Permalänk
Medlem

Var kan man hitta gbit anslutning

jo som rubriken lyder så letar jag efter gbit uppkoppling. min 100/100 lina räcker inte till idag för all min servertraffik. och vill inte starta företag och betala 6000 i månaden för att ha gbit...
Någon som kan tipsa om någon ISP eller var man kan placera servern för att få gbit?

Tack

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk

Serverhall? Jag tror dock inte att du lär komma undan med så mycket mindre än 6000kr/månad om du vill ha mer 100Mbit/s konstant.

Permalänk
Medlem

hmm det låter ju inte lovande... aja får leta vidare då kanske försöka skaffa mig ett jobb hos min ISP och höja min egna lina eller något sådant

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har du Wexnet idag eller? Tror inte switcharna där tillåter gigabit även om din ISP hade velat dundra på.

Permalänk
Medlem

Ja jag har wexnet. det låter ju taskigt att de inte tillåter det... varför ska dom klanka ner på oss hela tiden som vill ha lite hastighet ur bredbandet...

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vet inte om switcharna har gigabitportar till varje lägenhet. Har du fiber in i lägenheten/villan eller bara ett nätverksuttag i väggen?

Förresten, kör du en server kommersiellt på din lina uppskattas det nog inte av din ISP..

Permalänk
Medlem

tror att det är labs2 som erbjuder 1000/1000 för runt runt 700-800kr i månaden.

fast bara för dom som bor i lund

Permalänk
Medlem

nä servern är bara för mig och några polare utspridda i landet, vi renderar 3danimationer, rätt stora sådanna och det är jobbigt och sitta o vänta så länge på att få alla bitarna på plats.

så det blir nog bara att vänta tills marknaden är mogen för 1gbit

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

6000kr/månad för gig... Vart hittar du det?

Visa signatur