Permalänk
Medlem

Opera 9.20 släppt

Ladda ner: http://www.opera.com/ | ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/920/

Changelog: http://www.opera.com/docs/changelogs/windows/920/

Det var ett tag sen de släppte en ny release nu. Märkte genast av ett par fixar i scrollen. (Ett UserJS jag använde för att fixa en sak på deviantart i höstas fick scrollhjulet att scrolla åt motsatt håll.)

Det största man märker av är väl SpeedDial. Liten trevlig funktion som dock inte riktigt fungerar som den ska. Trycker man CTRL+1 osv så öppnar den bara en panel i sidan, och inte den sidan jag valt i SpeedDial. :/ Denna kanske kan få mig att ta bort min bokmärkespanel så jag kan göra mitt fönster ännu mera kompakt.

Sen så är detta också väldigt intressant för oss som gillar att styla om sidor och fixa saker vi inte gillar med våra favoritsidor.
http://dev.opera.com/tools/
CSS Editor gillar jag.

Sen vet jag inte om jag inbillar mig eller inte, men när jag surfade in på neowin.net så laddade den sidan blixsnabbt mot vad den brukade göra innan. Många andra sidor känns också ännu snabbare än förut. Men det är förmodligen bara inbillning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testar nu, verkar fungera väldigt bra.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Inaktiv

Ska testa och se vilket jag föredrar av dethär och firefox.. en sak jag saknar i opera är sökfunktionen (Ctrl + F) som är mkt smidiagare i Firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Ska testa och se vilket jag föredrar av dethär och firefox.. en sak jag saknar i opera är sökfunktionen (Ctrl + F) som är mkt smidiagare i Firefox

Opera har ju nåt liknande om du trycker på: " . "
Men CTRL+F fungerar ju lika smidigt om inte ännu smidigare i Opera tycker jag. Den markerar ju också allt som standard så att man inte behöver trycka extra med musen som man behöver i Firefox. Ger ju en bättre överblick på vad man söker efter direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Opera har ju nåt liknande om du trycker på: " . "
Men CTRL+F fungerar ju lika smidigt om inte ännu smidigare i Opera tycker jag. Den markerar ju också allt som standard så att man inte behöver trycka extra med musen som man behöver i Firefox. Ger ju en bättre överblick på vad man söker efter direkt.

Oh Den funktionen visste jag inte om, "."
Den är ju till och med bättre än Firefox's CTRL+F, tycker jag iallafall

När släpps 9.20 officielt då?

EDIT: Installerade 9.20 nu och Speed Dial är en cool funktion, synd dock att man inte kan ändra Yahoo Search till Google på Speed Dial sidan.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Fungerar alldeles utmärkt. Speed dial är grymt.

Permalänk

Vad är speed dial?
Är ni nöjda med den nya versionen?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad är speed dial?
Är ni nöjda med den nya versionen?

"Speed Dial, a new feature that lets people transform their top sites into nine visual bookmarks that are immediately available in any new tab."

Läs mer här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Fungerar alldeles utmärkt. Speed dial är grymt.

Yep, skit bra funktion

Permalänk
Medlem

Den bästa läsaren har kört varje ny bygge fram till denna.
Dröser av härliga småfunktioner jag saknar hos firefox.
Ta bara en enkel sak som att skriva in en ny adress i firefox.
Man måste ta mig fasen trycka längst till höger på ikonen för att markera hela adressen.
Operan trycker du vart som helst "ett" klick och boom hla skiten är markerad.
Tyvärr en av dom sakerna jag inte kan leva utan men annars har FX sin får fördelar också.
Tvärr räcker inte det och har kört båda mycket.

Eller som någon redan sa att trycka på "/" tangenten på nummerbordet eller "." och söka på direkten. Finns på Firefox också på samma tangent men det hör inte hit

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Ska man söka som i FF, Tryck på glasögons ikonen längst till höger i fältet, så blir det supersnabb FF sökning Fast bättre

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta bara en enkel sak som att skriva in en ny adress i firefox.
Man måste ta mig fasen trycka längst till höger på ikonen för att markera hela adressen.
Operan trycker du vart som helst "ett" klick och boom hla skiten är markerad.

Uhm vad menar du egentligen? Vilken ikon? Om man i FF trycker i adressrutan/sökrutan varsomhelst så markeras ju hela adressen/sökningen.

Permalänk
Medlem

Speed Dial, vilken finurlig funktion. Läckert, praktiskt och lätt att använda, tummen upp!

Äntligen överväger Opera ännu en gång.

Permalänk
Medlem

Trist att det gmail inte fungerar i speed-dial

NI vet också va att man får upp speed dial menyn om man Högerklick + drar musen neråt?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanix
Uhm vad menar du egentligen? Vilken ikon? Om man i FF trycker i adressrutan/sökrutan varsomhelst så markeras ju hela adressen/sökningen.

Ja hela rutan markeras ja men inte texten, bra för att?
Trycker du däremot på ikonen favikon eller vad det heter bredvid http:// så markeras hela texten.
När texten är markerad klistrar du inte texten eller skriver utan att trycka delete först eller någon knapp för den delen heller.
Kanske funkar det så på win men inte på Mac versionen.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Trist att det gmail inte fungerar i speed-dial

Jag hade svårigheter med gmail i Opera förut också, men nu verkar det fungera helt perfekt (i Speed Dial också). Vet inte om det har med 9.20 att göra...

Permalänk
Medlem

Jag menar, man kan inte se hur många mail man har i speed-dial rutan, står bara "Laddar")

Ingen stor grej, men hoppas att det fixas

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Ja hela rutan markeras ja men inte texten, bra för att?
Trycker du däremot på ikonen favikon eller vad det heter bredvid http:// så markeras hela texten.
När texten är markerad klistrar du inte texten eller skriver utan att trycka delete först eller någon knapp för den delen heller.
Kanske funkar det så på win men inte på Mac versionen.

