Permalänk
Medlem

SCSI eller Raptor?

Hade tänkt köpa mig en helt ny dator, behöver då också en snabb hårdisk till windows/spel. Dom flest verkar köra med WD Raptor diskarna till den biten, men jag funderar på att kanske ta en SCSI disk ist:
SEAGATE CHEETAH 10K.7 73GB ULTRA320 WIDE 68-PIN

Kostar ju lite mer med SCSI eftersom jag måste köpa SCSI kort också. Men är det nå snabbare? Är det värt det?

Eller har ni några andra förslag på en bra C: disk?

Permalänk

SCSI är snabbare och bättre och kostar mer, har du pengar och vill ha en grym os disk så är det ett smart val. Jag snåla och valde en 74gb raptor istället, snabbare än en vanlig disk och kostar mindre än SCSI

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
SCSI är snabbare och bättre och kostar mer, har du pengar och vill ha en grym os disk så är det ett smart val. Jag snåla och valde en 74gb raptor istället, snabbare än en vanlig disk och kostar mindre än SCSI

vad kostar ett scsi-kort?

Permalänk
Avstängd

Till en arbetsstation lönar det sig inte om du inte väljer diskar med 15000 varv/minut. Med 10k blir det bara dyrare och inte märkbart bättre.

Permalänk
Avstängd

2 vanliga S-ATA2 i RAID-0 är inte heller fel.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
2 vanliga S-ATA2 i RAID-0 är inte heller fel.

Helt värdelöst att lägga systemet på en RAID-0... Långsammare och dubbelt så stor chans att det blir nått knas...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
2 vanliga S-ATA2 i RAID-0 är inte heller fel.

Jo, det är fel på nästan alla sätt du kan tänka dig...

Permalänk
Hedersmedlem

För spel och lekande på arbetsstation är SCSI 10K rpm inte värt pengarna mot rapton. Har man pengarna och vill ha det bästa är det 15K SCSI som gäller. Förslagsvis fujtisu MAU (MAX) eller maxtor atlas II. De fick bäst spelprestanda i storagereviews test.

För rena serverprestanda är 10K SCSI bättre än raptorn, men som sagt inte speldator.
Och givetvis bör du peta pengarna i massa andra "hål" i datorn innan du kommer och köper 15K scsi istället för raptorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Helt värdelöst att lägga systemet på en RAID-0... Långsammare och dubbelt så stor chans att det blir nått knas...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jo, det är fel på nästan alla sätt du kan tänka dig...

Med tanke på att man för samma pris som för en Raptor 74GB får t.ex 2x250GB Seagate så är den lilla skillnaden man får rent teoretiskt och ej märkbart i prestanda försumbar i mina ögon.
Rent säkerhetsmässigt?? Nja, jag har kört RAID-0 senaste 2-3 åren utan att något fallerat. Men visst, lite smått oroligt är det, inte direkt så man sparar grejjer man absolut måste ha kvar på den arrayen.
Nu är ju emellertid hårddisk lite av förbrukningsvara med sina rörliga delar, så jag utgår vid mina iköp att disken i stort sett är förbrukad efter typ 4 år, år av användning efter det är ren bonus och en sådan gammal disk sätter man ju inte i en RAID-0 array.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Kör på Raptorn tycker jag. Bytte nyligen till raptorn från SCSI.
Har kört SCSI i år och dagar men ifs 10000RPM bara.
Tycker inte det är värt det extra det kostar.
Raptor är snabbare i burst hastighet allfall här mot SCIS 160.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Med tanke på att man för samma pris som för en Raptor 74GB får t.ex 2x250GB Seagate så är den lilla skillnaden man får rent teoretiskt och ej märkbart i prestanda försumbar i mina ögon.
Rent säkerhetsmässigt?? Nja, jag har kört RAID-0 senaste 2-3 åren utan att något fallerat. Men visst, lite smått oroligt är det, inte direkt så man sparar grejjer man absolut måste ha kvar på den arrayen.
Nu är ju emellertid hårddisk lite av förbrukningsvara med sina rörliga delar, så jag utgår vid mina iköp att disken i stort sett är förbrukad efter typ 4 år, år av användning efter det är ren bonus och en sådan gammal disk sätter man ju inte i en RAID-0 array.

Om man skall fortsätta och resonera som du gör så är det ju bra dumt att satsa på 250GB diskar alls. Köp 80GB diskar då istället, du får 4st och kan då skapa en RAID-5 istället.

När det gäller prestanda vinsten eller snarare prestanda förlusten genom att köra RAID-0 istället för en singeldisk så är den inte bara märkbar utan i högsta grad en faktor att räkna med.

Om du gör som jag gjorde och klockar lite olika konfigurationer så kanske du gör samma erfarenhet som jag gjorde i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Om man skall fortsätta och resonera som du gör så är det ju bra dumt att satsa på 250GB diskar alls. Köp 80GB diskar då istället, du får 4st och kan då skapa en RAID-5 istället.

När det gäller prestanda vinsten eller snarare prestanda förlusten genom att köra RAID-0 istället för en singeldisk så är den inte bara märkbar utan i högsta grad en faktor att räkna med.

Om du gör som jag gjorde och klockar lite olika konfigurationer så kanske du gör samma erfarenhet som jag gjorde i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Nu får man emellertid inte loss 4 stycken 80GB för samma summa som 2x250 eller en 74GB Raptor. Jag har för övrigt bara föreslagit RAID-0, så varför ens ta upp det. Min tankegång är mycket utrymme och lite bättre prestanda till en lågt pris.
Angående RAID-0 och tråden du länkar till så har jag läst den tidigare, t.om postat i den.
Gjorde en egen liten test när jag var i färd med att börja köra RAID-0 för egen del.. (OBS att detta gäller single Seagate 80GB vs RAID-0 Seagate 80GBx2)
Personligen har jag efter några års RAID-0-användandet fastnat för en kombo av RAID-0 för OS, spel, program + en singledisk för lagring, Det är numera en fröjd att t.ex packa upp en stor torrent från RAID-o till singeldisken, en sådan operation är klar på mindre än 3 minuter. Windows startas snabbare, spel och program likaså. Kort sagt, RAID-0 passar mej utmärkt, men hur andra upplever det kan jag naturligtvis inte uttala mej om.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Det är bra märkligt vad tron kan göra... Men visst är det bra att du "upplever" din RAID-0 som snabb men om du verkligen klockar den med ett stoppur och jämför den med andra konfiggar så ser du snart hur verkligheten ter sig.

En singeldisk är alltid snabbare än en RAID-0 just för att access tiden ökar på en RAID-0. Den minskar aldrig. Storagereview har ju testat RAID-0 grundligt och kommit fram till att prestandan inte ökar.

Testet du har gjort visar ju bara på sekventiell läshastighet och det är klart som fan att den ökar med en RAID-0, men återigen det speglar på intet sätt hur pass bra en sådan konfiguration prestarar i dagligt arbete.

Hög läshastighet är inte lika med en snabb hårddisk.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Det är bra märkligt vad tron kan göra... Men visst är det bra att du "upplever" din RAID-0 som snabb men om du verkligen klockar den med ett stoppur och jämför den med andra konfiggar så ser du snart hur verkligheten ter sig.

En singeldisk är alltid snabbare än en RAID-0 just för att access tiden ökar på en RAID-0. Den minskar aldrig. Storagereview har ju testat RAID-0 grundligt och kommit fram till att prestandan inte ökar.

Testet du har gjort visar ju bara på sekventiell läshastighet och det är klart som fan att den ökar med en RAID-0, men återigen det speglar på intet sätt hur pass bra en sådan konfiguration prestarar i dagligt arbete.

Hög läshastighet är inte lika med en snabb hårddisk.

Accesstiden ökar i sämsta fall med typ 3-4 ms, så det är väl bara att gratulera ifall du är så skapt att du märker av det. Själv märker jag bara av att t.ex windows bootar runt 10 sekunder snabbare med RAID-0 än med singledisk (Nyinstallerat)+ att spel och banor i spel laddar snabbare.
Jag har debatterat detta i flera trådar bl.a här på swec och postat resultat i diverse tester, dock ids jag inte söka fram dessa dumpar igen.

*Edit*
Hittade några dumpar på webhotellet.
Singledisc:

RAID-0:

HD Tach RAID-0:
http://www.gunnarsson.biz/news/HD%20Tach%203.0.1.0.JPG
PCMark 05:
http://service.futuremark.com/compare?pcm05=718610

*Edit2*
Tog och snabbkörde en test med Disk Speed.
Singledisc:

RAID-0:

ATTO
Singledisc:

RAID-0:

Bör kanske tilläggas att diskarna i tester under *Edit2*, ej är defragmenterade på flera månader.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag måste då oxå hålla med illgadd om att raid-0 ger bättre prestanda och även till ett billigare pris ist för en raptor på liknande storlek.
Även jag körde tidigare 2x 250GB samsung sata2 diskar i raid-0
Och boot tiden upplevede jag som MYCKET snabbare än när jag körde med single 250GB arn. Även att packa upp rar-arkiv gick mkt fortare.
Jag var då grymt nöjd att jag satsade på raid-0 ist för en 74GB raptor som är svindy och som ändå bara hade klarat av att lagra mitt OS + program.
Jag hade dessa diska i raid-0 i över 1år utan EN ENDA crash.

