Vilken brandvägg är bäst? [2006]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Vilken brandvägg är bäst? [2006]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Med samma resonemang kan man avfärda alla säkerhetsåtgärder som kräver input från användaren. Jag anser att ju okunnigare användaren är, desto viktigare med utåtgående inspektion. Dessutom är de allra flesta brandväggar barnsligt enkla att använda. De flesta har redan färdiga regler som man kan använda. Är användaren okunnig så kommer antagligen inte särskilt många nya program installeras, problemet blir då ännu mindre.

Det verkar även som du har någon skum fetish för microsoftprodukter, eftersom du vill diskutera Vistas fixade brandvägg men inte XP's defekta.

Med samma resonemang så kan jag dra ur nätverksladden ur alla dataokunnigas system och därmed garantera en säker dator - men det är inte så smart det heller, eller hur?

Rätt säkerhet är något som en användare inte behöver bry sig om, det bara fungerar. Ju fler frågor du ställer till en slutanvändare som dom inte har någon aning om vad dom skall svara på, destå större chans att det blir fel.

Bara för att jag har goda kunskaper om Microsofts produkter och ett intresse runt datorsäkerhet - gör det mig till en fetishist? Jag kanske inte skall sänka mig till din nivå och ta till personangrepp utan hålla mig till fakta.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilken brandvägg är bäst? [2006]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Med samma resonemang så kan jag dra ur nätverksladden ur alla dataokunnigas system och därmed garantera en säker dator - men det är inte så smart det heller, eller hur?

Rätt säkerhet är något som en användare inte behöver bry sig om, det bara fungerar. Ju fler frågor du ställer till en slutanvändare som dom inte har någon aning om vad dom skall svara på, destå större chans att det blir fel.

Bara för att jag har goda kunskaper om Microsofts produkter och ett intresse runt datorsäkerhet - gör det mig till en fetishist? Jag kanske inte skall sänka mig till din nivå och ta till personangrepp utan hålla mig till fakta.

Säkerhet är absolut något användare bör och skall bry sig om. Jag menar, folk ser till att ingen ser koden vid bankomaten, låser huset och tömmer brevlådor på semestern. Varför skulle datorer vara annorlunda? Att du jämför användandet av utåtgående inspektion med att dra ut nätverkssladden är bara absurt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilken brandvägg är bäst? [2006]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Säkerhet är absolut något användare bör och skall bry sig om. Jag menar, folk ser till att ingen ser koden vid bankomaten, låser huset och tömmer brevlådor på semestern. Varför skulle datorer vara annorlunda? Att du jämför användandet av utåtgående inspektion med att dra ut nätverkssladden är bara absurt.

Så du kan ta på dig att åka runt till alla användare som ansluter en dator till internet och lära dom datorsäkerhet? Tror du att alla som använder datorer är intresserade av hur en brandvägg funkar? Ta och börja med att runt middagsbordet ikväll snacka med dina päron om vad utgående inspektion är, glöm inte ta med RFC 792 också - det borde dom också vet vad det är... NOT.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilken brandvägg är bäst? [2006]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Så du kan ta på dig att åka runt till alla användare som ansluter en dator till internet och lära dom datorsäkerhet? Tror du att alla som använder datorer är intresserade av hur en brandvägg funkar? Ta och börja med att runt middagsbordet ikväll snacka med dina päron om vad utgående inspektion är, glöm inte ta med RFC 792 också - det borde dom också vet vad det är... NOT.

Självklart upplyser jag alla jag hjälper med säkerhet hur de skall hantera program som begär nätåtkomst. Gör inte du som säkerhetsansvarig det?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vilken brandvägg är bäst? [2006]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Självklart upplyser jag alla jag hjälper med säkerhet hur de skall hantera program som begär nätåtkomst. Gör inte du som säkerhetsansvarig det?

Visst gör jag det, men jag vet också att majoriteten av datoranvändre där ute inte är experter och inte vill hålla på och fippla med brandväggar - dom vill bara att datorn skall fungera. Så om vi försöker gå tillbaka till ämnet: Utgående brandvägg är jättebra för experter, men för en vanlig svensson så är det bara huvudvärk.

Ett vanlig argument jag får höra är: "Utgående filtrering måste man ha, för om man får en trojan så skall brandväggen blocka den." Tyvärr är det så att de flesta trojaner idag börjar med att stänga av antivirus och brandväggen.

Permalänk

Hur märker man att Antivirus & brandvägg är avstängd pga. en trojan?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Kör med både hårdvaru och mjukvaru brandvägg, Den ena är en inbyggd NAT i D-link router och den andra Zonealarm (Gratis versionen) funkat bra hittils

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv

Håller Outpost reda på vad som händer i registret? Så som Ad-Watch, den varnar så fort nåt händer i registret.

Permalänk

Det gör då inte mitt Outpost!?

Undrar även varför Outpost blockerar vissa bilder? Inte bara ads.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

verkar vara många här som kör "fusk-hårdvarubrandväggar" i routrar och liknande, jag har iaf en riktig Symantec Gateway Security 320 hårdvaru-BV, det är nog den bästa brandvägg jag någonsin har haft, faen den sköter t.o.m uppdateringen av min no-ip addy >.<

och sen lite off topic så kör jag nod32 på datorn och det verkar vara bra

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
antivirusprogram då?