Som sagt, hela URL:n markeras när jag klickar i rutan i alla fall. Troligen är det på Mac det blir så, dock trodde jag FF betedde sig lika i alla OS.

Permalänk
Medlem

Använt Opera sedan 7.x, aldrig fastnat för FF.

Speed Dial var en trevlig bekantskap.

Tar tillfället i akt och kastar lite skit på IE7 som trots allt krävs någon gång om sänder, hur fan hanterar IE7 tabbar egentligen, tänker främst på när man öppnar en ny länk i ny tabb samt stänger en tabb - i vilken man hamnar, saknar ju all logik!

Opera for president, eller något.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanix
Som sagt, hela URL:n markeras när jag klickar i rutan i alla fall. Troligen är det på Mac det blir så, dock trodde jag FF betedde sig lika i alla OS.

Okej nu reder vi ut detta en gång för alla och gör ett test.
klicka en gång på länken högst upp tex. mellan c och l i sweclockers.
Sen skriver du något på tangentbordet vad som helst.
Hamnar nu allt du har skrivit i adressfältet och alla spår efter swec.com adressen är borta?
Funkar inte så på mac utan den jäffela markören hamnar mellan c och l. Börjar jag nu skriva blir det i stil med:
http://www.swecfdfklfkefeoelockers.com/forum/newreply.php?s=&action=newreply&postid=7290476

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Visserligen inte ett 9.2-relaterat problem, men finns det någon möjlighet för Opera att inte switcha till Download-fliken när en ny nerladdning påbörjas? Vill gärna att den öppnas, om den nu inte var öppen sedan förut, men att den aktiva flicken förblir aktiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk

Hoppar in med denna fråga.Denna har nog ställs innan men kan ej finna något relevant.

Efter att har provat Opera så finner man en sak.Man behöver trycka F5 eller högerklicka för att uppdatera föregående sida.Under Firefox så hämtar den föregående med automatik.Det blir aningen lite småjobbigt att knappra på F5 eller högerklicka.

Inställning , verktyg som saknas , vad är det som behövs i detta fall?

Visa signatur

" You gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite? " - Mr. Blonde

Permalänk
Medlem

Inställningar > Avancerat > Historik.
Ändra Kontrollera dokument till Alltid, och Kontrollera bilder till aldrig.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Okej nu reder vi ut detta en gång för alla och gör ett test.
klicka en gång på länken högst upp tex. mellan c och l i sweclockers.
Sen skriver du något på tangentbordet vad som helst.
Hamnar nu allt du har skrivit i adressfältet och alla spår efter swec.com adressen är borta?
Funkar inte så på mac utan den jäffela markören hamnar mellan c och l. Börjar jag nu skriva blir det i stil med:
http://www.swecfdfklfkefeoelockers.com/forum/newreply.php?s=&action=newreply&postid=7290476

Klickar man EN gång någonstans PÅ TEXTEN så markeras hela texten. Gör jag som du så får jag endast fdfklfkefeoe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Inställningar > Avancerat > Historik.
Ändra Kontrollera dokument till Alltid, och Kontrollera bilder till aldrig.

Tackar ...

Av en stor användare av Firefox så har man blivit bortskämd med fliktabbarna.Nu undrar jag med en fråga till er om man kan göra så att Opera öppnar en ny flik vid sökning av ett ord eller klicka på en länk.Nuvarande så öppnas denna dialog i samma flik som finns.

Har mixtrat fram och tillbaka med flikarna under inställningar,men har dock inte funnit något ännu.

Har ni något förslag?

Visa signatur

" You gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite? " - Mr. Blonde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Klickar man EN gång någonstans PÅ TEXTEN så markeras hela texten. Gör jag som du så får jag endast fdfklfkefeoe

Okej då verkar det vara ett opera problem under OS X som är extremt störande.
Ifs ingen fara på taken då jag kör opera heltid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel Shear
Tackar ...

Av en stor användare av Firefox så har man blivit bortskämd med fliktabbarna.Nu undrar jag med en fråga till er om man kan göra så att Opera öppnar en ny flik vid sökning av ett ord eller klicka på en länk.Nuvarande så öppnas denna dialog i samma flik som finns.

Har mixtrat fram och tillbaka med flikarna under inställningar,men har dock inte funnit något ännu.

Har ni något förslag?

Annars kan du lära dig att klicka på länkarna med mushjulets knapp. Eller sätta musen över länken och trycka högermus samtidigt som man drar nerår, utnyttja mouse gestures.
Hålla inne shift samtidigt som man klickar går också.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

En sak jag stör mig på i 9.20 som jag saknar

jag klickar ofta i adressfältet för att få upp favoriter (de dyker upp som alternativ, add favorites osv under adressfältet)

detta saknas i 9.20 men fanns tidigare så nu försöker jag hitta en inställning där man får tillbaka det...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
En sak jag stör mig på i 9.20 som jag saknar

jag klickar ofta i adressfältet för att få upp favoriter (de dyker upp som alternativ, add favorites osv under adressfältet)

detta saknas i 9.20 men fanns tidigare så nu försöker jag hitta en inställning där man får tillbaka det...

Aktivera 'Start bar' i Customizeinställningarna.

Permalänk
Medlem

Vill inte starta en ny tråd så

Iaf favoriter i Opera laddar alltid faviconen och jag undrar helt enkelt hur man gör så den inte laddas? Jag vill altså bara ha websidans titel utan favicon.