Corsair Flash Voyager

Permalänk
Melding Plague

Corsair Flash Voyager

Usb-minnen har numera en sådan kapacitet att de lätt kan bli ett bra alternativ för att transportera en större mängd data och vi skall nu se närmare på Corsairs Flash Voyager GT som har en minnestorlek på 8 GB. Det sitter två minneskretsar på Voyager GT och för att öka prestandan fördelas informationen mellan dessa på ett sätt som påminner om raid 0 för hårddiskar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ojdå, jag hade nästan väntat mig ett ännu högre pris.
Hmm, den är ju snygg dessutom

Permalänk

Ganska perfekt till Vistas "Ready Boost"?
Trodde flashminnen fortfarande låg kvar på några futtiga megabyte i sekunden.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Man blir nästan sugen på att köpa ett usb-minne, de är ju riktigt bra att ha.
Snygg va den också:)

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med om att det skall vara extra hållbart, inte om det är byggt som Corsair Flash Voyager GT iallfall. Min USB kontakt föll lös efter cirka 2 månader, den var fastsatt i chippet med 4 tunna ledningar utan något annat stöd. Har man ett hårt skal hjälper det till att fixera USB-kontakten vilket inte ett mjukt gör. Rekomenderas inte.

Permalänk
Avstängd

Kastade ni det i asfalten ?!
klåpare!

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Kastade ni det i asfalten ?!
klåpare!

ok

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Synd att jag nyss införskaffat ett 6GB USB-minne då.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Trodde flashminnen fortfarande låg kvar på några futtiga megabyte i sekunden.

Det har funnits några riktigt bra och snabba minnen tidigare också, men varför de inte blivit uppmärksammade vet jag inte.

Jag har t ex ett GeiL David 198x 2GB vilket i samma test som i artikeln presterar 31MB och var prismässigt ett klipp.

Permalänk

VArför testades dem inte som ready boost minnen i vista. Så man kunde se om olika minnen gav olika prestanda i spel.

Visa signatur

Life is too short to listen to slow music!
GA-P35-DS4 l Q6600 @ 3,6ghz l Ultra 120 l 3x2048mb PC6400 CL4 900mhz
| Sp. HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

använder min dagligen och är nöjd! fast "hatten" tappade jag bort efter några dagar...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanhacker
VArför testades dem inte som ready boost minnen i vista. Så man kunde se om olika minnen gav olika prestanda i spel.

Hur hade du tänkt att Ready Boost skulle ge bättre prestanda i spel?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Visserligen finns det ett medföljande säkerhetsprogram för att se till att obehöriga inte kommer åt information som finns lagrad, men det finns mer avancerade hårdvarulösningar.

Antingen är man ute efter ett seriös kryptering eller så är man inte det.

Är man inte seriös spelar det i princip ingen roll om det inte finns välkända luckor i det tänkta systemet. Är man seriös så kör man på beprövade och öppna standarder på lika öppen och beprövad mjukvara. Finns ingen USB-tillverkare som erbjuder detta så man får fixa det själv.

Inga problem i sig (ex. http://www.truecrypt.org ) och därför tycker jag att allt säkerhetssnack är rätt obefogat.

Den enda fördelen som ett inbyggt skydd kan ha är att man kanske kan slippa köra någon extra mjukvara (vet inte hur det är med det) men man ska inte räkna med att det ger något ordentligt skydd.

Permalänk
Medlem

Om jag nu har 1GB ramminne och köper minnet som ni testade och använder det som Readyboost, kommer det att öka datorns prestanda då? För vad jag har hört så rekommenderas ju alltid att usb minnet är minst 2 gånger sitt stationära minne, men i det här fallet är det 8 gånger mer. Så jag antar att svaret är ja? Eller rekommenderar ni något annat?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör men om du bara tänkt använda det som readyboost så skulle jag nog föreslå att köpa 1 gig ram till istället.
Och kanske ett 4 gb flashminne också om du vill köra readyboost.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Om jag nu har 1GB ramminne och köper minnet som ni testade och använder det som Readyboost, kommer det att öka datorns prestanda då? För vad jag har hört så rekommenderas ju alltid att usb minnet är minst 2 gånger sitt stationära minne, men i det här fallet är det 8 gånger mer. Så jag antar att svaret är ja? Eller rekommenderar ni något annat?

