Permalänk
Medlem

optimal arbetsspänning

Jag har kommit över ett gäng likadana lysdioder men jag vet inte vilken deras optimala arbetsspänning är. Jag vet inte heller vilken ström de förbrukar. Går det att ta reda på mha en multimeter och i så fall hur?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att testa, börja på 1,2V och 10mA och jobba dej upp åt. Du kanske sabbar en lysdiod men det är kanske inte hela världen.
Sedan finns det ju några riktmärken för vilken spänning och ström olika dioder behöver.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod#Inkoppling_av_lysdioder

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Det stod 5V på påsen till dioderna, men jag tyckte det lät rätt mycket. Kan man inte göra så att man kopplar dem till PLED-kontakten på moderkortet samtidigt som man kopplar multimetern paralellt med lysdioden. Borde man inte då se spänningen över dioden.

Om man sedan kopplar multimetern i serie med lysdioden, borde man inte då kunna se vilken ström lysdioden förbrukar

Permalänk

2,1V är väl standard för de flesta?

EDIT: Om det står 5v på påsen så äre väl bara köra om du är osäker så koppla en till 5v å test kör om den inte brinner direkt eller bli jävla varm så äre nog 5v de ska ha

Permalänk

Koppla inte direkt till 5V!
Använd ett motstånd före.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Jag vet att man ska ha motstånd men varför?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Eftersom dioden inte begränsar strömmen, strömmen kommer rusa igenom dioden och bränna itu den.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Det sitter redan ett motstånd på pled-kontakten, som på något sätt begränsar spänningen. Det var i alla fall inga problem att koppla direkt på de 5V som kommer från Pled-kontakten. Kan man inte då koppla som jag sa tidigare för att få fram spänning och strömmen över lysdioden?

Permalänk

Står det 5V på påsen kan det mycket väl vara LED's med inbyggt motstånd. Testa kopplain en på 5V direkt. Hur många lysdioder är det du har? Är det bara 5 kan man ju fatta om du inte vill riskera att bränna ett par.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

För det första, vad är det för färg på dem? Är det blåa lysdioder så kan de ha ett framspänningsfall nära 5v.

Lysdioder är inte så överdrivet känsliga för hur mycket ström man drar genom dem så länge det inte är för mycket ström, skillnaden mellan 10 och 20ma är tämligen liten i ljusstyra och ska man inte ha lysdioderna för att lysa upp med så räcker ofta 1ma gott för att man ska se om de lyser eller ej.
Jag gjorde misstaget att peta dit ett par rätt ljusstark lysdioder som hdd-led på min server vilket resulterar i att hela mitt rum blinkar blått vid hårddiskaktivitet.

Powerled osv på moderkortet är strömbegränsade från början så dit kan man i princip koppla vilka lysdioder som helst utan att behöva vara rädd för att de brinner upp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det stämmer att de är blå. Om man ska koppla 2 på en tolvvoltslina, måsta man inte då först ta reda på hur mycket ström de förbrukar för att kunna räkna ut vilket motstånd man ska använda? Hur tar man reda på strömförbrukningen?

Permalänk

20mA, det är i princip standard på alla vanliga lysdioder.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Fixat och funderat lite. Testade att seriekoppla multimetern med dioden och fick ut 5mA, kan det stämma. Det skulle betyda att om jag skulle koppla 2 lysdioder (5v) i serie på 12V linan, så skulle jag behöva ett motstånd på 2500Ohm vilket låter rätt mycket. Stämmer detta eller är det uppåt väggarna fel.

U/I=R
2V/5mA=2500Ohm

Permalänk
Medlem

Vi kopplade lysdioder direkt på 230v med motstånd när jag gick el, de blir iofs att blinka (50hz nätfrekvens) men inget man märker vi låga stömmar.

Visa signatur

Legitimerad stofil