hittar inga diskar i windows xp installation help plz!

Permalänk

hittar inga diskar i windows xp installation help plz!

Hej

Skulle installera om windows xp, sitter 2st maxtor 300gb sata diskar som jag inte kör i raid mode, har installerat raid drivrutinerna (f6 innan windows installationen), men hittar endå inte hårddiskarna i partitionslistan när jag ska installera windows xp.... nån som vet vad som gör att dom inte "syns", moderkortet har Intel® 925XE Chipset.

mvh / johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem

Hej

Det var lustig, har själv en PC med SATA-disk (200GB) som man precis som du beskrev måste ladda drivisar mha F6 för att installationen ska funka. Det var inga problem efter att jag laddat drivrutinen.

Har du kollat dina BIOS inställningar så det inte är något felinställt där?

Tex har du satt sata disken som första boot alternativ?

Är det rätt variant av drivis (RAID/Icke RAID) som du laddat?

Har för mig att det är nåt HDD storleksproblem med format resp fdisk - vet ej om det kan påverka i dit fall? (kommer inte ihåg om jag själv hade nåt problem )

/Magnus

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

aktivera sata i ditt bios om det behövs

och sen skaffa drivrutiner till dom
sen antingen gör du din egen cd med integrerade drivrutiner
eller så kör du med diskett och trycker på F6 då du tillfrågas
att göra det...

sen som sockna skrecv, e det rätt drivare och funkar allt annars ?

Permalänk

ställde om bios till fabrik och installerade om non-raid drivisarna igen och då funkade de thx guys

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Permalänk

hehe nu när jag installerat windows finns de helt plötsligt 6st diskar, 4 st flyttbara diskar med enhetsbeteckning c,d,e,f och mina 2 diskar har fått g och h.... Vet ej vad det är för diskar sitter inga flyttbara media i datorn. så när jag ska installera nått program eller nått så börjar de söka på c: och då blir de helt fel eftersom de är en flyttbar disk som egentligen inte finns.... nån som vet vad detta beror på och i så fall hur jag får bort dom där flyttbara diskarna, tack på förhand mvh / johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem

Hej igen Johan

Det var ju kul att första problemet försvann Har du nån HW som använder vanliga IDE-anslutningar i din PC? Vad sa installationsprogrammet när det ville formatera HDDarna, kommer du i håg vilken enhetsbokstav det uppgav?

Har du provat att bara ta bort de felaktiga enheterna i enhetshanteraren och sett om de dyker upp igen efter omstart. (prova med att ändra enhetsbokstav på HDD i diskhanteringen under administratörverktyg, till C resp D, efter du tagit bort de felaktiga enheterna MEN INNAN omstart). Det brukar protestera vilt men jag har provat det och det har fungerat om man bara gör det direkt, innan man börjar installera program och uppdateringar. (fick en med CD helt fel enhetsbokstav en gång)

Annars får du väl installera Windows om igen och hoppas att det går bättre

/Magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_elk
hehe nu när jag installerat windows finns de helt plötsligt 6st diskar, 4 st flyttbara diskar med enhetsbeteckning c,d,e,f och mina 2 diskar har fått g och h....

Du har ingen minnesläsare i burken? Typ sån där "5-in-1" liknande för att läsa CF/xD/MSDuo/bla bla-kort etc..
Dom brukar vilja kalla sig både det ena och det andra ("Bosse", "Helge", "Gertrud"..? )

Kolla i datorhanteraren (C:\Windows\system32\compmgmt.msc) -> Lagring -> Disk hantering (sitter på engelskt operativ så ta det för vad det är ), se om du kan byta enhetsbokstav på dina andra enheter, för jag antar att dom dyker upp i Findus också?

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk

de va 5i1 kortläsarn som va dessa diskar hmm, aja tack endå grabbs

mvh / johan

Visa signatur

| Intel Core i3 530 @ 2.93GHz | 4x4 GB Corsair @ 1333Mhz | EVGA GTX 660Ti | 1st SSD 5st SATA | Corsair 650W | 6st 120mm | Win 7 64 bit| Dell IPS 23" Wide |

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig, tänkte inte på det där med kortläsare (har ingen själv)
Tur att vi är fler här på Sweclockers forum

/Magnus