Permalänk
Medlem

Gigabit switch (ca 5 portars)

Hejsan.

Är på jakt efter en billig och bra gigabit switch(ca 5portars).
Har inte så stor koll, men har hört/läst att en switch som stöder jumbo frames är bra om man ska överföra stora filer(vilket jag kommer göra).

Någon som har ett tips?

söker även efter ett gigabit kort som fungerar bra i debian sarge/etch.

Permalänk
Hedersmedlem

Stöd för jumbo frames behövs både hos switch och nätverkskort. Finns vissa som saknar sånt (t.ex. mitt inbyggda i min laptop (broadcom 57xx))
Äger ingen gigabitswitch själv men skulle inte kunna hålla mig från att köpa 3Coms svarta med blå lysdioder om jag skulle behöva köpa en idag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Mitt standardtips:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057259

Vad gäller nätverkskort, om du ska köpa ett löst kort, så torde det gamla hederliga Intel Pro 1000GT vara ett säkert kort,

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076475

(om än inte det billigaste).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098123

ser ut att vara bra för dom pengarna.

Om man skulle kunna kalla en nätverksprodukt för snygg så skulle det vara denna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har den 3com switchen och den funkar fint. Köpte den för att den klarar jumbo frames samt det står "3com" på den vilket brukar båda gott. Sen att den var näst billigaste gigabitswichen brukar inte vara helt fel heller.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.

Har själv ett Intel 1000 GT pro kort i min ena dator, kommer nog stoppa in ett sådant i den andre också.
Förmodar att dom klarar av jumboframes? Får kolla upp det:)
Någon som vet om Macbooks (2.0 core duo) klarar av jumbo frames?

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som jag satt lite skräck här med att säga att min dator inte klarar jumboframes. De flesta ska nog göra det. Googla lite om kortet. jumboframes är också samma sak som MTU storlek på 9000 bytes.

För övrigt så finnt intels kort i PT-variant som är PCI-express x1 om du råkar ha sådan port i den andra datorn (så man äntligen har någon nytta av dem!).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qtronic
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098123

ser ut att vara bra för dom pengarna.

Den jag menade

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har själv GS-108 switchen och eftersom den har gått som en klocka så bör även GS-105 vara ett bra köp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hade Netgear GS105 innan, gick alltid men dock lite varm ibland, inga jätte hastigheter men betydligt mer än 100Mbit. Sålde den och köpte en GS108 men klantade mig och satte i fel ström adapter så den gick åt skogen, så sitter utan Gbit nu

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Jag har en

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098130

och den funkar fint.. helnöjd.. den har gått sen jag köpte den för ett par månader sen

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Har också en såndär 3com fungerar helt okej.
Lite kul för den lyser även vit i 3com loggan. Ser ganska maffigt ut
Kan kaaanske vara lite jobbigt med dom blå lysdiodrarna eftersom dom lyser rätt mycket, Blinkar i hela rummet när det är mörkt. Tur att man inte ska sova där.

Vet inte hur snabb den är eftersom jag hittills inte har något bra gigabits nätverksort som stödjer jumboframes.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Det verkar vara en myt att man måste använda jumboframes för att komma upp i gigabithastigheter, så är inte fallet! Man ska med hyffsade burkar och nätverkskort i båda ändar lätt komma upp en bra bit > 900Mbps uppmätt med iperf.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som 3Com har tjusat alla datornördar med sina nya hemmaswitchar

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG