jag börjar tröttna på dethär nu...

Permalänk
Medlem

jag börjar tröttna på dethär nu...

finns det någon affär som säljer tft skärmarna som ser bra ut på pappret?

på nätet går det ju inte o hitta en bra tft, så antar att det bara finns ett alternativ kvar, att kolla i butiken direkt?

ett otroligt vimmel av skärmar och jag har några simpla kreterier:

1. 16,7miljoner färger
2. minst 19tum
3. högst 2ms

finns det några skärmar som klarar dessa 3 punkter så säg... har hittar två:

http://tftskarmar.testvinnare.se/index.php?function=details&p...

men oandra sidan så har Samsung SyncMaster 226BW ingen vridbar fukntion så då sitter skärmen fast i samma ställning hela tin går inte... vet inte hur det är med lgn om den går att vicka up o ner iaf, isf är den o föredra.

vad tror ni? går lgn o vicka lr finns de konkurenter som är vassare?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur

men oandra sidan så har Samsung SyncMaster 226BW ingen vridbar fukntion så då sitter skärmen fast i samma ställning hela tin går inte... vet inte hur det är med lgn om den går att vicka up o ner iaf, isf är den o föredra.

226BW sitter inte "låst" i något läge utan går att vinkla. Kan inte exakta grader, men jag upplever det som normalt iaf.

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem

är du säker? alltså som en crt skärm?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Hmm, finns det TN-paneler som kan visa 16,7milj färger nu?

Permalänk
Medlem

har 226bw och den hår att vinkla helt lätt åt alla håll. Upp ner och åt sidorna.

Permalänk

Vad du än gör, köp ingen skärm med TN-panel!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Det några säkert vill säga är att de enda skärmarna som ger 2ms har TN panel. TN paneler kan inte återge 16,7 milj. färger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Det några säkert vill säga är att de enda skärmarna som ger 2ms har TN panel. TN paneler kan inte återge 16,7 milj. färger.

W-Word. Lite Moment 22 utöver det annars.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Re: jag börjar tröttna på dethär nu...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
finns det någon affär som säljer tft skärmarna som ser bra ut på pappret?

på nätet går det ju inte o hitta en bra tft, så antar att det bara finns ett alternativ kvar, att kolla i butiken direkt?

ett otroligt vimmel av skärmar och jag har några simpla kreterier:

1. 16,7miljoner färger
2. minst 19tum
3. högst 2ms

finns det några skärmar som klarar dessa 3 punkter så säg... har hittar två:

http://tftskarmar.testvinnare.se/index.php?function=details&p...

men oandra sidan så har Samsung SyncMaster 226BW ingen vridbar fukntion så då sitter skärmen fast i samma ställning hela tin går inte... vet inte hur det är med lgn om den går att vicka up o ner iaf, isf är den o föredra.

vad tror ni? går lgn o vicka lr finns de konkurenter som är vassare?

Tror det blir svårt att hitta en skärm som uppfyller dina "simpla" kriterier, helt enkelt för att de enda skärmarna som har 2ms responstid är TN-film skärmar och de är 6-bitars och använder troligtvis Hi-FRC för att emulera 16,7Milj färger. Visserligen skall de senaste varianterna av Hi-FRC vara bra (de påstås ha äkta 8-bitars färg, men det finns inte bekräftat någonstans och de uppvisar samma problem med att visa gradienter som andra 6-bitarspaneler med FRC), men de har ändå inte lika bra färger som en AS-IPS panel.

Dock finns det än skärm som i praktiken klarar av dina krav. NEC 20WGX2 har visserligen 6ms responstid, men enligt BeHardware så presterar den lika bra i spel som en 2ms-skärm. Den skärmen har AS-IPS panel med 16,7 milj äkta färger.
http://www.behardware.com/articles/610-1/nec-20wgx-an-ips-equ...
Jag är benägen att tro på dem eftersom de IPS-paneler jag sett har rappare respons än en TN-film panel med samma ms-märkning (ghosting märks av mindre, jag kollade på skärmar med hög ms och där märks verkligen skillnaden tydligt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

SyncMaster 226BW går att vinkla, äger en så jag vet..
Om man vill sitta och räkna färger så är det kanske ingen ide att köpa denna skärm, men annars så kan jag varmt rekommendera den.
Är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: Re: jag börjar tröttna på dethär nu...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Tror det blir svårt att hitta en skärm som uppfyller dina "simpla" kriterier, helt enkelt för att de enda skärmarna som har 2ms responstid är TN-film skärmar och de är 6-bitars och använder troligtvis Hi-FRC för att emulera 16,7Milj färger. Visserligen skall de senaste varianterna av Hi-FRC vara bra (de påstås ha äkta 8-bitars färg, men det finns inte bekräftat någonstans och de uppvisar samma problem med att visa gradienter som andra 6-bitarspaneler med FRC), men de har ändå inte lika bra färger som en AS-IPS panel.

Dock finns det än skärm som i praktiken klarar av dina krav. NEC 20WGX2 har visserligen 6ms responstid, men enligt BeHardware så presterar den lika bra i spel som en 2ms-skärm. Den skärmen har AS-IPS panel med 16,7 milj äkta färger.
http://www.behardware.com/articles/610-1/nec-20wgx-an-ips-equ...
Jag är benägen att tro på dem eftersom de IPS-paneler jag sett har rappare respons än en TN-film panel med samma ms-märkning (ghosting märks av mindre, jag kollade på skärmar med hög ms och där märks verkligen skillnaden tydligt).

finns det någon mer skärm med 19 eller 20 tum utan widescreen som har riktiga 16,7m färger och har så låg ms som möjligt? isf vilken...

känner tyvärr inte för en ws egentligen utan isf bara för att just 226an har så bra pris.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

ett tips, om du behöver en skärm som klarar att användas i grafisk produktion, köp en sådan, och köp sedan en til skärm för spelande, om man har pengarna då. helt beroende på prioritering såklart.
men du kommer inte störa dig så mkt på hur många ms den har om den bara är 8 eller under typ, om du inte är jättehardcore cs-spelare.
som normalspelare tror jag inte du märker ngn skillnad på 2 ms och 8ms.
säg vad du skall använda skärmen till, eftersom du vill ha hela färgspektrumet antar jag att du kommer göra ngt grafisk arbete på den eller så, men jag kan ha fel.
om du arbetar grafisk kan det vara en ide att köra två skärmar, en gamer och en grafiker, då du arbetar grafisk kan du ha lite paletter osv på gamer-skärmen (inte färgväljare då ).
men annars så tycker jag NEC 20WGX2 verkar passa dig, varför vill du inte ha widescreen? i spel är det ju riktigt trevligt.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

ja ska lira bf2 på helgerna och sen µtorrent resten typ hehe nej men efter µtorrent så kolla alla serier och filmer som rör sig på nätet och så.

så det är angående filmerna ja vill ha riktiga 16,7m färger då jag tror det blir kiss annars hehe känner mig lite kräsen efter att ha köpt en 931BF GAMING från onoff och var tvungen att lämna tillbaka den då färgerna såg ut som i en gammal 95 dator :S skämdes riktigt mycket över den skärmen, så pinsamt dålig, och sen om ja råkade sitta lite fel så blev det mörkt o jävligt på bilden... pinsamt dålig skärm var det. säkert bra ms på den men kom aldrig så långt då jag inte äns kunde kolla på prisonbreak innan jag bytte tillbaka till min crt skärm igen.

så därför jag måste vara lite kräsnare om ja ska köpa från nätet då ja annars kommer få betala massa frakt och sånt i onödan om ja måste lämna tillbaka den... och därav skrev jag i början att jag också undrar över en bra affär som man kan kolla i innan. men tror inte det finns nån med bra tft skärmar va?

men men, till din fråga... så bf2 som spel och lite cs. sen rätt mycket filmer också. håller inte på med bildredigering lr nått sånt så ni vet

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vilken av dom? det är så att jag tror inte man kan länka till en speciell produkt på sgh... utan bara kategorin du mena hehe kom bara till massor av tft

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Jag lirar BF2, hade 8vs8 match 20.00 idag. Inga problem med 8ms.

Permalänk
Medlem

Jag lirar på en 16ms..

Edit: För att använda den mer populära grey to grey så är det en 12ms.....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
vilken av dom? det är så att jag tror inte man kan länka till en speciell produkt på sgh... utan bara kategorin du mena hehe kom bara till massor av tft

Jo det ska komma upp men du får ta bort popup block samt vänta så kommer ett fönster upp
Finns också på datorbutiken http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL1982...

Permalänk
Medlem

ska åka till onoff och kolla på dendär 226BW samsungen och se om det är något att ha... annars vet ja inte om ja skiter i en ny skärm tills min gamla crt slutar starta. har börjat bli dålig bild i den och tjuter ibland men är fortfarande bättre än alla tft jag hittils kollat på.

dock vinner min kompis hp 24tums ws skärm för 10000kr, men känns inte som att jag har råd med en sån, tyävrr

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Gamade på min 25 ms gamla tft Slutat spela spel över huvud taget nu så, man vänjer sig vid eventuellt eftersläpp. (Nu släpar ju inget under 20 ms efter men ja hade minimalt som jag märkte i början)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

inte släpningar jag är mest undrande över utan det är färgerna som jag anser är väldigt dåliga på alla tfts nu för tiden under 5000kr... men kanske har fel?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Alla med TN-paneler iaf. Jag satsade på en S-IPS och det ångrar jag inte en sekund, var värt de extra skantarna mot en billigare panel.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

kan jag ha hittat en riktigt bra skärm?

Dell UltraSharp 2007FP TCO99:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=95050

Expertbetyg: 78%
http://www.konsumentguiden.se/Dator/Bildskarm/LCD/Dell_UltraS...

på videon som cnet hade gjort såg bilden riktigt bra ut plus att den gick o vrida och vicka åt alla håll... kändes väldigt bra, dock är det hög ms på den, undrar om den går att lira med? ingen som råkar ha den i sin ägo?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Hej! Varför inte en Viewsonic 922, 19 tum, 2 ms. Viewsonic är kända för bra skärmar, både när det gäller spelskärmar och fotoskärmar.
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010089620&csref... Här är en länk till To'm hardware som testat olika skärmar. http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20060322/19...

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Varför såna stora krav på toklåg ms när det är färgerna du är kräsen på? Jag har en skärm på 8ms och har aldrig upplevt några eftersläpningar alls. Jag är väl ingen tokgamer som sitter 24/7 iofs, men spelar mycket gör jag ändå. Dock inga snabba spel som Quake..

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jo det ska komma upp men du får ta bort popup block samt vänta så kommer ett fönster upp
Finns också på datorbutiken http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL1982...

Den har jag också tittat på, men enligt tester är den inte jättebra för bildredigering. Färgerna är inte de bästa.

Permalänk
Medlem

Har en NEC 20WGX2 och kan säga att den fungerar kanon!

6ms, men ser absolut ingen skillnad mot mina kompisars häftiga TN-paneler på 2ms.. men och andra sidan så tappar dom nästan hakan när man jämför färgen och ljuset i med min skärm. AS-IPS ftw ^^

Angående att det blev mörkt när du satt fel osv är heller inget problem med den.. den har extremt bra betrakningsvinklar på alla håll. Upp, ner, höger och vänster.. det är nog snarare ditt öga som inte kan se runt hörn innan bilden blir dålig.

Sen angående widescreen, fungerar utmärkt och jag ska aldrig ha en vanlig igen, man känner sig så ihoptryckt.
Film och serier är ju numera gjorda för 16:9 så då är väl 16:10 inte fy skam om man jämför med 5:4 som det är på vanliga TFTs.

Som sagt, supernöjd.. widescreenskärm är toppen. I värsta fall så har skärmen "Aspect Scaling" eller vad det nu heter som lägger till två svarta fält på vardera sida om bilden när man kör vanlig upplösning, t.ex. 1280x1024, vid spelande i spel som inte stödjer widescreen. Går att ställa in efter behag.

Det som anses vara dålig med skärmen är att det är blank yta på den. Men du är ju van vid CRT så det är ju ingen direkt skillnad, dessutom så tycker jag det är hur bra som helst.. fungerar ypperligt och ger mer liv i bilden.. vem sitter vid datorn med solen i ryggen ändå?

That's my 2 cents.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

jodu bObzor, den där 20WGX2 verkar inte dum... men det gör inte Dell UltraSharp 2007FP heller, den finns ju också i widescreen version. jag får besluts ångest, därav topic namnet

skulle vilja att nån pekar på den skärm ja ska köpa så gör ja de. för vill ha bra färger som kan jämföras med en crt och sen så ja kan spela utan att det släpar och har sig. men kanske inte finns på nån skärm nu för tiden?

jag läste om NEC MultiSync 20WGX2 i en swec recension, och den verkar ju riktigt nice... får nog bli en sån när jag får in andra lönen då allt annat redan gått åt :S hehe

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
jodu bObzor, den där 20WGX2 verkar inte dum... men det gör inte Dell UltraSharp 2007FP heller, den finns ju också i widescreen version. jag får besluts ångest, därav topic namnet

skulle vilja att nån pekar på den skärm ja ska köpa så gör ja de. för vill ha bra färger som kan jämföras med en crt och sen så ja kan spela utan att det släpar och har sig. men kanske inte finns på nån skärm nu för tiden?

jag läste om NEC MultiSync 20WGX2 i en swec recension, och den verkar ju riktigt nice... får nog bli en sån när jag får in andra lönen då allt annat redan gått åt :S hehe

Varför inte en Viewsonic VG930m. Den är en av de bästa som Tom's hardware testat. Har 8 ms responstid och väldigt bra färgåtergivning.
Länk till Tom http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20060322/19... Länk till var den finns att köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=48010

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinSlow
Varför inte en Viewsonic VG930m. Den är en av de bästa som Tom's hardware testat. Har 8 ms responstid och väldigt bra färgåtergivning.
Länk till Tom http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20060322/19... Länk till var den finns att köpa http://se.pricerunner.com/pl/25-739879/Bildskaermar/Viewsonic...

låter priset tala... den har inte alls bra betraktningsvinkel heller. känner mig inte frestad att köpa den då den på pappret verkar mycket sämre.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB