Överklaga tullens beslut?

Permalänk
Medlem

Överklaga tullens beslut?

Tjo.

Jag köpte rätt nyligen ett gammalt SNES spel via Ebay. Har köpt många spel där innan och det har aldrig vart några problem med tullavgifter eller liknande, förrens nu. Fick nämnligen hem en liten fin AVI ifrån posten idag där jag skall pröjsa 184 spänn i Moms och hanteringsavgift på ett spel jag gav 250 spänn för. Nog för att jag har Dyskalkyli, men jag får det inte att gå ihop.

Jag kan inte få 25 % utav 250 att bli 121 spänn, är det någon som har lust att förklara hur det hela hänger ihop? Känns ju mäkta kul att behöva pröjsa nästan det dubbla priset för ett 12 år gammalt TV spel.

Finns det förövrigt någon möjlighet att överklaga beslutet?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Du betalar moms/tull på frakten åxo, h a r j a g för mig? Eller är den inräknad i de 250?

Permalänk
Medlem

skrev inte säljaren det som gift ? annars är det inte mycket du kan göra.. överklara ett belopp på 250kr lär inte få dom att ändra sig.

Permalänk
Medlem

250 + frakt/hantering(räknar på 100kr) = 350kr
350 * 1.25 = 437

Vid lite noggrannare räkningar tog dom ut 97kr i frakt+hantering, sen 25% moms på allt det..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Är det inte:
En tullavgift på någon procent (3.5% tror jag)
Moms på varan inkl frakt (olika beroende på vara, men 25% vid din)
En hanteringsavgift på en viss summa.
Och sist såklart även moms på hanteringsavgiften.

*edit*
För bättre källa ring TullSvar, 0771-23 23 23 eller kolla på http://www.tullverket.se

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har för mig att tull på spel är 0% av någon anledning, det borde ju dock stå de olika avgifterna dom tagit ut ? I vanliga fall är tullavgiften 12% för de mesta.

Tycker det låter lite dyrt men dom har kanske någon fast avgift dom lagt på den också?

Kan ju vara att det kostar 84kr i moms+hantering 100kr =184

kan ju dock undra va det är för nött i USA som inte kryssat för gift...nog bara att svälja å säga åt dom att skriva det som gift i framtiden.

Permalänk
Medlem

Att märka som "gift" brukar inte spela någon som helst roll när man handlar från ett (iaf någorlunda) välkänt företag.

Jag tror att bogg är den som kommit närmast sanningen. Att betala tull och moms på saker som man köper från länder utanför eu tycker jag är ok, men att man blir tvingad att betala frakt (+ pf-avgift) från tull tycker jag är väldigt fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast det är ju från en privatperson i det här fallet.

tullen verkar ha jävligt dålig koll nu på sista tiden, till mig har dom slinkit igenom flertal paket på sista tiden som varat ett skrivet värde på över 1000kr, fast dom kommer väl nedslinkande snart bara för jag säger det nu

Kommer ihåg en gång när jag fick en skiva jag köpt på ebay där moms å tull kostade mer än varan.*

Men vad va frakten på ifrån usa? Som jag sa innan det borde stå alla summor dom tagit betalt för på din avi?

Permalänk
Medlem

Jag har snackat med nissarna på tullverket och det är bara för mig att skicka in ett kvitto samt ett signerat brev, så kommer de att betala ut de felaktiga avgifterna.

Nissen som hade skickat paketet hade nämnligen skrivit värdet betydligt högre än vad det var, samt inkluderat fraktkostnaden i det utav någon konstig anledning. Nåväll, bara att skicka en ett paypal kvitto och vänligen be folk i framtiden att markera paketet som gift i framtiden. Man tackar för hjälpen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag har snackat med nissarna på tullverket och det är bara för mig att skicka in ett kvitto samt ett signerat brev, så kommer de att betala ut de felaktiga avgifterna.

Nissen som hade skickat paketet hade nämnligen skrivit värdet betydligt högre än vad det var, samt inkluderat fraktkostnaden i det utav någon konstig anledning. Nåväll, bara att skicka en ett paypal kvitto och vänligen be folk i framtiden att markera paketet som gift i framtiden. Man tackar för hjälpen.

Det är bättre att personerna skriver det faktiska värdet så tullen inte öppnar och gissar.

