Permalänk
Medlem

Ebay - Tullavgift?

Tänker handla lite komponenter från Ebay till kommande nya system och först är det minnen + hårddiskar.
Hur är det med tullavgiften ifall man nu vinner och det skall skickas från USA/UK?

Ex: objektet är denna:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=68473...

Vi säger jag vinner med ett bud på ca: 220 US och vad blir slutpriset i värsta fall jag får betala, om man räknar med moms + frakt + tull etc...(vad det nu regler nu är som gäller handla från Ebay?)

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ditt uppskattade pris: 220 USD
Frakt: ~35 USD
Tull: 15 USD? (dataprodukter har en tullsats på 0% om jag inte minns fel, dock tar tullen nån hundring i avgift för postavgifter osv..)
Moms: 25%

Totalt: ~337 USD

Du kan ju dock ha tur, så att tullen inte tar ditt paket, så slipper du ju momsen och tullavgifterna, men du bör nog räkna med att de tar paketet.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Från UK är det inte någon tull/moms då det är ett EU lan.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Handlar du från UK tänk på så företaget inte ligger på någon av kanalöarna de har lite andra tull/moms/skatte regler så då kan de bli dyrt ,
Men från övriga Storbritanien ska de inte vara några extra avgifter.

Permalänk
Medlem

Jösses, vad det är många avgifter man får betala. =/
Ser inte bli lönt att handla från Ebay som det ser ut, nåra hundringar billigare blir det och motiverar inget köp för den lilla skillnaden.
Nåja, får avvakta och ser vad som händer här hemma.

Tack för svaren!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Be personen som skickar grejen att sätta värdet till under 500kr så slipper du tull och moms.

Permalänk
Medlem

Funkar sällan i praktiken.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så brukar de flesta som säljer varor på Ebay skriva ner värdet på paketen, utan att man behöver fråga, ifall de sänder dem utomlands. Jag har köpt nättagg, minnen och hårddiskar på ebay samt lite kläder från en annan affär, jag har fått tulla en gång. Och det var på hårddisken, och då hade säljaren ändå skrivit ner värdet så tullen blev ca 100(service avgiften)+ 40kr eller nått sånt. Men räkna alltid med att du får tulla för grejerna!

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Enligt min erfarenhet så brukar de flesta som säljer varor på Ebay skriva ner värdet på paketen, utan att man behöver fråga, ifall de sänder dem utomlands. Jag har köpt nättagg, minnen och hårddiskar på ebay samt lite kläder från en annan affär, jag har fått tulla en gång. Och det var på hårddisken, och då hade säljaren ändå skrivit ner värdet så tullen blev ca 100(service avgiften)+ 40kr eller nått sånt. Men räkna alltid med att du får tulla för grejerna!

Kommer du ihåg priserna på sakerna du vann och vad slutpriset du fick betala för diverse sak?
Skulle verkligen veta om det är lönsamt köpa nåt därfirån, även man får betala tullavgift, moms etc..

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Mkt smidigare o beställa från EU länder.
ebay.co.uk

Engelsmen är fan snälla

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Köpte en extern hdd från USA, trodde jag skulle betala tull avgift men icke. Kom direkt till brev lådan väl packat.
Beställer du från UK el. något annat EU land så betalar du ingen tull avgift, det är som att skicka inrikes så du behöver inte bli nervös för att behöva betala tull avgift.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Försök att få säljaren att skicka grejerna som gåva och med nedsatt värde (Det är tullfritt under 200kr) . Jag handlar rätt mycket på ebay och har aldrig åkt på några avgifter genom det sättet

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Känns lite som om den här tråden uppmanar till skattefusk

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara värt att tänka på att om värdet är nedskrivet och paketet är försäkrat, så är det mesta man kan få ut på försäkringen värdet som är uppgivet på paketet.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
Funkar sällan i praktiken.

Under $10 är det väl? Och det funkar alltid.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

upp till 500:- är det väl tull fritt? me ni alla fall min hdd gick på 1200:-
konstigt att jag inte fick betala tull avgift..

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

"under värde X" funkar inte, nej.
Dessutom måste man ändå betala kollen av varan, som kostar runt 100:-

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"under värde X" funkar inte, nej.
Dessutom måste man ändå betala kollen av varan, som kostar runt 100:-

Jag beställt hur mycket grejor som helst och jag har aldrig åkt på några tull avgifter . Kan kanske vara för att jag kör med nersatt värde .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Inte vidare smart o köra med nersatt värde då du aldrig får ut mer än vad den är satt till om produkten skulle gå sönder eller skulle komma bort.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NdL
Inte vidare smart o köra med nersatt värde då du aldrig får ut mer än vad den är satt till om produkten skulle gå sönder eller skulle komma bort.

Och med tanke på att den risken nästan är obefintlig så är den värd att ta om man sparar flera hundra , tom nån tusenlapp i vissa fall . Handlar man som jag rätt mycket på ebay så skulle det bli rätt mycket vilket skulle ta bort fördelen med att handla från USA .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Kommer du ihåg priserna på sakerna du vann och vad slutpriset du fick betala för diverse sak?
Skulle verkligen veta om det är lönsamt köpa nåt därfirån, även man får betala tullavgift, moms etc..

Hmm, nu måste jag tänka.

När jag köpte min 400 gigs sata disk så tjänade jag drygt tusen kronor i jämförelse med svensk butik, frakt och allt inräknat.

När jag köpte mitt OCZ Powerstream 520W så tjänade jag ganska exakt tusen kronor, också där frakt och allt inräknat.

I båda fallen så landade frakten på någon hundring, drygt 100-300. Men det är det så värt om man tjänar 1000kr på att anstränga sig och vänta en stund.

Ajuste, mina G. Skill minnen blev typ 1500kr billigare, har jag för mig, har inget direkt minne av vad de kostade. Men de var VÄÄÄLDIGT billiga.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Så här är det.
Det är ingen tull på paket som med värde lägre än 500 kr från privatpersoner resp. 200 kr från företag. I teorin måste man dock alltid betala moms och en (väl tilltagen) avgift för tullen/postens besvär men när det ändå inte blir någon tull på det hela brukar man komma undan.

Alltså: Få paketet märk med exempelvis $19.99 så har du minimerat risken. OBS! Som någon sa tidigare så kan det strula sig med försäkringar om man gör så.

Permalänk
Medlem

men okej en skärm för över 3000 kr kommer ju att få moms på 25% ,kommer jag även att tvingas betala tull för den? Hur mycket?