Raid-0 är ett BRA alternativ till en raptor och det ger prestanda boost!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Avstängd

Min gissning är att flertalet av dom som dissar RAID-0 inte ens provat att köra det. Man utgår bara efter vad någon annans test visat på.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jadå,
men man måste vara medveten om att när men mäter och jämför RAID prestanda, så är det väldigt mycket controllern's egenskaper man mäter.

Samma HD i samma RAID konfiguration kan ha stora skillnader.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Jadå,
men man måste vara medveten om att när men mäter och jämför RAID prestanda, så är det väldigt mycket controllern's egenskaper man mäter.

Samma HD i samma RAID konfiguration kan ha stora skillnader.

Naturligtvis är det skillnad på controllers, jag märte en viss försämring i prestanda när jag bytte ut Asus P4P800 till Asrock's DUAL SATA2. Iofs inget jag dokumenterat och sparat, men jag körde en del tester och såg att så var fallet.
Kan iofs även vara en viss kompabilitetsfråga, eftersom jag på båda systemen körde samma S-ATA 80GB Seagatediskar.
Sen så är väl inte de integrerade controllers på moderkorten det optimala heller ifråga om RAID överlag. Dock är dom en stor portion bättre än dom IDE-varianter som kom i början av 2000-talet.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

aha, hur fort går 30000 rpm och 20000 rpm? Jag sökte på google och det kanske verkar finnas?
Om man ska köra scsi kan man väl inte ha ett vanligt PCIkort vällä? för de är så sega?
man köper ett PCIe Scisi någonstans då? vardå?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
aha, hur fort går 30000 rpm och 20000 rpm? Jag sökte på google och det kanske verkar finnas?
Om man ska köra scsi kan man väl inte ha ett vanligt PCIkort vällä? för de är så sega?
man köper ett PCIe Scisi någonstans då? vardå?

15 000rpm är väl dom snabbaste nu, iaf vad jag sett, men det är då frågan om SCSI-diskar.
SCSI körs i de flesta fall på PCI-port, ja. Men det finns även med PCI-X.
Bandbredden på SCSI via PCI-porten är nog i princip framme vid sitt teoretiska stopp sedan en tid tillbaks och rent prestandamässigt i det närmaste blir omkört av nyare S-ATA 2-diskar rent bandbreddsmässigt, dock har SCSI forfarande lägre accestid och känns lite "säkrare" än motsvarande S-ATA 2-diskar.
SCSI är emellertid inget för "Svenssonanvändaren" imo..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

PCI-X används oftast i servrar och (såvida det inte tar i) bakåtkompatibelt (är jag rätt säker på) till vanliga parallella PCI (32bit 33mhz),
PCI-E finns det väl en del kort också till.
Alltså PCI-E framför gamla PCI. PCI-E x1 är ungefär dubbelt så snabbt som vanliga PCI, och då måste den senare också dela på den bandbredden med alla enheter på bussen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Hmm, så PCI-E har börjat användas på allvar nu. ok.
Det bör kanske också tilläggas att S-ATA börjat användas mer och mer i servrar.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Har kört Raid-0 tidigare, med Windows 2000, och tyckte då att det var en fröjd att jobba med stora filer på den partitionen. Tyvärr kraschade moderkortet, och jag fick aldrig stripen att funka med nya kortet. Lite trist, så jag fega ur, och har kört med singeldiskar sen dess. MEN nu skall det handlas nytt, och nu är det dags att se om Sata-II är nåt att ha, eller skall man kanske köra Raptor?
Oavsett tänkte jag nog köra Raid-0 (såren har läkt). Jag vill ha en grymt snabb burk, kanske viktigare att starta feta program och att ladda stora filer går snabbt, än själva uppstarten. SCSI har jag inte råd med, så det går bort.
Har läst denna tråd fram och tillbaka, men kan inte se jämförelsen Sata-II mot Raptor i Raid-0. Någon som vet? Känns som de 10.000 rpm och låg accesstid lockar, men så är det ju det där med gränssnittet. NÅNTING borde väl 300 ge mot 150??

Svarar själv, den här länken gav ju ganska uttömmande svar:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=raptor150raid&...
Nu återstår att välja två eller tre st 74 eller 150. Någon som testat tre diskar i Raid-0??. LÅTER ju hårt, frågan är om det är värt det?

Permalänk
Medlem

Nja,
SATA2 ger dig egentligen ingenting. Varvtalet på alla (av mig kända) SATA2 HD är det som begränsar accessen. Inte SATA2 gränssnittet.

Observera att Raptor faktiskt är en SATA1 HD!