Permalänk
Medlem

Jag tror man ska betala moms på fraktkostnaden. Den riktiga summan bör bli.

(Spel+frakt)*1,25*1,03. plus eventuella hanteringskostnader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det är bättre att personerna skriver det faktiska värdet så tullen inte öppnar och gissar.

När jag har beställt bildelar så har dom öppnat ändå fast företaget skrivit exakt rätta värdet! så det stämmer inte alltid...och dom öppnar inte varsamt paketen..

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
När jag har beställt bildelar så har dom öppnat ändå fast företaget skrivit exakt rätta värdet! så det stämmer inte alltid...och dom öppnar inte varsamt paketen..

har hänt mig också, men det handlar nog mest om stickkontroll eller att dom tycker värdet verkar lågt. Dom kan ju även kräva kvittobevis om dom sedan tycker att det är lågt värde skrivet, typ en ny laptop för 100 dollar..

De gånger dom tyckt det inte stämt har dom ringt mig och diskuterat, så man har nog god chans att rättfärdiga sitt värde på produkten.

Permalänk
Medlem

Företag som sällan förekommer hos tullen brukar slinka igenom. Men när ett företag blir flaggat hos tullen brukar varje paket stoppas. Att skriva gift eller skriva ned värdet är några sett. Men tullen är inte dumm så dom kan mycket väl sätta sig å ta reda på det faktiska värdet då de också har Internet. Tullsattsen är olika för olika saker, allt från 0% och uppåt..

Man betalar alltid tull på både frakt och varukostnaden samt moms på allt.
Tullsattserna som anges brukar va ex moms.

Sen är det så att det är inte alltid tullen själva som hanterar paketen utan mycket av tull-jobbet ligger på fraktbolagen, vissa är mer nitiska än andra.
Tullen har eller har haft en enkel uträknade med några vanligt förekommande produktgrupper för en enkel uträkning av kostnader på sin sida

Sen när det kommer till Köp inom EU så är det så att man kan råka ut att betala full svensk moms på det man köper Om företaget man köper av exporterar över en viss summa/år till sverige. Så varor som du ex betalar 12% tax på i ett euland så kan du åka på dom resterande 13% när paketet passerar genom tullen.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, om man själv är ute och reser till USA, och köper grejer som man sedan flyger in, måste man betala skatt osv på det? eller skippas sånt om man tar med det in?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Lånar tråden lite, om man själv är ute och reser till USA, och köper grejer som man sedan flyger in, måste man betala skatt osv på det? eller skippas sånt om man tar med det in?

Upp till 1700:- värde får man ta in utan avgifter.
Vet att det förekommer att folk som exempelvis
köpt en dyr kamera har den runt halsen och
postar hem kartong och manualer.

Permalänk
Medlem

Du får bara ta med dig nya varor av ett visst värde utan att det skall beskattas. Men å andra sidan så kan man ju slänga kartongen inan.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem

jag hittar inte skattesatser och tullbelopp på tullens hemsida. Har köpt en platt skärm från USA. Antar att det blir 25% moms, men hur hög tullavgift?

Permalänk
Medlem

www.tullverket.se

Där kan du se hur hög tullavgift du kommer åka på.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

nej det är precis vad jag inte kan se där, datorprodukter eller skärmar finns nämligen inte i listan!

Permalänk
Medlem

Schablontull 3.5 % av varans värde.

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkyl...

Enligt den är tullavgiften 0% på Playstation och Xbox (datorprodukter?), dock är momsen 25%

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

mm såg det.....men man vet ju inte det är samma på skärmar som på tv-spel....kan va om jag har tur då.

Permalänk
Medlem

Exakta procent på just skärmar, datortillbehör osv finns i Tulltaxan. Kan tydligen beställas från http://www.fritzes.se/

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Den ursprungliga tråden är ju nästan ett halvår gammalt, men eftersom ingen svarat på frågan... '

Om jag inte minns fel så ska ett beslut av tullverket överklagas till länsrätten. Det som Bi99uy gjort är inte ett överklagande. Han har sannolikt begärt omprövning hos tullverket. Poängen med ett överklagande är ju just att det ska vara en annan myndighet som prövar ärendet.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Information om tullsatser finns i Taric, som går att söka i på nätet.

http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi

Kanske inte helt uppenbart, men leta lite så hittar ni..