Readyboost är till för att snabba upp inläsningen av småfiler vid start av program. Köp mer minne istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Man blir nästan sugen på att köpa ett usb-minne, de är ju riktigt bra att ha.
Snygg va den också:)

Jo jag håller med dig om man köper det så kommer det nog till användning ganska ofta! Jag har ju redan ett men inte i närheten så bra som detta!:D

Visa signatur

Jag är AnkExpert!

Permalänk
Medlem

Den verkar bra, jag skulle personligen dock aldrig betala över 500 kr för ett USB-minne, så mycket annat kan således fungera som ett sådant.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Frågan är dock hur många som har användning av ett så stort minne. Dessutom känns "hatt" riktigt förlegat.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Jag tycker att just det minnen är väldigt trevligt, har ett 2GB själv. Dock är det lite tjockare än andra, så det blockerar andra usb-portar delvis.

Det är inga problem att använda större minnen som readyboost om man vill det, det är bara att själv välja mängden minne man vill avsätta som cache. Vista tjänar inget på för stora mängder på usb-minnet, så har man bara 1gb ram och 8gb flash så är max 2.5gb som man tjänar på. Readyboost klarar bara 4gb dessutom, åtminstone om minnet är fat32, då det är gränsen för filssystemet.

Permalänk

Är readyboost bara bra om man kör med lite minne? - då ska jag kanske inte räkna med någon häftig prestandaökning om man kör med 4GB minne då?

Sitter och funderar på om man skulle ha någon
nytta av att använda denna när man kör 3D applikationer?
Men det är väl samma sak där , att de tunga beräkningar som
görs beror på processorkraften och dess snabbhet och inte filhämtning.

Vad jag vet är ; att man har stor nytta av mycket Ram-minne med 3D
och 6-8 GB Ram skulle vara det optimala att köra med.

Men jag undrar ändå! om man skulle kunna applicera en så'n hära Flash
voyager GT på 3D-arbete - på något sätt ? och ha nytta av dess egenskaper?

Jag är bara nyfiken på om jag skulle kunna ha nytta av en sådana mackapär?
Förutom att flytta stora arbetsfiler/renderingar?.

Är det någon som vet?

Permalänk

RawXcellence: Nej, till stora filer är det bättre att köra med hårddisk som swap, den är snabbare vid sekventiell skrivning och läsning.

Permalänk
Medlem

för dom pengarna kan man få ipod 40 gb rofl!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Avstängd

Hoppas de gör större modeller också, med 16 och 32 gigabyte.

ReadyBoost är värdelöst.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

För 1000 kr får man en bra mp3 spelare!
Den går säkert lite långsammare att föra över filer med det är det värt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
För 1000 kr får man en bra mp3 spelare!
Den går säkert lite långsammare att föra över filer med det är det värt!

En mp3 spelare på 8 GB och dessutom är stöttålig för 1000 kr? Jasså du

Edit: Det finns dessutom söligare minnen, om det är vad du är ute efter, till ett lägre pris

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 2gigare och tycker att den är väldigt trevlig, vanligtvis grymt snabb, dock har jag märkt att den segar med många små filer. Störande. Sen drar den åt sig damm, men det är bara att spola den under kranen några sekunder:D

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
för dom pengarna kan man få ipod 40 gb rofl!

är man ute efter datamängd så .. men en ipod går inte att slänga i backen 10ggr utan att den går sönder ? eller?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

För en tusenlapp får man ju en 300GB hårddisk också, så vad är problemet? Helt skilda saker.

Kom att tänka på en sak. Den här har ju två separata minneskretsar, går den ena sönder tappar man all data. Har man en minneskrets och den går sönder, då förlorar man ju fortfarande all data

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har nästan ingen av tillverkarna en bättre lösning för den löstagbara hatten? Mitt Twinmos minne har en hemsk liten tunn hatt som bara väntar på att tappas eller krossa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM