb-minne/compactflash kort.

Det har dock inte så mycket funktioner.

Freevo är säkert bra, men jag har inte testat det själv.

LinuxMCE poppade upp häromdagen och verkar spännande.

Än så länge finns inga nedladdningslänkar, och många tvivlar att det verkligen fungerar så bra som videon visar.

Jag tycker videon var lite väl "anti-microsoft", men imponerande.

Personligen föredrar jag dock en "vanlig" fjärrkontroll

Permalänk
Medlem

Om du tvekar att välja mythtv pga eventuellt krångel/trixande med linux finns det ihopsatt.
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Operating_system#MythDor...
fixat och klart... om man kan lita på beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar MythTV med filmfiler med diverse olika codecs eller dvd-image filer man har på datorn? Kommer nämligen inte köra tv-kort i burken än på ett tag, utan det får bli ett senare projket när studentekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur pass bra fungerar S3-standby under Linux i HTPC-sammanhang?

Permalänk
Medlem

pga den här tråden och linux mce
så har jag valt och investera i en htpc...

fan för er sweclockers

Permalänk
Medlem

ush va nice mce verkar. Men comhem tex har väll sina kort inbyggda i boxen? så mao funkar det inte att ha digitaltvn direkt i datorn då?

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Hur fungerar MythTV med filmfiler med diverse olika codecs eller dvd-image filer man har på datorn?

Fungerar fint, det är endast lite konfigurering som behövs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Men comhem tex har väll sina kort inbyggda i boxen? så mao funkar det inte att ha digitaltvn direkt i datorn då?

Nja, du syftar nog på att de har börjat knyta HD-kanalerna till deras HD-box.

Man kan i dagsläget inte få in HD-kanalerna (förutom SVT-HD) i en HTPC.

De vanliga digital-TV kanalerna går bra att få in, och idag har comhem annonserat att de sänder TV3, TV6 och TV8 digitalt - länk

Jag har lyckats få igång 3 olika DVB-kort i MythTV:

Hauppauge Nova-T DVB-T

Hauppauge Nova-T 500 dual-DVB-T

Twinhan 2033 DVB-C

Alla krävde dock någon form av speciallösning för att monteras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
[.......]

Hauppauge Nova-T 500 dual-DVB-T

[....]

Alla krävde dock någon form av speciallösning för att monteras.

Du får jättegärna skriva hur du gjorde, är nämligen lite spekulant på ett sånt kort till en HTPC med MythTV.

Visa signatur

Hemsida: Alley.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindZtr
Du får jättegärna skriva hur du gjorde, är nämligen lite spekulant på ett sånt kort till en HTPC med MythTV.

Det som krävs för det kortet är en kärna på 2.6.19 eller (helst) senare.

Jag kompilerade senaste stabila kärnan (2.6.20.4)

Man måste dock kolla i inställningarna för kärnan så att dib0700 USB är förkryssat.

(under typ: drivers-multimedia-dvb)

edit:

Kom på några fler saker.

Man måste även ha uppdaterade firmware installerade - i mitt fall installerade jag ett rpm-paket som heter:

dvb-firmware-usb-20061120

När man fått igång kortet kan det även vara bra att skapa dokumentet:

/etc/modprobe.d/dvb-usb-dib0700

Och i det skriva:

options dvb-usb-dib0700 force_lna_activation=1

Så får man full styrka på signalen.

Permalänk

Hur är det med stöd i LinuxMCE för att köra sånna tv kort det går att köra boxer i?(tror det finns den möjligheten)

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat LinuxMCE, så jag ska inte uttala mig om funktionerna där - men:

Jag använder Boxers betalkanaler i MythTV med Hauppauge korten.

Funktionen ligger inte i MythTV i sig utan man skapar ett "virtuellt" TV-kort som har stöd för betalkanaler genom att använda en phoenix-läsare och ett speciellt program.

Eftersom det är ett virtuellt TV-kort borde det fungera även i andra program under Linux exempelvis LinuxMCE.

Den här metoden är dock inte helt "rumsren" - men det är den enda jag känner till för att köra betalkanaler i Linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Nu har jag inte testat LinuxMCE, så jag ska inte uttala mig om funktionerna där - men:

Jag använder Boxers betalkanaler i MythTV med Hauppauge korten.

Funktionen ligger inte i MythTV i sig utan man skapar ett "virtuellt" TV-kort som har stöd för betalkanaler genom att använda en phoenix-läsare och ett speciellt program.

Eftersom det är ett virtuellt TV-kort borde det fungera även i andra program under Linux exempelvis LinuxMCE.

Den här metoden är dock inte helt "rumsren" - men det är den enda jag känner till för att köra betalkanaler i Linux.

aha, vilket kort använder du?

Phoenix-läsare vart kan man hitta en sådan?

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem

Jag har fått det att fungera med båda hauppauge korten jag länkar ovan.

Phoenix-läsare kan man köpa direkt från tillverkaren - här

Permalänk
Medlem

Ingen som hunnit hårdtesta Linux MCE?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Ingen som hunnit hårdtesta Linux MCE?

Finns demo på Video Google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Finns demo på Video Google.

Har sett demo videon, men verkar lite för bra för att vara sann.

Permalänk

Ta en titt på Elisa mediacenter också.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Är det jobbigt att konfigurera fjärrkontroll tilll linux? Under specifikationer för chassit så står det att den är anpassad till windows media center.

Jag håller med Pulver; MythTV duger och mer därtill, har dock inte testat den färdiga distron utan lagt MythTV'n på en SuSE (SLES10) installation. Lite småpill, ja visst men nu rockar den. Att få in fjärrisen gör du på ett av två sätt; Låter MythTV hantera fjärren direkt alternativt lägger en programvara mitt i mellan som tolkar knapptryckningarna och skickar dom vidare till MythTV. Enklast är det nog med Hauppage- och Pinnacle fjärrisarna, det finns gott om färdiga konfigurationsfiler att tanka hem om du inte orkar pilla själv. Eftersom jag "bara" fixat min Hauppage kontroll kan jag så klart inte svara för hur det är för andra fabrikat men rent generellt; det är pretty straight forward. Ett tips i all vänlighet; börja med att installera Linux och pilla runt lite så du är någorlunda familjär med operativet. När du är klar kan du med gott samvete blåsa installationen och göra om det, men den gången med lite mer kött på benen och en aning om vad du pysslar med

Apropå LinuxMCE - Den verkar riktigt, riktigt skarp. Det tog ett tag innan det dök upp några binärer men nu så. .. Vi får väl se hur den artar sig.
Det som talar till MythTV's fördel (om man nu är i valet och kvalet) är att det är en redan etablerad applikation och det finns hjälp att få om det skulle skita sig någonstans på vägen.

Undertecknad bor i ett ComHem hus och tar således kanalerna analogt via ett Hauppage PVR-150 (har TV/VHS i annat rum så en kanal räcker att spela in på....)

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Avstängd

Jag är även i tankarna att bygga en Linux HTPC.

Har Digitalpaket via ComHem, går det på något sätt att få in de digitala sändingarna till min HTPC och kunna köra dem med TimeShift? Hur är det sen med HDTV? Är det möjligt alls att streama upp HDTV från sändningarna?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP