Har BBB 100Mbit/s men nätverkskortet bromsar

Permalänk

Har BBB 100Mbit/s men nätverkskortet bromsar

Tja

Jag har som sagt BBB 100Mbit/s uppkoppling men när jag kör TP test så kommer jag enbart upp i 10Mbit/s, jag satt och kollade runt och när jag kollade min nätverksanslutning så jag att nätverksanslutningen bara har en hastighetav 10Mbit/s. jag tycker detta är rätt konstigt eftersom enligt dator tillverkaren skall det vara "Ethernet 10/100BT integrerat nätverksgränssnitt" Jag kör givetvis med kabel och ingen router lr liknande som skulle kunna bromsa upp.

Min fråga är, vad kan jag köra för att få fart på nätverkskortet som inte verkar gå för fullt?

Permalänk
Medlem

ge ~150:- och köp ett kort som klarar av såna hastigheter?

Permalänk
Avstängd

senaste drivrutiner?

Permalänk

Det är en Bärbar så det är inte aktuellet med nåt annat nätverkskort, Sen som jag uppfatta det så skall det klara av 100Mbit/s

Japp försökte uppdatera drivrutinerna men det va redan de senaste.

Permalänk

Kolla duplexinställningarna så det inte står inställt på 10mbit. Om du högerklickar på Anslutning till lokalt nätverk, egenskaper o sen konfig. Sedan flicken avancerat. Kolla efter duplex/mediatype.

Permalänk
Medlem

kolla under Nätverksanslutningar/din nätanslutning/egenskaper/konfigurera denna nätverksanslutning/avancerat-sen väljer du länkhastighet och duplex om du kan ställa den på 100mbit full duplex, kan stå på 10Mbit

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

Tackar som fan, jag hitta inställningarna där. jag testa ställa om. men när jag ställde in den på 100 Full duplex så klaga datan på att det inte satt nån nätverksladd i. Jag misstänker att min sladd ej stödjer full duplex, jag köpte den här sladden på Clasohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388475

Det står ingenting om full duplex lr inte så jag antar att den inte funkar med det?

Permalänk
Avstängd

du bör ju ha en pcmcia plats i datorn där kan du ju sätta ett nytt kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dillinetzki
Tackar som fan, jag hitta inställningarna där. jag testa ställa om. men när jag ställde in den på 100 Full duplex så klaga datan på att det inte satt nån nätverksladd i. Jag misstänker att min sladd ej stödjer full duplex, jag köpte den här sladden på Clasohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388475

Det står ingenting om full duplex lr inte så jag antar att den inte funkar med det?

Testa kör på 100mbit auto, kabeln ska funka

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

Jag tesdade alla alternativ inget funkade förutom "Full autonegotiation" och "10Mbit Full Duplex" 100 Full duplex eller 100 half duplex funkar alltså ej. Verkar mkt konstigt att den klagar på att det inte finns någon nätverkskabel ansluten, jag menar det finns ju hårdvarustöd för den hastigheten i nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Du ska ha den på full autonegotiation. Jag tror nog att alla nya sladdar klarar 100mbit/s så felet ligger nog hos nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

kan vara bbb, 2 polare har haft precis samma problem.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör TCP Optimizer

Permalänk

Om du ställt in kortet på Auto negotionation och den tar 10Mbps så skulle jag gissa på att B2 har porten ställd på just 10Mbps. Ring och hör med dem.

Permalänk
Medlem

Snälla ni som inte vet vad ni pratar om, tig. Ni stjälper mer än ni hjälper tyvärr.

1. Det är med största sannolikhet INGET fel på nätverkskortet = Släng inte pengar på ett nytt i onödan.
2. Det är med största sannolikhet INGET fel på nätverkskabeln = Släng inte pengar på en ny i onödan.

3. Felet ligger med största sannolikhet i BBB's switchar i källaren = Ring BBB

Att det står att du ej har nätverksanslutning när du väljer 100mbit beror ej på kabeln i det här fallet, det beror på att utrustningen i andra änden av kabeln säger nej.

TCP Optimizer hjälper inte det minsta i det här fallet återigen, felet är med största sannolikhet utanför kundens kontroll.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jag har kört TPC Optimizer det gav inget resultat. Jag har suttigt precis hela dagen med detta nu och laddad ner diverse uppdateringar och försökt ställa om min hårdvara. Men det verkar precis som FOG säger att det måste va hos BBB i källaren där de har ställt ner det till 10Mbit/s. Men jag skall ringa dom imorn och "motivera" dom till att kolla sina prylar. Tackar för hjälpen ändå boys, Full Duplex å allt va helt nya ting för mig imorse Jag skriver imorn efter jag snackat med dom så får vi se.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kör med en tillfällig kod när du aktivera dig? För då får du bara 10Mbit tills du får din "riktig" användarnamn/lösen och 100Mbit

Permalänk

Okay, ringde precis BBB och det visade sig att av någon anledning så vare ned ställt till enbart 10Mbit/s för min del, men de kunde itne ställa om det direkt från suporten till 100 så innom de närmsta dagarna skall det vara uppe enligt dom, blir väl en vecka lr två

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus
Det är inte så att du kör med en tillfällig kod när du aktivera dig? För då får du bara 10Mbit tills du får din "riktig" användarnamn/lösen och 100Mbit

Jag kor med tillfallig kod hos bbb och har 100/10 hastigheter. Brukar ligga i ca 9MB/s ner.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dillinetzki
Okay, ringde precis BBB och det visade sig att av någon anledning så vare ned ställt till enbart 10Mbit/s för min del, men de kunde itne ställa om det direkt från suporten till 100 så innom de närmsta dagarna skall det vara uppe enligt dom, blir väl en vecka lr två

Visst är det skönt att det inte behöver vara mer avancerat än så ibland

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Visst är det skönt att det inte behöver vara mer avancerat än så ibland

Ah fan, ritkigt skönt. fort som fan gick det också, 5 imorse fick jag ett sms av BBB att det va fixat. så jag kolla upp det och jajjemen det va 100Mbit/s fan ibland gåre fort som fan