Permalänk

W610i TrackID™

Såg att mobilen hade den här funktionen, dvs att den hämtar information om låten som man spelar.......då är frågan, behöver den koppla upp sig mot internet för att hämta informationen, förljfrågan blir då.....(vad) kostar det?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Ja jag tror inte den har en inbyggd databas med alla världens låtar precis.

kostnad vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Förmodligen betalar du för den datamängd som används. För GRPS brukar det vara runt 15:- per MB, vad det kostar för 3G har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Om du har 3g får du bara snabbare uppkoppling, ingen skillnad på priset.
tror ni jag kan hitta utlänska artister?
som asiatiska? kan man spela in med micen och sen få veta va det är?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite test med TrackID idag och igår. Testade nyss att spela in en asiatisk låt från youtube med min mobil och skickade över amr-filen till datorn. Sedan gick jag in på länken nedan och laddade upp filen.
http://msrprod.extranet.sonyericsson.com/mrec/ (Det är just den här som används till nya SE walkman med TrackID fast användaren aldrig ser den)
Den kände igen namnet på låten och artisten som stod på kinesiska, alltså samma som på youtube.

Det går alltså att nå TrackID även med mobiler utan den funktionen. Man spelar in, sen wappar man till den sidan och laddar upp. Rätt så bökigt, men det funkar. Alternativt skicka över till datorn och göra det med datorn vilket genererar inga gprs-kostnader.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar detta egentligen? Spelar man altså upp låten i telefonens mikrofon? Och hur kan i så fall den relativt futtiga processorn i telefonen analysera ljudet så pass bra att den kan jämföra med en databas?

Låter rätt otroligt, tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man spelar in ett litet klipp som sedan skickas till en databas på nätet genom WAP. Analysen sker inte i din mobil, utan i en server. När analysen är färdig får man tillbaka namn på artisen, låten och albumet.

Permalänk
Medlem

Ah, ok. Ändå grymt imponerande, speciellt med tanke på att mikrofoner i mobiltelefoner knappast är de bästa.. Tufft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

wow
Ska vi se om nästa mobil blir walkman da

Permalänk
Medlem

TrackID fungerar riktigt bra, det är en imponerande liten feature faktiskt.

- Web 2.0 i mobilen.

Visa signatur

skjut inte upp något till morgondagen som du kan få någon annan att göra redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Jag har gjort lite test med TrackID idag och igår. Testade nyss att spela in en asiatisk låt från youtube med min mobil och skickade över amr-filen till datorn. Sedan gick jag in på länken nedan och laddade upp filen.
http://msrprod.extranet.sonyericsson.com/mrec/ (Det är just den här som används till nya SE walkman med TrackID fast användaren aldrig ser den)
Den kände igen namnet på låten och artisten som stod på kinesiska, alltså samma som på youtube.

Det går alltså att nå TrackID även med mobiler utan den funktionen. Man spelar in, sen wappar man till den sidan och laddar upp. Rätt så bökigt, men det funkar. Alternativt skicka över till datorn och göra det med datorn vilket genererar inga gprs-kostnader.

juste, du valde datorn för att din mobil inte kan läsa asiatiska tecken va?
Om jag köper en som kan läsa asiatiska tecken kommer jag kunna ta emot infon direkt i mobilen?

Permalänk
Medlem

Jag körde genom datorn då jag slapp gprs-kostnaderna. Nu när du nämner det så testade jag med mobilen. Resultatet blev att de flesta asiatiska tecknen blev fyrkanter varav ett av dom tecknen blev rätt. Om man har en mobil som kan läsa asiatiska tecken så ska det nog fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem

TrackID fungerar riktigt perfekt faktiskt, har provat med både vanliga låtar och lite mer obskyra japanska låtar. Den har alltid prickat rätt.

Permalänk
Medlem

Nice, Nice. Ska bara se om jag kan fixa en asiatisk version.
Juste, hur snabbt tar det ungefär för den att fixa allt?
Och hur lång tid ska man spela in? och kan man börja spela in av mitten av en låt?

Permalänk
Medlem

Min spelar in typ 15sek eller nåt. Var ett tag sen jag gjorde det men det var definitivt inte mer än 30sek iaf. Med min W950i tar det ungefär 30-45 sekunder att skicka iväg snutten och få svar, kan nog variera beroende på hur bra mottagning man har för tillfället.

Du kan spela in närsomhelst i en låt.

Permalänk
Medlem

har en w880i och den spelar in 4 sekunder, sen tar det väl en 10 sekunder innan infon visas på skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du 3g på då?

Permalänk
Hedersmedlem

Testade funktionen igår, fungerade mycket bra. Hur mycket datatrafik som behövs hade varit intressant att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Har du 3g på då?

japp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
TrackID fungerar riktigt perfekt faktiskt, har provat med både vanliga låtar och lite mer obskyra japanska låtar. Den har alltid prickat rätt.

men den visar väl inte tecken då?
Juste, asiatiska låtar brukar ha 2 namn, kan man få flera hits?
2 namn = engelsk + de språket det är på.

Permalänk
Medlem

Innehåller låten ex. japanska tecken så visas de som fyrkanter.

Och såvitt jag vet visar den bara en titel.

Permalänk

företaget

Här är dom som ligger bakom idén..
---> http://www.gracenote.com/gn_products/mobileMusic.html

Permalänk
Medlem

Inte mycket till svar här inte

Ungefär 25-30 KB per förfrågan alltså 35-45 öre varje gång om man betalar 15kr/MB.

Permalänk

kan man ladda ner trackid nånstans? isåfall var?

Permalänk
Avstängd

TrackID är sjysst om man använder radion i mobilen och inte vet vilken låt det är, swopp så har man låtnamnet. *tummen upp*

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Det funkar somsagt faktiskt, för de vanligaste låtarna på radio idag.

Permalänk

Den tog inte senaste magnus uggla låten för nån vecka sen.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Den tog inte senaste magnus uggla låten för nån vecka sen.

Det bevisar bara att den har bra smak.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Förmodligen betalar du för den datamängd som används. För GRPS brukar det vara runt 15:- per MB, vad det kostar för 3G har jag ingen aning om.

Haha, vad sugigt.
Tänk om man skulle ladda ner en film på 600 mb, då skulle man få betala 9000 kr.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Haha, vad sugigt.
Tänk om man skulle ladda ner en film på 600 mb, då skulle man få betala 9000 kr.

Ja men är du ny eller? Är man så sugen så man måste ladda ner en film med mobilen så..

Men eftersom de erbjuder den tjänsten så är det ju bara att betala.. Du kanske kan göra en likadan tjänst och erbjuda alla, gratis då förstås, för det är ju det du vill..

Ledsamt att folk ska klaga på allt som kostar, gör något själv då för en gångs skull.. Varför sälja dina begagnade saker när man kan ge bort dem utan förtjänst? Tröttsamt..