Här kan du läsa om vilket antivirus program som är bäst: http://www.av-comparatives.org/

Angående brandväggar.... Jag använder m0n0wall, det är helt överlägset tycker jag. Men det kräver en extra dator.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Här kan du läsa om vilket antivirus program som är bäst: http://www.av-comparatives.org/

Där ser man Norton är bättre än Nod32.....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte ha med Comodo? Jämfört med dem som nämnts är det i alla fall läckfritt... *whoco19*

Visa signatur

" Det är en Epademi " - Aftonbladet

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Outpost Firewall Pro nu (tror jag) . Det är som ett Frågetecken nere i aktivitetshörnan vid klockan i högra hörnet. Är det ikonen för Outpost? Och när jag öppnat det så står det i själva programmet... " No lengthy configuration is needed. Outpost Firewall Pro starts protecting against all kinds of attacks as soon as it is installed." .. Det som jag funderar lite på är att det står "as soon as it is installed" .. Menar dom att det inte är installerat än eller?

Permalänk
Medlem

Petta: nej dom menar att programmet började skydda din dator så fort du installerade det, det lär ju redan vara installerat eftersom det ligger i aktivitetsfältet =P

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Snusfri

smoothwall ftw.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Comodo är en brandvägg som glömts bort här verkar det som...i och för sig är den relativt ny men den har spridits snabbt bland användarna och fått högt betyg i tester...

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem

Jag använder också Comodo sedan en tid tillbaka (ZA kraschade hela tiden) och det funkar fint. Det finns en del konstiga varningar som man kanske inte fått i ZoneAlarm. Som t.ex. att vissa program vill ha "server rights" ändå om de egentligen inte behöver det, då är det bara att stänga av TCP loopback för att inte få sådana popups. Det mesta står i forumet och man får svar ganska snabbt.
http://www.personalfirewall.comodo.com

Beta 3.0 är på väg också, 14:e maj är senaste datumet.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaTant
Hur kan man inte ha med Comodo? Jämfört med dem som nämnts är det i alla fall läckfritt... *whoco19*

Kan bero på att Comodo-brandväggen inte fanns/var okänd när tråden skapades?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TranceSwede
Comodo är en brandvägg som glömts bort här verkar det som...i och för sig är den relativt ny men den har spridits snabbt bland användarna och fått högt betyg i tester...

Kanske för att man får väldans massa frågor mer än exempelvis zonealarm och att det är svårt att ställa in regler. En av de sämsta brandväggar jag testat.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Om man ställer om "Alert frequency level" till "Very Low" ska CFP bara fråga en gång per program. Själv kör jag på "Low" och tycker inte det blir popups så ofta.
Så svårt är det knappast att ställa in. Det är bara att läsa FAQ på forumet, där stor i princip allt.

Permalänk

Ser att det är väldigt jämnt mellan ZoneAlarm och Outpost Firewall!
Själv kör jag med Outpost Firewall Pro men det får ofta problem så att man måste starta om det. Borde man kanske gå över till ZoneAlarm?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Nån här som använder senaste Kerio personal firewall?
Om det är det, vet ni om man måste gör nåt speciellt för att uTorrent ska funka optimalt?
Jag istallerade Kerio och valde simple mode (no popups) istället för advanced mode.
Om jag har full fart på vissa filer i uTorrent men inte alla beror det bara som vanligt då att dom filerna går segt att ladda även utan brandvägg?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Ja, förmodligen. Annars skulle väll alla filer vara sega att få ner?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Ja det är det jag inte vet! Kändes som att utorrent inte gick lika rappt efter brandväggen. Jag hittar ingenstans hur man ska lägga till utorrent i brandväggen heller.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Har den ingen flik/lista som heter typ Applications?
Så är det på Outpost Firewall Pro iaf...
Annars brukar det ju stå i deras FAQ/Hjälp, du kan ju titta där.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Förstod inte hur jag skulle göra i kerio. Hittade tyvärr ingen info på deras sida heller om utorrent. Hittade inga bra tips via google heller.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Zone-Alarm måste ha blivigt något så enormt mycket bättre eftersom folk till och med nämner det i samma mening som Outpost...

Outpost är helt klart den överlägset bästa mjukvarubrandvägg jag testat, problemet är bara kompatibiliteten med viss hårdvara/mjukvara som gör att jag inte kan använda den.

Har dock inte testat comodo än så får väl göra det.

Permalänk

Sist jag testade zonealarm (ca en månad sen) så segade det ner hela datorn precis som det alltid har gjort. Finns det nån ny version som inte gör det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag har Telia-anslutning hemma och därmed fri tillgång till F-secure; säkert bra iofs men oerhört nersegande. Jag tröttnade och har nu under ett par veckor testat olika alternativ till brandvägg/antivirus.
Bl.a.:
Comodo t.ex, uppskattad av många men i mitt tycke jobbig med ideliga nerladdningar till brandväggsprogrammet. Deras AV-program verkar OK, men är en betaversion. Båda gratis.
Vidare testade jag beprövade kombination ZA/AVG; verkade bra men jag misstänker att AVG har hamnat på efterkälken.
Nu har jag Zonealarm Antivirus och det fungerar smidigt och bra.
Det är en ny version sedan ett par veckor. ZA gratis-brandväggen är också sprillans ny och kanske värd att prova.

Visa signatur

Words, words, words !