Hur mycket du kan "vrida ur" två Raptor i Raid0 är helt beroende av vilket kontrollerkort du har. (Att köra Raid0 på moderkortets SATA kontroller i ett sådant läge vore djupt tragiskt)

Men jag inbillar mig att två Raptor i Raid0 och ett bra kontrollerkort är mer prisvärt än en 15K Scsi med hela videvitten.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Trottos
Har kört Raid-0 tidigare, med Windows 2000, och tyckte då att det var en fröjd att jobba med stora filer på den partitionen. Tyvärr kraschade moderkortet, och jag fick aldrig stripen att funka med nya kortet. Lite trist, så jag fega ur, och har kört med singeldiskar sen dess. MEN nu skall det handlas nytt, och nu är det dags att se om Sata-II är nåt att ha, eller skall man kanske köra Raptor?
Oavsett tänkte jag nog köra Raid-0 (såren har läkt). Jag vill ha en grymt snabb burk, kanske viktigare att starta feta program och att ladda stora filer går snabbt, än själva uppstarten. SCSI har jag inte råd med, så det går bort.
Har läst denna tråd fram och tillbaka, men kan inte se jämförelsen Sata-II mot Raptor i Raid-0. Någon som vet? Känns som de 10.000 rpm och låg accesstid lockar, men så är det ju det där med gränssnittet. NÅNTING borde väl 300 ge mot 150??

Svarar själv, den här länken gav ju ganska uttömmande svar:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=raptor150raid&...
Nu återstår att välja två eller tre st 74 eller 150. Någon som testat tre diskar i Raid-0??. LÅTER ju hårt, frågan är om det är värt det?

Du har väl typ 16 MiB cache på hårddiskar.
SATA/150 brukar de väl från cachen (enligt testprogrammen) nå något typ 140 MB/s och med SATA/300 så närmar det väl sig 300 (~250 på en höft?).
Och det är nog inte ofta du rycker ur 16 MiB direkt från cachen. Så några MiB (kanske?) som man kan ha tur att ha i cachen. Det är i varje fall väldigt snabbt att börja överföringen, det kommer nog inte märkas så mycket om man har ca 100 MB extra i överföringshastighet. Trotts allt är det raptorns ess att ha lägre åtkomsttid till slumpmässig data. Då har du ju ofta inte nytta av cachen om man läser saker som är orrelevant. Och när det väl är i cachen så är det kanske lite mer kontinuerlig data, sånt är ju inte så begränsat i hastigheten av accesstiden (så där med RAID-0 kan man väl ha mer nytta).

Själv skulle jag allt köra raptor för OS och program. Ena stunden sades det att det var bättre med RAID 0 7200 eftersom man får rum med mer (t.ex. 250*2=500), i andra andetaget var det osäkert så man skulle ändåså inte spara viktiga saker där. Så hur ska det vara? Alla håller inte på och redigerar HD-video så de behöver inte kombinationen av dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
(Att köra Raid0 på moderkortets SATA kontroller i ett sådant läge vore djupt tragiskt)

Det var ju också en grej. När jag provade sist gjorde jag det med moderkortets kontroller, och jag tyckte det funkade rätt ok. Hur mycket tjänar man på ett "riktigt" kontrollerkort?

Förstår att det beror på vilket moderkort som jämförs med vilket controllerkort, men är det 10% eller 30% snabbare?

I detta fall hade jag tänkt att köra dubbla stripar, en för OS+prog, och en för dokument. Lätt att säkerhetskopiera, + att man många gånger tjänar tid när både OS och filer skall hämtas/användas.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4x15Krpm i raid-0 enbart för att jag kan det....;)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Trottos
Det var ju också en grej. När jag provade sist gjorde jag det med moderkortets controller, och jag tyckte det funkade rätt ok. Hur mycket tjänar man på ett "riktigt" kontrollerkort?

Förstår att det beror på vilket moderkort som jämförs med vilket controllerkort, men är det 10% eller 30% snabbare?

I detta fall hade jag tänkt att köra dubbla stripar, en för OS+prog, och en för dokument. Lätt att säkerhetskopiera, + att man många gånger tjänar tid när både OS och filer skall hämtas/användas.

Den största skillnaden ligger i åtkomsttiderna och cpu användningen.

I raid 0 blir skillnaden ganska minimal däremot blir det destå mer om man kör raid 5 eller 6.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Jag kör 4x15Krpm i raid-0 enbart för att jag kan det....;)

Vad du frestar...

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Vad du frestar...

Lalallaa..:D ..har ett till likadant kort liggandes hemma...(Atto ExpressPCI UL3D med raid-programvara..)....*vissel,vissel*..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]